Utbytesstudent på Vikingarännet?

Hej

Jag är utbytesstudent från Finland och jag skulle vilja delta på Vikingarännet 2014. Jag har ingen aning om hur tufft det är.

Jag tränar på gymmet 3-4 gånger om veckan och spinning 1-2 gånger om veckan. Jag brukar köra med jogging både på vinter och sommar men bara 5-10km längder. Förra vinter var jag med på en tur i finska Lappland där vi åkte en vecka med turskida utan skidspår och dagarna var långa, även 10 timmar när vi inte hittade hyttan :p

Jag har åkt konståkningsskridskor förr.

Tror ni att jag kunde få en bra upplevelse med Vikingarännet? Är det fullständigt dumt och pröva på hela 80km? Kan jag åka med mina konståkningskridskor?

Tacksam över kommentar och tips. :)
 
Långfärdsskridskor

är vilsammare och betydligt snabbare på så lång distans. Tror du skulle klara det bra om du testar några turer innan på plogad sjöisbana.

Isförhållandena på Vikingarännet varierar rätt mycket från år till år men det är inte bara skridskoåkning utan en hel del promenader typiskt drygt 1 km + två eller tre promenader som är lite kortare. Opraktiskt med konståkningsskridskor på dessa promenader.

Thure
 
Jag tror det är suicide med konståkningsskridskor *om* det skulle vara riktigt knöggligt före. Jag har åkt en del med hockeyskrillor och hockeytakterna sitter in men det blir fort jobbigt på dålig is. Köpte långfärdsskridskor i år och siktar på att köra själv.
 
Du får också bättre utväxling på insatt kraft med längre skenor - konståkningsskrillor accelererar snabbare och svänger lättare men topphastighet är högre för långfärd. Fysiken bakom får någon annan förklara. Knögglighet har redan avhandlats.

/Patrik
 
Det är ju inte så värst fysiskt ansträngande att åka 80 km på långfärdsskridskor, däremot använder man vid all typ av skridskoåkning en del muskler som man inte använder så mycket vid annan fysisk aktivitet.