Packningslista för 3 dagars fjälltur

Hejsan!

Jag och en kompis planerar att göra en fjällresa nu i vintern. Åka upp till Grövelsjön och tälta i vinterfjäll för första gången. Slängde ihop en packningslista på ungefär vad vi tänkt ta med. Tar gärna emot lite konstruktiv feedback :)

Det är alltså en tält tur på ca 3 nätter runt februari. Vi har tänkt köra på löparskidor och enbart ryggsäck. Tack på förhand!



Fjällräven vidda byxor
Överdragsbyxor
2 Fältskjorta 90
2 Långkalsonger
2 kortkalsonger
Flis
Skaljacka
Varm stor jacka
2 Yttersockar
2 innerstrumpor
Löparskidorskor
Lätta kängor(?)
Mössa
Balaclava
Innervante
Yttervante (5 finger) (?)
Haglöfs oxo 75
2 sovsäckar (3 säsongs)
Akka shape R/S 3
Löparskidor
Stavar
Rep (istället för stighudar)
Silvertape
Ståltråd
Sjkv. Kit
Solglasögon
Skidglasögon (?)
Trianga
T-röd
2 Liggunderlag cellplast
Hygienartiklar
Spade, biltema plast
2 Termosar
Pannlampa
Bok
 
Stryk frågetecknet bakom skidglasögon, åtminstone om ni skall upp på kalfjäll, hård vind och kanske snödrev gör det outhärdligt med enbart solglasögon. Jag håller för att ta med en vindsäck också, kan ta tid att få upp tältet bra om det är styggväder. Karta/kompass ska med förstås. 3-säsonger-säckar, är inte dom kallaste laget?


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=65.325326,21.486655
 
upfattat angående skidglasögon, de åker med då!

Vindsäck hade jag gärna tatt med men äger ej sån, ska se om jag kan låna. Är ung och har små resurser ;)

Karta kompass hänger alltid med, missade skriva ner de :)

Jo de e ju kalla sovsäckar men vi tänkte köra på dubbla?
 
Jag skulle välja något annat än spritkök, dom har väldigt låg effekt jämfört med i stort sett alla alternativ, kommer ta väldigt lång tid att smälta snö, och dricka bör man. :)

Edit: rep runt skidorna har jag inte hört om, testa innan ni ger er iväg..
Edit2: Med löparskidor får ni nog hålla er till hårda spår, särskilt med tung ryggsäck.
Edit3: Är sånna pjäxor varma nog? Februari kan vara väldigt kallt, och man rör sig ju inte hela tiden.
 
Har tyvärr inte tillgång till multikök..

Vi kommer dra ut minst en natt här hemma o prova allt.

hm vi har diskuterat de här med skidor. Finns nog mycket spår vid grövelsjön? Vi har tänkt vara på kalfjället, bärande vindpinad snö?

Pjäxorna är enbart varma nog när man är aktiv vilket är ett problem.. Får kolla om det finns turskiduthyrning i närheten!
 
Grövelsjöns fjällstation hyr ut utrustning

Grövelsjöns fjällstation (STF) hyr ut fullständig turutrustning om ni behöver något. De brukar ha Crispi-pjäxor och Fischer Crown 99 (vallafria) i uthyrningssortimentet.

Här finns fullständig prislista för vinter 2011/2012:
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Dalarna/Fjallstationer/STF-Grovelsjon-Fjallstation/Pris-Bokning/Uthyrningspriser-vinter-2010/

Jag skulle för övrigt rekommendera att lägga till damasker på utrustningslistan.
 
Jag tycker att mina löparskidspjäxor är lika varma som de tur pjäxorna jag har använt (har använt både två på tur på kalfjället över nyår, väldigt blandad temperatur (från 0 till minus 20 grader)).

När man inte har massor av pengar o inte den perfekta utrustningen får man göra massa kompromisser, så länge man vet vad man pysslar m o har testat så tycker jag att ni ska köra på, oavsett om andra säger att det finns bättre grejer att få.
 
Hur har ni tänkt att hantera eventuellt klabbföre?

Tunvantar o handskar med tenfingers underst. Fotogen eller bensinkök, låna. Ni behöver en 2,5l kastrull att smälta snön i. Underlag till köket.

go tur
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.