V-pegs, allvarligt talat...

ca 1 min in i denna instruktionsfilm belyser Hilleberg att pinnarna skall vara i ca 45 gradera vinkel mot markplan för bästa stormsäkring. Nu är det Y-pinnar i filmen, men lite längre fram ser man en V-pinne i form av en snö/sand variant som monteras enligt bild 2.
https://www.youtube.com/watch?v=F18oAdMKFNQ

Pinnen ser ut att vara svagt u-formad snarare än v-formad vilket kanske har fördel för hållfasthet kontra vikt.

Men ytterligare en oklar faktor om vi skall gå tillbaka till trådstarten.

Lägger in en bild nedan på ett snöankare som jämförelse.

Du får min gillamarkering Per Brune för bilden ovan.

Thure
 

Bilagor

  • snow-anchor-large-main.jpg
    snow-anchor-large-main.jpg
    30.2 KB · Visningar: 815
Jag tänkte också på att man kan jämföra med hur man använder spade, grep och spett i marken när man ska bryta loss jorden... Men man använder ju sällan spaden "baklänges" så jag vet inte vilken av teorierna detta skulle stödja:)

Den som av en eller annan orsak har försökt bryta loss jord med spaden "baklänges" har då sannolikt också märkt att bladet viker sig avsevärt lättare jämfört med korrekt användning av spaden. Då kunde man ju spekulera om det beror på att spaden baklänges greppar så mycket bättre i jorden utan att bryta loss det... av denna empiriska observation skulle jag ändå dra den slutsatsen att markpinnebild 1 är att föredra om man är rädd att markpinnen viker sig före den kommer loss från underlaget.

Ett scatterdiagram med fem punkter som i det högra exemplet visar inte så mycket statistiskt sett, det behövs bra mycket fler punkter då testupplägget innehåller okända och okontrollerade faktorer. Jag tror fortfarande det är lättare att eliminera variationerna i testjorden än att göra tillräckligt många upprepningar. Testburkar (eller lådor) hör till de minsta av utmaningarna, rätt omständigt blir det i varje fall om man gör vetenskap av det hela.
 
Ni har säkert behandlat det tidigare i tråden, men Delta-ankare till båtar är mycket likt princip 1, dvs, plogen framåt. Denna typ av ankare bedöms ofta vara väldigt effektiv. Det beror såklart på bottentyp, men om man ska se över ett helhetsperspektiv är det en bra lösning.

Borde vara liknande med V-pegs.
 
Ni har säkert behandlat det tidigare i tråden, men Delta-ankare till båtar är mycket likt princip 1, dvs, plogen framåt.

Javisst, men är vinkeln fel fungerar den effektivt som en riktig plog ska göra, gör ett spår i marken med minsta möjliga ansträngning.

Denna heter visserligen Delta men kanske Danforth skulle komma närmare: http://www.campingworld.co.uk/en/Delta-Ground-Anchor-Ultimate-Tent-Peg/m-7008.aspx Lite skeptisk blir man av materialet men idén verkar bra.
 
Har alltid satt pinnen enligt bild 2. Pinnen i 90 grader mot linan.

I bild 1 riskerar pinnen att ploga upp ett större hål. I bild 2 agerar V-formen likt hullingar på en fiskekrok. Finns ju undantag beroende på jordkonsistens.

Hillebergs snöpinnar ska väl ligga ner med U:ets öppning mot tältet? Alltså enligt bild 2 fast horisontellt.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.