Utfärd serien, någon som läst?

NU har böckerna funnits ute i handeln ett tag. Kollade nyss på adlibris och såg att dem hade alla tre inne. Kostar 178 kr per bok. NU undrar jag, är det värt att köpa dessa böcker, eller en av dem? Någon som har läst böckerna, står det något nyttigt i dem? Vem är författaren? Någon som kan upplysa mig...

/
A.S.

uao; sa:
Köpte den på Bokus och där står det Göran Olsson.

//Uffe

Oj, blev lite missförstånd där. Jag utryckte mig lite dumt. Jag vet att det är Göran Olsson, men vem är han? Är han själv vandrare, klättrare eller nått annat?

/

A.S.; sa:
Någon som har läst böckerna, står det något nyttigt i dem? Vem är författaren? Någon som kan upplysa mig...

Jag lånade Utfärd: Berg och glaciärer på biblioteket och skummade igenom den. Den gav ett juste intryck genom att täcka ganska mycket (inklusive en del om snö och is) men samtidigt hålla ett, till synes, "lugnt tempo" i beskrivningen. Emellertid har jag svårt att bedöma hur lämplig den är som lärobok (och hur brant inlärningskurva boken har) då jag själv inte har någon erfarenhet av klättring. Jag kollade in den för att bättre förstå klätterskildringar, och kanske lockas att börja (men jag vet inte... :).
Av texten i boken att döma är författaren antingen väl förtrogen med klättring eller skicklig att kompilera andras arbete.

Aktuellt

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 8 kommentarer

Svenskt Friluftsliv mobiliserar inför valet – och poddar hos Utsidan!

Friluftslivet är Sveriges tredje största folkrörelse men glöms bort i den politiska debatten. Det vill organisationen Svenskt Friluftsliv ändra på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips