Skidpjäxor vid tälttur

Ni som vintertältar på era turer, vad använder ni för pjäxor på fötterna?

Jag går på veckolånga eller längre turer med tält, enstaka toppturer under tiden men det är inget fokus på att de ska vara bra till det.

Mina funderingar kretsar istället kring:
* Svettas kraftigt på fötterna under dagen.
* Nattetid fryser all fukt som lädret i kängan sugit upp till is och gör kängan minst sagt otrevlig på morgonen.
* På kvällen är det alltid kallt om fötterna, då vill man ha en JÄTTE-varm känga.

Funderar på att skaffa något tunt att åka i på dagen och kvällstid någon form av "bivackpåse" runt fot och underben där man har tjocka ullstrumpor inne i istället.

Hur gör ni?
 
Jag har ett par Alpina BC. Dessvärre betyder det plastpåsar i pjäxan eftersom den är alldeles för tät. Det finns ju gott om duntofflor etc särskilt för tältliv vintertid. De kan vara lite dyra men jag tror de är värda sitt pris. North face och Ajungilak vet jag har såna.
 
Jag ärsjälv mycket nöjd med mina Lundhags Husky med filtad innertoffel. Tyvärr blir den ju också fuktig av fukten från foten, så på mina turer då jag bor i tält har jag dragit en 3 l plastpåse utanpå den tunna ullstrumpan närmast foten. Detta minskar "isbildningen" i innertoffeln.
Brukar dock varje morgon värma upp skorna med en liten flaska "BrämhultsJuice" fylld med hett vatten. Pjäxorna blir då klart mycket möjligare att ta på sig och dessutom slipper jag börja dan med iskalla fötter.

Mats
 
Jörnkängan

Som så många gånger förr slår jag ett slag för Jörnkängan antifrys. Lätttorkade med lös filtinnersko, varma och sköna. Nackdelen är väl att dom inte passar alla bindningar.
Ett tips som jag gillar är att lägga en ultratunn dambinda under iläggssulan. Håller skon torrare.

VH/Anders
 
Fuktspärrsocka!!!

Mina funderingar kretsar istället kring:
* Svettas kraftigt på fötterna under dagen.
* Nattetid fryser all fukt som lädret i kängan sugit upp till is och gör kängan minst sagt otrevlig på morgonen.
* På kvällen är det alltid kallt om fötterna, då vill man ha en JÄTTE-varm känga.

Hejsan!

På dagen har jag alltid på mig ett par fuktspärrsockor närmast foten för att undvika att kängan/pjäxan blir fuktig under dagen. Det finns olika typer på marknaden, dels de som "andas" typ Sealskins och dels de som inte andas alls, typ sydda i "tältväv". Personligen föredrar jag den senare varianten och hur konstigt det än låter har jag aldrig fått problem med skavsår trots att foten är fuktig mest hela dagen.

På kvällen ar det ett par Ajungliak Bivouac Boots som jag är mycket nöjd med. Varma, sköna och lätta. Mycket trevliga att ha om man vaknar mitt i natten och måste ut och slå en drill!!!

/ Stefan
 
Värmeljus

När man vaknar på morgonen så kan man stoppa ned ett värmeljus i skon en liten stund, går att reglera så att det blir riktigt varmt i pjäxan, men ¨naturligtvis måste man ju vara försiktig...och glöm ej ta bort ljuset innan ni stoppar ned fossingen..
 
Sov med pjäxorna i sovsäcken

Har inte kommit på något annat sätt att få pjäxornna torra och fräscha än att ha dem i fotändan av sovsäcken då jag sover. Jag plockar ut innersulan och öppnar upp pjäxan ordentlig så är de oftast hyggligt torra på morgonen. När vi slutar åka och börjar slå upp tältet tar vi alltid på oss lapptossor, handsydda skor av renskinn som är varma, mjuka och skonsamma mot tältgolvet. Enda nackdelen är att de luktar förfärligt om de blir våta men är det tillräckligt kallt så är de det mest perfekta man kan ha på sig och ffa får pjäxorna möjlighet att torka en längre tid.
 
Ni som vintertältar på era turer, vad använder ni för pjäxor på fötterna?

Jag går på veckolånga eller längre turer med tält, enstaka toppturer under tiden men det är inget fokus på att de ska vara bra till det.

Hur gör ni?

Mitt bidrag till ditt problem får bli tipset med varmvattenflaskor i skorna innan sänggåendet. Jag tror att jag läste det tipset här på Utsidan innan jag prövade själv. Två halvliters Nalgeneflaskor (det funkar såklart med Brämhults juice också...) med ganska varmt vatten, ned i pjäxorna som jag ställer vid fotändan i tältet, om möjligt på en snutt av liggunderlag, med ett " täcke" av halvtorra sockar över flaskorna. På morgonen är pjäxorna klart torrare och behagligare än utan flasktricket, och vattnet har blivit kallare, men är oftast fortfarande flytande åtminstone. Om det är snorkallt kan man värma på vattnet och stoppa ner en stund innan man drar på sig pjäxorna, så har man ljummet vatten med sig i fickorna när man bryter lägret på köpet. Funkar, värt besväret!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vaffelleden Stelfrusna Skidpjäxor Turskidåkning 1
lennug skidpjäxor Turskidåkning 0
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3
Pelkin Snöläget vid Helags Turskidåkning 4
ripjägarn Var någonstans vid Nallo? Turskidåkning 6
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
peter.elofsson.16 Snödjup vid Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 2
moa_k40 sovsäck april/påsk vid Kebnekaise Turskidåkning 4
szvinto Hjälp vid köp av turskidor Turskidåkning 12
luktafotogen Parkering vid Fulufjället? Turskidåkning 1
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
Spinspider Skidtur mellan stugor vid nyår? Turskidåkning 3
majjen Saltoluokta-Kebnats vid påsk Turskidåkning 2
L.A. Klädsel vid turåkning Turskidåkning 4
elin_h Fjälltur vid påsk Turskidåkning 6
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
freka586 Vallningstips vid varmt och soligt? Turskidåkning 4
Gustavsberg På tur vid Grövelsjön Turskidåkning 8
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
Calle_sthlm Byxor vid turåkning? Turskidåkning 4
paddel Björn Endagsturer vid Tärnaby/Hemavan Turskidåkning 1
Martin Gidlund Ryggsäck vid längre vinterturer Turskidåkning 6
Vad tänka på vid tur i Jämtlandsfjällen v.12 Turskidåkning 1
tur på skidor vid kebe Turskidåkning 4
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
helenabrogren Turförslag tälttur Stora Sjöfallet? Turskidåkning 3
MartinR Tälttur i vinter, vem vill hänga med? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.