Utbytesstudent på Vikingarännet?

Hej

Jag är utbytesstudent från Finland och jag skulle vilja delta på Vikingarännet 2014. Jag har ingen aning om hur tufft det är.

Jag tränar på gymmet 3-4 gånger om veckan och spinning 1-2 gånger om veckan. Jag brukar köra med jogging både på vinter och sommar men bara 5-10km längder. Förra vinter var jag med på en tur i finska Lappland där vi åkte en vecka med turskida utan skidspår och dagarna var långa, även 10 timmar när vi inte hittade hyttan :p

Jag har åkt konståkningsskridskor förr.

Tror ni att jag kunde få en bra upplevelse med Vikingarännet? Är det fullständigt dumt och pröva på hela 80km? Kan jag åka med mina konståkningskridskor?

Tacksam över kommentar och tips. :)
 
Långfärdsskridskor

är vilsammare och betydligt snabbare på så lång distans. Tror du skulle klara det bra om du testar några turer innan på plogad sjöisbana.

Isförhållandena på Vikingarännet varierar rätt mycket från år till år men det är inte bara skridskoåkning utan en hel del promenader typiskt drygt 1 km + två eller tre promenader som är lite kortare. Opraktiskt med konståkningsskridskor på dessa promenader.

Thure
 
Jag tror det är suicide med konståkningsskridskor *om* det skulle vara riktigt knöggligt före. Jag har åkt en del med hockeyskrillor och hockeytakterna sitter in men det blir fort jobbigt på dålig is. Köpte långfärdsskridskor i år och siktar på att köra själv.
 
Du får också bättre utväxling på insatt kraft med längre skenor - konståkningsskrillor accelererar snabbare och svänger lättare men topphastighet är högre för långfärd. Fysiken bakom får någon annan förklara. Knögglighet har redan avhandlats.

/Patrik
 
Det är ju inte så värst fysiskt ansträngande att åka 80 km på långfärdsskridskor, däremot använder man vid all typ av skridskoåkning en del muskler som man inte använder så mycket vid annan fysisk aktivitet.
 
Jag åkte för några år sedan Vikingaturen (50km-varianten, som fanns tidigare), och vid målet träffade vi två Tyskar, en man med sin dotter, som hade kommit till Stockholm bara för rännet.
De hade åkt 50km på hockeyrör och tyckte att det var väldigt jobbigt.
De frågade oss var man kunde köpa långfärdsskridskor.
 
Hej

Jag är utbytesstudent från Finland och jag skulle vilja delta på Vikingarännet 2014. Jag har ingen aning om hur tufft det är.

Jag tränar på gymmet 3-4 gånger om veckan och spinning 1-2 gånger om veckan. Jag brukar köra med jogging både på vinter och sommar men bara 5-10km längder. Förra vinter var jag med på en tur i finska Lappland där vi åkte en vecka med turskida utan skidspår och dagarna var långa, även 10 timmar när vi inte hittade hyttan :p

Jag har åkt konståkningsskridskor förr.

Tror ni att jag kunde få en bra upplevelse med Vikingarännet? Är det fullständigt dumt och pröva på hela 80km? Kan jag åka med mina konståkningskridskor?

Tacksam över kommentar och tips. :)

Men konståkningsgrillor kommer du inte i mål. Så mycket kan jag säga. Ett måste att skaffa långfärdare. Gör du det är jag övertygad om du klarar det. Även om det är 80-90 km så är det inte lika tufft som Vasaloppet tex.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6
vindman Skoj på is med isbuggy Långfärdskridsko 0
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.