Utrustning vintervandring Norge

Hej,

Jag har aldrig vandrat förut men i november ska jag till Norge med en kompis och vandra. Han är en van vandrare och bergsklättrare men det är inte jag som sagt. Jag vill imponera lite på honom genom att inte vara helt clueless vad gäller utrustning. Vad för utrustning behöver jag? Allt från skor, jacka, byxor, vilken slags ryggsäck ni rekommenderar till alla prylar som bör finnas i ryggsäcken. Till exempel, fungerar dessa skor att vandra med på snöiga fjäll i Norge? http://www.stadium.se/is-bin/inters...e/Stadium/sv_SE/Products/Large/203567_101.jpg

Jättetacksam för alla som svarar och hjälper mig med min att-skaffa-lista.
/Emma
 
Dessa skor är inte lämpliga på nordliga fjäll vintertid. Du behöver ta reda på var ni ska och på vilken höjd? Ska ni bo i stugor eller tält?
 
November i Norge kan vara allt från +5 grader och blött till -15 grader och djup lössnö, ev glaciärer beroende på vart i Norge man befinner sig.
 
Vinterkängor

http://www.outnorth.se/produktgrupp/vinterkangor-pjaxor.php

Finns både fodrade goretex för snöfria förhållanden och riktiga vinterkängor som kan funka i sträng kyla och även till snöskor.

Sen vet jag inte om en november vandring är det roligaste för en nybörjare det finns stor risk att snö eller regn kommer från sidan hela turen. Jag skulle ta första turen i juli-augusti.
 
Dessa skor är inte lämpliga på nordliga fjäll vintertid. Du behöver ta reda på var ni ska och på vilken höjd? Ska ni bo i stugor eller tält?

Vi kommer nog mest bo i tält eftersom det kanske inte finns stugor. Vi har inte riktigt bestämt exakt vart vi ska eftersom det tydligen finns många fina vandringsleder och så, men om det är fint väder vill han upp hit: http://www.bob-kerr.com/wp-content/uploads/the-troll-wall.jpg

November i Norge kan vara allt från +5 grader och blött till -15 grader och djup lössnö, ev glaciärer beroende på vart i Norge man befinner sig.

Haha, ja. :D Det blir intressant att se, det kanske är sjukt dåligt väder så det inte är värt att vandra någonstans. Men i så fall kör vi på plan B - upptäcka norska städer.

http://www.outnorth.se/produktgrupp/vinterkangor-pjaxor.php

Finns både fodrade goretex för snöfria förhållanden och riktiga vinterkängor som kan funka i sträng kyla och även till snöskor.

Sen vet jag inte om en november vandring är det roligaste för en nybörjare det finns stor risk att snö eller regn kommer från sidan hela turen. Jag skulle ta första turen i juli-augusti.

Åh! Tack för länken och förklaringen till vilken typ av kängor som är bäst! Jag har förstått att det inte riktigt är bästa tiden för en nybörjare, haha, men då han verkligen är erfaren och jag är en rätt tålig tjej går det säkert bra. Det gör inte så mycket om jag dör.
 
Det funkar utmärkt att vandra i lite grövre sommarkängor ner till minus 10-20 grader, det du inte kan göra är att stå eller sitta still med sommarkängor i dessa temperaturer. Men det kan du fixa med ett par schysta lägerskor (gärna med vattentätt/resistent överdrag).

Det stora problemet med att vandra kring nollan och några minusgrader är att hålla saker och ting torra eller varma så de inte fryser, gäller allt från självklara saker som strumpor och dricksvatten till mindre självklara prylar som kängor och skalplagg. Typexemplet är regn under dagen och kallgrader under natten. Den värmekälla du har tillhands att torka och tina dina blöta prylar är du själv, dvs du får torka dina blöta plagg direkt mot kroppen. Räkna med ett extra uppsättning av allt som tenderar att bli blött: vantar, mössa, underställ, osv.

Även om du är tålig är det onödigt att dra på sig köldskador på ren orutin. Du vill inte ha frostbites som gör sig påminda var enda gång det blir kallt de närmaste 10-15 åren.
 
(...) fungerar dessa skor att vandra med på snöiga fjäll i Norge? (...)
Allt beror ju på vilken rutt ni tänkt er. "På snöiga fjäll", särskilt om de är branta, särskilt i november när snön töat och frusit i omgångar och mest blivi ttill is... kan du mycket väl behöva stegjärn, hyfsat vattentäta skor med stadga nog att utgöra fäste för stegjärnen, och rentav isyxa eller åtminstone ett par stavar. Samt gärna gaiters för att slippa snö i skorna. Så vill du låta initierad, kan du ju börja med att fråga kompisen, om du ska ta med stegjärn etc enligt ovan ;).
Ni får vandra bra lågt och/eller "snällt" för att slippa. Jag har inte vandrat i Norge i november, men i mina "hemmaberg" Tatra, som inte är så särskilt mycket högre, skulle jag inte vilja vara utan stegjärn ens i anda halvan av oktober.

Det är svårt i övrigt att fatta sig kort om "vad du behöver". Det finns många packlistor ute på nätet, och även en del utlagda av Utsidans medlemmar (sök på "packlista" på forum), men alla kommer du att behöva anpassa till just dina preferenser, just denna tur och naturligtvis till vilka saker du/ni redan råkar äga. Här är min egen, inkl en del förklaringar/kommentarer, men använd den som sagt med urskillning.
Sök på forum så hittar du massor med tips. I denna tråd har t ex jag och flera andra försökt sammanfatta en del allmänna principer.

Försök hålla nere vikten på din packning - varje 100 g du kan lämna hemma kommer att göra din upplevelse mer lustfylld ;). Dubblera inget - ta med kläder som kan adderas, vid behov med allt du har utanpå vartannat (nåja, möjligen undantagandes ombytestrosorna ;)).
 
Norrut i november är korta dagar, det kommer att gå åt mycket batterier och många tältlykteljus. På grund av styggväder, regnblandad snö från sidan, stor del av tiden, en del mer mat är normalt för att ha bränsle nog i sig för att inte frysa sk-ten ur sig.
Hårda uppgiften blir att i regnkläder hålla sig i rörelse och inte svettas samt hålla kläderna torra. Det blir en match.
Inte det lämpligaste som första vandring. Norska leder är från dal till dal via fjället. Fördelen är stugor men dessa är i många fall av väldigt varierande standard, från 1700-tal till tämligen komfortobla. Men i november är alla utrymda, oeldade och där finns ingen mat att köpa. Men torrt och möjlighet att torka finns. Nyckel måste man ha. Se norska hemsidor. STF kan förmedla nummer.
Se till att ni lämnar allt ni törs hemma, varje kilo hemma i garderoben kommer att underlätta vandringen.
Som nybörjare skulle jag föreslå er en kulturell stadstur i några norska städer Lillehammer, Rörås, Bergen och Oslo på returen i stället, det kan bli tufft nog med, dimma och blötsnö-regn.
Ute på landet i Norge fixar envar sin egen lunch, krogarna öppnar först sent på eftermiddagen.
go tur
 
Vi har inte riktigt bestämt exakt vart vi ska eftersom det tydligen finns många fina vandringsleder och så, men om det är fint väder vill han upp hit: [trollväggen]

Trollväggen är en halvdagstur vid fint väder, men det är mycket blockterräng som kanske inte är så kul om det ligger nysnö. Bilvägen upp på fjället (Trollstigen) brukar stänga i början av november också. November är ingen bra norgemånad.
 
Tack för allt ni berättat joask202, joanna, seobserver och fluff! Jag känner att jag förstår lite mer hur det kan bli. Ganska kallt, vått och misär, haha. Tack joanna också för listorna, de kommer hjälpa mig!

Nu ställer jag en allmän fråga till alla som råkar läsa det här. Om ni absolut prompt skulle vandra vecka 44, första veckan i november, vart skulle ni välja då om ni hade hela Europa som val? För det är inte helt bestämt att det måste bli just Norge, men någonstans måste det bli. D:
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.