Bra ämne!
Är själv en rundare varelse och kvinna. Inte lätt det inte. Vi har inte bara två puckar bak utan två fram och är man tjock då har man oftast ett tredje eller tom fjärde parti här och där.
Konkret utrustningstips efter testat själv:
Sovsäck samt kläder: Mountain Hardware. Sovsäckarna är riktigt underbara och rymliga.
Ytsäck/bivi: Snugpak: Kan fås skräddarsydd för mindre peng.
Engelssons som redan tipsar hag en del bra kläder. Framförallt överdelar verkar rymliga. Byxor är av varierande kvalitet och varierande storlekar, men för det mesta stämmer det. Både på herr och dam.
Stormberg.se Norsk företag som säljer bra robusta kläder i många större storlekar med bra hållbarhet till rymlig pris.
Dock är jag tveksam till deras underställ.
Jag försöker tjata på Northern Playground att de ska starta en XL linje. Deras kläder är riktigt kalas med bra funktionaliteter, synd, små i storlekarna..
Tält har jag testat främst: MSR, Hilleberg, Fjällräven, Helsport och Bergans of Norway. MSR och Fjällräven har rimligast, med betoning på Fjällräven som har tunneltält med högt i tak.
Hestra har robusta handskar som passar dom flesta händer
Skor vet ej.
REI säljer kläder i mååånga storlekar och de har också prylar för detsamma. Från USA. De jobbar aktivt för inklusivitet inom friluftsliv.
Columbia har byxor i större storlekar
REgatta i England har större kläder och skor
bergans och Norway tycker jag har bäst ryggsäcksmodeller för speciellt långa personer.
Efter testat Aarn förälskade jag mig i deras fullkomliga modulära ryggsäckar där man kan bygga ihop den efter ens porprotioner och ändå så väger väskan lite. Äger en, hittils väldigt stadig och hållbar (med tanke på mitt missbruk av den)
Har ännu inte hittat klätterutrustning som passar. Dock vet jag att Bauhaus har sele som kan användas till klättring i större size.
Kajak, ja, lost cause där.
Inte mycket men hoppas det kan vara till nån hjälp.