"V-brakes is da shit" - eller ?

Större bromsskivor är känsligare för stötar/slag och kan relativt lätt bli vinda. Då låter det i varje fall.

Med rätt justerade skivbromsar är det i princip alltid tyst, en del bromstjuter när de är blöta och en del bromstjuter oavsett. Varierar med olika modeller och fabrikat, men även med hur noga man är vid montering. Ibland kan fästena i ramen behöva justeras med ett speciellt verktyg men bara om man har IS-fäste, annars kan det vara svårt att få beläggen helt parallella med skivan.

De bra mekaniska skivbromsarna kostar så pass mycket att man istället kan köpa ett par hydrauliska som fungerar bättre. Vajersystem är en dålig idé i skogen, damm, lera och fukt gör att man bör byta höljen och vajer ungefär var 300:e timme (precis som med växlarna). En vajer flexar också mer än ett hydraulsystem.

Jag byter belägg väldigt sällan utom vid riktig nedförscykling. På pendlarhojen har jag aldrig bytt och den köpte jag 2006... Visst, den har inte gått jättemycket men i varje fall 31 timmar bara i år. På vägen bromsar man sällan.
 
Jag misstror inte på något sätt att du klarar dig 5 säsonger på samma belägg. Men i ärlighetens namn, du cyklar du inte så mycket?

.
Nej, inte mer än 350-400 mil om året, huvudsakligen i skog och på stigar.
Har ganska bra bromsar Hayes hydraulic HFX-9 XC carbon vilket kanske förklarar saken.
Sen bromsar jag väl inte i onödan, har inte bytt belägg på racern sedan 2003 på tal om det. Men det är ju iofs Campa på den, kvalitet sa bull!

Köpte ett par finhjul i somras, då skaffade jag nya belägg till de nya skivorna på dem.
Om jag inte minns fel sitter beläggen från 2005 kvar på fulhjulen.
Hur som helst håller de bra mycket längre än vbroms belägg.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ok, på racern är jag med på att man aldrig byter, typ.
Men i skogen? Jag måste ha fel belägg?! Eller fel teknik? Eller cykla för mycket i lera? För inte klarar jag mer än halva säsongen utan att byta på stigcykeln, eller?
Kanske ska skicka i nya belägg fram och bak nu när jag ändå har den i mekstället och se hur länge dom räcker. Nu börjar jag bli osäker, du kanske har rätt...
Jag tror inte bromsmodellen har betydelse, däremot skiljer det lite beroende på vad man har för material i beläggen. Jag väljer alltid mjukast möjliga för effekt och modulation.

Förra våren körde jag en bromsskiva så varm att den slog sig, i bergen utanför Granada. Den dagen körde vi nog 1500-1600 fhm utför, varav kanske hälften var teknisk stig och 1/4 riktigt exponerat. Upp fuskade vi dock ca halva höjden med bil.
Den dagen gick det nog åt lite material ur beläggen...

Och ja, v-broms beläggen går inte att jämföra med. Jag kommer ihåg första åren jag jobbade som cykelbud, med v-bromsar.
De slaskiga månaderna bytte man varje dag...
 
Man kan ju inte jämföra berg med Sverige, klart som fan det sliter mer belägg i Granada. Underbar stigcykling där f.ö..

I södra Dalarna där jag bor är det lite halvkuperat men jag byter ändå belägg mer sällan än varje säsong, trots rätt många timmar i skogen (och leran).

When you brake, brake like you mean it. Dvs. sluta åk och fegbromsa hela tiden. ;P
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips