Utbytesstudent på Vikingarännet?

Hej

Jag är utbytesstudent från Finland och jag skulle vilja delta på Vikingarännet 2014. Jag har ingen aning om hur tufft det är.

Jag tränar på gymmet 3-4 gånger om veckan och spinning 1-2 gånger om veckan. Jag brukar köra med jogging både på vinter och sommar men bara 5-10km längder. Förra vinter var jag med på en tur i finska Lappland där vi åkte en vecka med turskida utan skidspår och dagarna var långa, även 10 timmar när vi inte hittade hyttan :p

Jag har åkt konståkningsskridskor förr.

Tror ni att jag kunde få en bra upplevelse med Vikingarännet? Är det fullständigt dumt och pröva på hela 80km? Kan jag åka med mina konståkningskridskor?

Tacksam över kommentar och tips. :)

Långfärdsskridskor

är vilsammare och betydligt snabbare på så lång distans. Tror du skulle klara det bra om du testar några turer innan på plogad sjöisbana.

Isförhållandena på Vikingarännet varierar rätt mycket från år till år men det är inte bara skridskoåkning utan en hel del promenader typiskt drygt 1 km + två eller tre promenader som är lite kortare. Opraktiskt med konståkningsskridskor på dessa promenader.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tror det är suicide med konståkningsskridskor *om* det skulle vara riktigt knöggligt före. Jag har åkt en del med hockeyskrillor och hockeytakterna sitter in men det blir fort jobbigt på dålig is. Köpte långfärdsskridskor i år och siktar på att köra själv.

Du får också bättre utväxling på insatt kraft med längre skenor - konståkningsskrillor accelererar snabbare och svänger lättare men topphastighet är högre för långfärd. Fysiken bakom får någon annan förklara. Knögglighet har redan avhandlats.

/Patrik

Det är ju inte så värst fysiskt ansträngande att åka 80 km på långfärdsskridskor, däremot använder man vid all typ av skridskoåkning en del muskler som man inte använder så mycket vid annan fysisk aktivitet.

Jag åkte för några år sedan Vikingaturen (50km-varianten, som fanns tidigare), och vid målet träffade vi två Tyskar, en man med sin dotter, som hade kommit till Stockholm bara för rännet.
De hade åkt 50km på hockeyrör och tyckte att det var väldigt jobbigt.
De frågade oss var man kunde köpa långfärdsskridskor.

Hej

Jag är utbytesstudent från Finland och jag skulle vilja delta på Vikingarännet 2014. Jag har ingen aning om hur tufft det är.

Jag tränar på gymmet 3-4 gånger om veckan och spinning 1-2 gånger om veckan. Jag brukar köra med jogging både på vinter och sommar men bara 5-10km längder. Förra vinter var jag med på en tur i finska Lappland där vi åkte en vecka med turskida utan skidspår och dagarna var långa, även 10 timmar när vi inte hittade hyttan :p

Jag har åkt konståkningsskridskor förr.

Tror ni att jag kunde få en bra upplevelse med Vikingarännet? Är det fullständigt dumt och pröva på hela 80km? Kan jag åka med mina konståkningskridskor?

Tacksam över kommentar och tips. :)

Men konståkningsgrillor kommer du inte i mål. Så mycket kan jag säga. Ett måste att skaffa långfärdare. Gör du det är jag övertygad om du klarar det. Även om det är 80-90 km så är det inte lika tufft som Vasaloppet tex.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips