Utrustningslista?

3 liter vatten är ju knappt en dygnsförbrukning, så du kommer i vilket fall som helst vara tvungen att fylla på vatten.
 
Halaj!

Packlistor är ju en smaksak, men jag ser iaf två grejer som kan höja upplevelsen oändligt mycket, men som knappt väger nåt:
-myggmedel
-compeed

//T
 
En nittioliters 3-kilos säck för fem sommardagar? Vill du bära så mycket som möjligt, och ha det så tungt som möjligt rekommenderar jag att du packar med sånt här:
 

Bilagor

  • skivstang-vikter-i-gummi.jpg
    skivstang-vikter-i-gummi.jpg
    19.4 KB · Visningar: 690
Låter som en trevlig tur - härligt att ni kommer iväg ett gäng ! Tycker spontant ibland det är lite väl mycket fokus på prylar och framför allt gramjagande i trådarna. Rätt och fungerande prylar är givetvis en självklarhet och prioritet, men dessa måste kanske inte konsekvent vara optimerade i vikt, Speciellt i början av ens "friluftskarriär". En 4-5 dagars tur med splittad lägerutrustning på 3 personer känns knappast som risk för extrem övervikt i packningen. Här bör förutom nödvändig utrustning även finnas plats för lite extra godsaker och mat att njuta av framför lägerelden ! Och man måste ju inte fylla sin 90-liters ryggsäck, även om det nu finns plats ! Och har du redan spritbrännaren till trangiat, så fortsätt att köra med den. Lite smidigare med gasbrännaren, men allt måste inte optimeras - viktigast är ju trots allt att friluftsplanerna blir av !
 
Jag håller delvis med. Vill man göra en vandring kan man använda vilken utrustning som helst. Dock så frågar man på ett forum för att ta del av andras erfarenheter (eller bara för att bekräfta sin egen kunskap?), om någon då presenterar en utrustningslista som ser ut att komma ifrån långt-innan-jag-är-född tycker inte jag det är fel att informera om att en del har hänt sedan "fältflaskan". Åtminstone inte om någon faktiskt ger sig ut på internet och frågar.

http://youtu.be/94qOaqdPgPg
 
Hej! Jag och 2 vänner har äntligen bestämt oss för att ta tag i utomhuslivet! Intresse har funnits redan som barn då man var ute mycket i skog och mark, sen även då jag gjorde GMU fick man ju lite tid i skogen vilket var väldigt lärorikt och roligt.

Vi har iaf bestämt oss för att vandra i Skuleskogen i sommar med mål att va borta 4-5 dagar.
tänkte dela vad jag skall packa med! Sen får folk gärna kommentera om man kan skippa/byta ut något, och gärna dela med sig av vad ni själva brukar packa i ryggsäcken

Min lista är då
-Liggunderlag
-Sovsäck
-Tält (http://www.friluftsvaror.se/talt/fjalltalt/fjaellmark-arctic-dome-3p)
-Vattenflaska
-Spritkök m tillhörande bränsle samt bestick och konservöppnare
-Eldstål och vattensäkra tändstickor
-Kniv
-Termos
-Rep(paracord)
-Litet första hälpen kit
-Ficklampa samt extra batterier
-Kompass
-Extra ombyte (t-shirt, sockar och boxers)
-Mat
-Karta

Sen lär jag ta med kanske 3 liter vatten extra, samt att kamera lär ju slinka med.

Själv skulle jag skippa termosen,extra batterier och repet och istället packa ned toapapper, en liiiiiten flaska )diskmedel och halv tvättsvamp, några våtservetter (det gör stor skillnad när man kryper ned i sovsäcken), extra plastpåsar för skräp, myggspray, compeed och annat som förgyller lite som choklad.
 
Ett konkret Tips kan också vara att kolla in tex Hillebergs eller Fjällrävens hemsidor - där finns utrustningslistor för både vinter och sommarturer.
 
mycket bra tips! har redan hunnit fundera ut grejer som lika gärna kan plockas bort samt läggas till!
 
Jag skulle även lägga till kortlek eller något litet spel,typ mini-migg, eller båda.

Personligen så tycker jag att pluntan med god dryck har sin plats på kompisturer i skogen.

Här är min packlista för fjällvandring, men skulle ha ungefär samma i skogen.

http://1drv.ms/1fDJHNk

Men, tolka inte det som att du måste skaffa massa fina dyra grejer det första du gör. Börja med det du har/kan låna dig till.
 
Hmm, så klart att pluntan ska med i skogen! Finns till exempel den här produkten att tänka på också: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PLATYPUS_PLATYPRESERVE

Andra saker som väger lite, men ger mycket trivsel:
Handhållen tv-spel "typ Gameboy"
Ipod med filmer (och högtalare)
Musikinstrument

Plunta kan jag nog absolut ge en chans!
Gameboy och Ipod blir däremot inte tal på, dels då tanken med turen är ju främst att njuta av friluftslivet samt omgivningen. Är väl lite av en smaksak men vill jag spela tv-spel gör jag det hemma på min PS4.
Då känns det väl ändå smidigare med typ kortlek?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
Raskesven Utrustningslista för novembervandring Utrustning allmänt 98

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.