Utfärd serien, någon som läst?

NU har böckerna funnits ute i handeln ett tag. Kollade nyss på adlibris och såg att dem hade alla tre inne. Kostar 178 kr per bok. NU undrar jag, är det värt att köpa dessa böcker, eller en av dem? Någon som har läst böckerna, står det något nyttigt i dem? Vem är författaren? Någon som kan upplysa mig...

/
A.S.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
uao; sa:
Köpte den på Bokus och där står det Göran Olsson.

//Uffe

Oj, blev lite missförstånd där. Jag utryckte mig lite dumt. Jag vet att det är Göran Olsson, men vem är han? Är han själv vandrare, klättrare eller nått annat?

/

A.S.; sa:
Någon som har läst böckerna, står det något nyttigt i dem? Vem är författaren? Någon som kan upplysa mig...

Jag lånade Utfärd: Berg och glaciärer på biblioteket och skummade igenom den. Den gav ett juste intryck genom att täcka ganska mycket (inklusive en del om snö och is) men samtidigt hålla ett, till synes, "lugnt tempo" i beskrivningen. Emellertid har jag svårt att bedöma hur lämplig den är som lärobok (och hur brant inlärningskurva boken har) då jag själv inte har någon erfarenhet av klättring. Jag kollade in den för att bättre förstå klätterskildringar, och kanske lockas att börja (men jag vet inte... :).
Av texten i boken att döma är författaren antingen väl förtrogen med klättring eller skicklig att kompilera andras arbete.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips