Fjälltur vid påsk

Jag och en kompis tänkte åka på vintertur veckan innan påsk och skulle gärna vilja ha lite tips och idéer. Vi har ingen större erfarenhet av vinterfjällen, men har båda erfarenhet av friluftsliv och fjällvandring. Vi tänkte oss en stugtur på 6-8 dagar inkl resa från Stockholm, och är beroende av att vi kan ta oss dit med tåg/buss. Det måste även finnas möjlighet att hyra (och lämna tillbaka...) skidor och säkerhetsutrusting. Vi har kollat lite på området Grövelsjön-Rogen-Skedbro och tillbaka. Hur lämpligt är det området? Snötillgång i slutet av mars? Andra förslag? Vi var i jämtlandsfjällen och vandrade i somras, och undviker gärna sträckan Storulvån-Blåhammaren-Sylarna....

Och JA vi har försökt söka på gamla trådar i forumet, står mest om sommarturer! :)

/Elin
 
Jag skulle definitivt välja Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi- Kaitumjaure-Teusajaure-Vakkotavare. Jag vet inte om det går att hyra grejer i Nikka, men man kan åka bandvagn till Keb och hyra där. Sen TROR jag att man kan skicka tillbaka grejerna man hyrt som bussgods. Det gick i varje fall att göra så från Nikka till Abisko. Det är bara att ringa och fråga.
 
Hyra prylar har jag ingen aning om... ?

Skoterleder finns vilket gör saken relativt enkel om ni tar dessa "vägar", (jag har dock inte gjort det hela vägen) i påsktider är det dock många skotrar - vilket gör det kanske aningen "tryggare" för ovana men inte så kul om man vill ha det lite ostört. Offroad i detta område är dock 350ggr finare.. (dock lite jobbigare) :)

Snö finns å det går garanterat åka skidor, frågan är bara hur bra.. Har man bara vanliga pjäxor är den värsta risken denna årstid det med mycket vatten på isarna, men detta varierar å är olika varje år! - vilket kan vara smart å kolla upp nåra dagar iföre ni drar, det kan ju vara knallkanon-före åxå! :)
 
(klipp)Vi har kollat lite på området Grövelsjön-Rogen-Skedbro och tillbaka. Hur lämpligt är det området? Snötillgång i slutet av mars? (klipp)
/Elin

Väldigt trevligt område :). Inga problem med snötillgång, det är som i jämtlandsfjällen bra med snö till slutet av april-början av maj. Möjligen lite barfläckar i skogsterrängen mot slutet av april, men jag har oftare varit med om snöbrist i Laddjuvagge vid Keb än i Rogenområdet vid påsk...

Men det är inga högfjäll direkt, områdets charm är den starka vildmarkskänslan och den trevliga blandningen av skog och fjäll. undvik skoterlederna bara...

//J
 
Jag vet inte vilken skidvana ni har, men om den inte är så stor, så skulle jag nog rekommendera att ni hyr/lånar skidor och tar någon dags- alt. helgtur inför påsk. Det kan nog ge er en hel del bra insikter och kunskaper, även om ni inte tänkt tälta, utan övernatta i stugor.

Kolla med friluftsfrämjandet i din hemtrakt. De kanske har utrustning ni kan få låna/hyra, vilket kan ge er möjligheten att bekanta er med den utrustning som ni sedan ska skida med.

Kul iaf att ni tänker ta en påsktur. Planerar faktiskt själv en på 6-7 dagar över påsk :)

Mvh /Joel
 
Varför inte Jämtland?

Hej Elin!
Varför inte en skidtur i Jämtlandsfjällen? Det är lätt att komma dit med tåg. Du kan hyra utrustning i Vålådalen eller Storulvån.

I Jämtland kan du åka mellan stugorna utan att snudda vid lederna mot Blåhammaren eller Sylarna.

Om du startar i Vålådalen kan åka du till Lunndörren, Vålåstugorna eller Stensdalen och göra en runda i Jämtlandsfjällen.

T ex Vålådalen - Lunndörren - Vålåstugorna - Gåsen - Stensdalen - Vålådalen. Stanna gärna ett par nätter på något eller ett par ställen och göra dagsturer därifrån. Det är så skönt att stanna upp och ta det lugnt ett par dagar. Skulle det bli oväder, så att man blir tvungen att ligga kvar någon natt, så kan man lätt korta av turen.

Du kan också utgå från Storulvån att skida upp till Gåsen och sen göra en sväng Stensdalen -Vålåstugorna och tillbaka till Gåsen och Storulvån.

Om du kommer till Stensdalen den 19 mars eller senare så ses vi där.

Lycka till och vi hoppas på fint väder denna påsk. Förra påsken var inte så rolig.

Hälsningar
Sven

Lite bilder från Stensdalens stugplats.
http://goto.glocalnet.net/ask9d/Stensdalen/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
karinJonsson Fjälltur Sälen med 3 barn - Skotertaxi? Turskidåkning 1
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
karin_nirak Gravid på fjälltur Turskidåkning 12
vandrarenemil Packningslista för 3 dagars fjälltur Turskidåkning 24
lisaflisa Fjälltur i Sälenfjällen!? Turskidåkning 3
babs Fjälltur Vuoggatjålme-området Turskidåkning 1
anols Önskar tips om fjälltur i april Turskidåkning 3
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3
Pelkin Snöläget vid Helags Turskidåkning 4
ripjägarn Var någonstans vid Nallo? Turskidåkning 6
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
peter.elofsson.16 Snödjup vid Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 2
moa_k40 sovsäck april/påsk vid Kebnekaise Turskidåkning 4
szvinto Hjälp vid köp av turskidor Turskidåkning 12
luktafotogen Parkering vid Fulufjället? Turskidåkning 1
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
Spinspider Skidtur mellan stugor vid nyår? Turskidåkning 3
majjen Saltoluokta-Kebnats vid påsk Turskidåkning 2
MartinR Skidpjäxor vid tälttur Turskidåkning 7
L.A. Klädsel vid turåkning Turskidåkning 4
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
freka586 Vallningstips vid varmt och soligt? Turskidåkning 4
Gustavsberg På tur vid Grövelsjön Turskidåkning 8
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
Calle_sthlm Byxor vid turåkning? Turskidåkning 4
paddel Björn Endagsturer vid Tärnaby/Hemavan Turskidåkning 1
Martin Gidlund Ryggsäck vid längre vinterturer Turskidåkning 6
Vad tänka på vid tur i Jämtlandsfjällen v.12 Turskidåkning 1
tur på skidor vid kebe Turskidåkning 4
santa_klaus 3-4 dagars stugtur nära Göteborg innan påsk Turskidåkning 4
mojson Vart åka i påsk? Turskidåkning 3
Gråbuse Snösäkrare alternativ till Vålådalen i påsk? Turskidåkning 9
jeppe78 Grövelsjön sen påsk Turskidåkning 8
Siimoot Tursällskap påsk Turskidåkning 2
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
monterey Kvikkjokk - inga förbindelser i påsk? Turskidåkning 11
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
BASKAGGE Grövelsjön turskidor påsk Turskidåkning 7
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
Jönsson72 Turförslag runt påsk Turskidåkning 5
mindful Turförslag fjällen i påsk Turskidåkning 5
tango Snöläget Jämtlandsfjällen inför påsk 2007? Turskidåkning 27
tjolanta På tur i påsk Turskidåkning 2
sailor2 Jotunheimen till påsk - tips på turer? Turskidåkning 1
Luke Snowwalker Turförslag till PÅSK? Turskidåkning 3
jabe05 Narviksfjällen i påsk? Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.