USB-laddning på cykeln...

Googlade lite för skojs skull och hittade dessa två och undrar om någon har testat detta?

The Plug is the world's first power supply for devices such as mobile phones, Ipod® and GPS that is fully integrated into a standard bicycle steer tube.
http://www.tout-terrain.de/cms/front_content.php?idcatart=54&start=2

The high output, hub dynamo powered universal power supply and charging unit
http://www.bumm.de/index-e.html?docu/361e.htm

Verkar vara intressant att kunna ladda tex mp3spelare, telefon, gps och liknande saker när man är ute och reser. Ett alternativ till solcellsladdare kanske.

Mvh Daniel
 
Ang dynamoladdare

Har funnits lite olika modeller på marknaden men de har alla haft olika problem eller begränsningar. Men E-Werk är klart intressant då den går att flytta mellan cyklar, har en flera adaptrar och reglerbar strömstyrka. Kom i fjol är nog mest intressant om man har en strömslukande gps. Fungerar bäst med SON navdynamos som är rätt kostsamma så totalt blir det rätt mycket kulor även om man som jag har navet.
 
Jag ställer mig lite tveksam till att hålla på och ladda samtidigt som man cyklar. Dels kan det ta tid och uppmärksamhet från själva cykelupplevelsen, dels måste man väl tänka på att hålla rätt tempo för att förse laddningen med kontinuerlig ström (?). Eller har jag missuppfattat? Känns iaf som att vitsen med cykelsemestern försvinner om en pryl ska diktera färdtempot.

Själv använder jag ett gäng laddningsbara batterier med snabbladdare. Det räcker till att driva en gps och kamera i 4-5 dagar (kameran drar ganska snabbt slut på 4 AA-batterier, hittar dock inte många andra moderna kameror som går på AA). Åtminstone i vår del av världen är det inte sällan man övernattar någonstans där det går att koppla in sig på ett eluttag, antingen inomhus eller utomhus. Då fixar man laddningen snabbt och enkelt och slipper tänka på strömförsörjning under de närmaste dagarna, vilket gör att man kan koncentrera sig på annat skoj.

Men som föregående talare sa, den vore intressant för att driva en gps. Den har man ju oftast påslagen konstant om man vill logga färdvägen. Lite cool pryl ändå :)
 
Tack för intressanta svar på ämnet, själv har jag inget sådant nav och ett byte som vore möjligt att ladda genom USB skulle bli dyrare än vad det är värt.
 
Så omöjligt är det inte att bygga något eget - och moderna navgeneratorer för cykelbelysning ger fort tillräcklig spänning även vid relativt låg fart.

då de flesta cykellampor ligger på 3 Watt 6 Volt så har man ca 500 mA tillgängligt (när lamporna är bortkopplade) - det som behövs är en likriktarbrygga, en kondensator mellan plus och minus på likströmssidan av likriktarbryggan på någon eller några hundra µF, 16 Volt, en, minst 3 Watt stor zenerdiod på 5.1 Volt kopplad över kondensatorn (baklänges - dvs katoden mot +) och därifrån sladdar till det man skall ladda. se till att zenerdioden kyls så att den inte blir för varm.

Givetvis kontroller man med multimetern att spänningen inte går över 5.1 volt hur fort man än snurrar innan man kopplar in till någon utrustning - försäkra också att inga delar med likström nuddar cykelchassiet då spänningen både på plus och minus ligger en smula högre spänning än nivån i chassien (detta beroende på att generatorn är jordad i ena ändan) det är också viktigt att man koll så att det blir rätt med plus och minus på anslutningarna till det som skall laddas - annars kan prylen gå sönder.

Sedan köper man en sådan där billig liten nödbatterladdare för nallar för att få tag på alla kontakter (se till att mini-USB finns som alternativ där) - det är bara sladdarna med kontakterna du är intresserad av, inte själva laddaren

Detta bygger på att nästa alla laddystem för utrustning med 1 cell LiIon-batteri har 5 Volt som laddspänning från laddaren - och då de flesta numera kan laddas via USB-kontakt så är 500 mA ström precis lagom (generatorn kan inte ge mer ström än så, hur fort du än trampar - däremot kan spänningen stiga till höga värden om man inte har zenerdionden på 5 Volt mellan plus och minus - utan zenerdioden så kan man förstöra utrustningen - så den är livsviktig)

med andra ord det går om man vill och är lite händig och kanske en smula elektronikkunnig och slutligen vågar ta lite risker med sina prylar - skit kan hända... även om man försöker undvika det så mycket som möjligt. - största faran är att man inte kopplar pluss och minus rätt utan försöker ladda med omvänd polaritet - många grejor tål inte detta...

vad noga och kolla med multimeter före.

---

bakgrund:

I stort sett alla prylar med 1 cell LiIon-batteri ha automatisk laddsystem inbyggda i sig - det handlar om att se till att strömförsörja genom att cykla i tillräckligt långa perioder så sköter laddningen av sig själv och mycket mer än 3 timmar laddtid bör man inte räkna med för dom flesta grejorna - många av dessa är 80% laddade redan efter 1.5 timme och resten av tiden till 3 timmar är bara lite småladdning för att nå 100%

mao man behöver inte sitta och stirra på grejorna eller anpassa tramptakten om de skall ladda eller inte - bara att hålla farten tillräckligt högt och länge.
 
Ang diy laddare

Tack, intressant läsning! Har sett flera hemmabyggen så visst går det. Är villig och har lödkolv, som det så ofta står i kontaktannonserna, och vore väldigt tacksam om du tog dig tid att skriva ihop en mer detaljerad byggplan/komponentlista! Gärna en som passar för SON dynamonav. ;)
 
Skulle vara intressant om det gick att få USB laddning, planerar att cykla från Stockholm till Malmö om ca två veckor och vill då ha min iPhone som navigator (har TomToms och Navigons appar). Har kollat på Dahons BioLogic ReeCharge och har mejlat företaget ang. återförsäljare etc.

De gör även en vattentät hållare för iPhone, BioLogic Bike Mount for iPhone.

Finns det annars något på den Svenska marknaden nu som drivs av en redan monterad navdynamo (vilket jag har) eller där man monterar en standarddynamo?
 
Man måste absolut inte hålla lagom fart för att ge lagom ström; det hade varit jobbigt! Om du laddar en mobil eller strömförsörjer en separat laddare har de inbyggd elektronik som ser till att laddströmmen är lagom, och stänger av internt när batteriet är färdigt.

Jag körde med en "Pedal Power" köpt från cykelfrämjandet för 10 år sedan som ger 12V ut, och sen en 12V bil-laddare för min gamla Nokia. Har fungerat klockrent med både sidogeneratorer och navgenerator. Har numera växelströmuttag på de flesta av mina cyklar med elsystem just för att kunna ladda på detta vis. Ger i mitt tycke bra frihet om man naturcampar; slipper ta in på vandrarhem bara för att få uttag (och fungerar jämfört med solceller också regniga dagar ...)

Däremot vore det så klart bra att slippa ta omvägen via 12V DC, nu när det finns en standard (USB) för laddare. Jag provade en 12V till USB-adapter i helgen för en ny telefon, men det fungerade av någon anledning inte (ska testa den i ett stationärt 12V-uttag).

/Per Eric
 
Jag körde med en "Pedal Power" köpt från cykelfrämjandet för 10 år sedan som ger 12V ut, och sen en 12V bil-laddare för min gamla Nokia. Har fungerat klockrent med både sidogeneratorer och navgenerator. Har numera växelströmuttag på de flesta av mina cyklar med elsystem just för att kunna ladda på detta vis. Ger i mitt tycke bra frihet om man naturcampar; slipper ta in på vandrarhem bara för att få uttag (och fungerar jämfört med solceller också regniga dagar ...)

Det är precis den friheten jag dras till, föredrar att naturcampa och även om vandrarhem kan vara trevligt så vill jag inte behöva checka in bara för att mitt telefonbatteri är tomt.

Synd att det inte finns en USB-laddande enhet att köpa i Svea för dem som inte vill / kan bygga själva. Jag ser det som en växande marknad, speciellt efter EUs rekommendation om att alla telefoner ska laddas med USB och naturligtvis även för alla andra USB-laddade enheter (kameror, MP3 spelare, etc).
 
Det är precis den friheten jag dras till, föredrar att naturcampa och även om vandrarhem kan vara trevligt så vill jag inte behöva checka in bara för att mitt telefonbatteri är tomt.

Synd att det inte finns en USB-laddande enhet att köpa i Svea för dem som inte vill / kan bygga själva. Jag ser det som en växande marknad, speciellt efter EUs rekommendation om att alla telefoner ska laddas med USB och naturligtvis även för alla andra USB-laddade enheter (kameror, MP3 spelare, etc).

Inte USB men dock 5v så adapter borde lösa det. http://www.nokia.se/hitta-produkter...r/strom/laddare/nokia-cykelladdarsats/galleri
 
Orkade inte med att läsa igenom hela tråden men jag har byggt exakt en sådan, vanlig dynamo där jag förstorade rullhjulet för att minska motståndet eftersom jag inte behövde så mycket kraft som den gav, sedan en enkel krets.

Likriktar med 4 dioder, begränsar spänningen till den rätta med en Zenerdiod samt trycker dit en kondensator på på ca 3000µF för att jämna ut.

Kanske kan jag tänka mig en lite utförligare guide senare, nu äter de andra upp tårtan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.