Ryggsäck vid längre vinterturer

Ja, då var det dags för den första vinterfjällturen.
Jag har tänkt att bege mig til Marliden och Marsfjället i ca 5 dagar i Mars, där jag ska gå på tur och bestiga några enkla fjälltoppar.
Jag har tänkt att sova i tält under dessa dagar.

Jag funderar starkt på att köpa en Haglöfs Victor 7585, för detta ändamål.
Är det någon som har erfarenhet av denna ryggsäck?
Kan någon tipsa om andra bra ryggsäckar att åka skidor med?

/Martin
 
Mina erfarenheter

Jag har en Haglöfs Victor 6070 och jag är kanonnöjd med den ryggsäcken. Jag köpte den för att ha på vinterturer, men det har tyvärr inte hunnit bli några sådana ännu. Anledningen till att jag inte köpte 7585 är att jag redan har en ryggsäck i den storleken, dock med ram.

Mina erfarenheter av Victor är att den är bekväm att ha på sig och sitter stadigt på ryggen med de anatomiskt skurna axelremmarna och höftbältet. Dessutom har den Haglöfs "kuddar" i ryggplattan, vilket gör att säcken hålls ut från ryggen och därmed ökar ventilationen. Det jag inte gillar med säcken är den krångliga fastsättningen av sidofickorna och att remmarna som håller dem har lätt för att slacka. Spännena ska hålla kvar remmarna med hjälp av friktion, men eftersom remmarna är så hala så glider de lite när man rör sig med säcken. Axelremmar och höftremmar har en annan konstruktion och har inte samma problem.

Maila gärna när turen är genomförd och berätta hur det gick, vilken ryggsäck du köpte och vilken rutt du/ni åkte. daniel@hautakoski.net

// Hauta
 
Kolla armarna

När man skaffar ryggsäck för skidåkning måste man kolla att armarna går fritt när man stakar, annars får man skavsår (inte av själva säcken, utan av axelremmarna). Jag har en Climber 80 (föregångaren till Viktor). Den funkar bra till vinterturer. Storleken behövs för att få i tält, dunjacka och sovsäck. Speciellt med vantar på vill man inte behöva maxpressa varje gång dunjackan ska i.
[Ändrat av Vandrare 2001-12-13 kl 16:07]
 
Victor

Har en kompis som kör med en Victor 75/85 . Tror han tycker den fungerar hyfsat. Enda jag hört honom klaga över är att den har ett tyg på ryggen som skall lufta på sommaren. På vintern så fastnar det snö där som inte är så trevligt.

Själv har jag tidigare använt en ramryggsäck och det kan jag inte rekommendera. Senaste turen gjorde att jag skaffade en ny säck. Båda armarna var fulla med blåmärken från ramen. Min nya ryggsäck ArcTeryx Bora 80 har jag ännu inte hunnit testa på vintern. Det enda jag kan gnälla på den ännu är att den är lite tung.

/Jonas U
 
Vinter=skrymmande

Volymsmässigt är det stora skillnader mot sommaren. Sovsäcken tar dubbla platsen, dunjackan, flera vantar, mer mat osv osv. Så välj en STOR säck.

Själv fördrar jag pulka, men jag har alltid med min Klättermusen Mjölner 100 plus en liten dagssäck (30-40 liter). Mjölner tar egentligen 109 liter (123 med sidfickor och närmare 130 om du inte rullar öppningen för hårt). När jag förflyttar mig med enbart ryggsäckarna räcker det ändå inte till.

Beträffande Victor så har jag en liten Viktor som fick ersätta min Tight som dagssäck. Materialet i dessa är bra och de tål mycket stryk.
 
Vintertid ryggsäcken heter pulka

Delar helt Christers inlägg, en 130+35 l är för lite..så pulkan måste fram....armarna fria, ingen värmande ryggsäck på ryggen vid motluten....bara fördelar...nästan.
Berätta gärna vilken pulka du valde....

Go tur

Johan K
 
Pulka

Eftersom jag inte har någon parhäst och alltå inte vet hur många gånger till jag får åka till vinterfjällen i expeditionsstil, så valde jag den billiga varianten. Dvs överskottslagrets Segenbaden för 250 kr.

Den är stor (och tung) och klarar att dras över fläckar med mindre snö (läs stock och sten) tack vare lite metallskoning.

Men jag har mina funderingar på att införskaffa en ny och lättare pulka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Eärendil Ryggsäck med ventilerad rygg, typ Exos 58? Turskidåkning 6
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
luddbert Ryggsäck + pulka Turskidåkning 3
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
JanA ryggsäck för skatingtur Turskidåkning 1
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3
Pelkin Snöläget vid Helags Turskidåkning 4
ripjägarn Var någonstans vid Nallo? Turskidåkning 6
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
peter.elofsson.16 Snödjup vid Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 2
moa_k40 sovsäck april/påsk vid Kebnekaise Turskidåkning 4
szvinto Hjälp vid köp av turskidor Turskidåkning 12
luktafotogen Parkering vid Fulufjället? Turskidåkning 1
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
Spinspider Skidtur mellan stugor vid nyår? Turskidåkning 3
majjen Saltoluokta-Kebnats vid påsk Turskidåkning 2
MartinR Skidpjäxor vid tälttur Turskidåkning 7
L.A. Klädsel vid turåkning Turskidåkning 4
elin_h Fjälltur vid påsk Turskidåkning 6
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
freka586 Vallningstips vid varmt och soligt? Turskidåkning 4
Gustavsberg På tur vid Grövelsjön Turskidåkning 8
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
Calle_sthlm Byxor vid turåkning? Turskidåkning 4
paddel Björn Endagsturer vid Tärnaby/Hemavan Turskidåkning 1
Vad tänka på vid tur i Jämtlandsfjällen v.12 Turskidåkning 1
tur på skidor vid kebe Turskidåkning 4
vandrafjäll Bivy på längre vintertur Turskidåkning 7
BTR Någon som har erfarenhet att åka rullskidor längre distanser? Turskidåkning 2
AndersSupertramp Finns turskidor LÄNGRE än 210 cm Turskidåkning 10
Makini Längre turer/leder i Stockholmsområdet Turskidåkning 0
Soldan Längre skidled i Stockholmsområdet Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.