USB-laddning på cykeln...

Här kan man köpa delarna http://bhiab.se/perl/index.cgi
5w duger det med såg att det var det jag använt efter jag ritat klart.
Här är en tabell över vilken effekt man får vid viss hastighet med en vanlig dynamo.

Km/h V A
5 3 0,36
10 6,5 0,46
15 8,6 0,5
20 11,7 0,51
25 13,6 0,52
30 15,5 0,52
35 18,0 0,52
40 19,2 0,52
50 21,0 0,52
55 23,5 0,52
 

Bilagor

  • USB_laddare.jpg
    USB_laddare.jpg
    16.6 KB · Visningar: 1,434
Eftersom jag hade tog de flesta delarna av skräp som jag hittade i vårt grovsoprum så landande kostnaden på ca 25kr/ laddare :)

Jag rekommenderar starkt att man använder en mellanhand mellan denna laddare och den pryl man vill ladda. Exempelvis denna.
 
Fantastisk post Zion, kommer bygga en sådan pryl snart, kul!

Men eftersom jag har lite ont om tid inför en cykelfärd till Höga Kusten undrar jag om det är någon som har erfarenhet av solcellsladdare? Kommer sitta på cykeln ca 10 timmar om dagen och tänker därför, kanske lite naivt, att en solcellsladdare borde få tillräckligt med sol under tiden.
Tittade t ex på den här från Kjell&Company
http://www.kjell.com/?item=91715&path=470000000,480000000,492000000,494000000
Den verkar smidig genom att den dessutom kan laddas via vanlig nätadapter och USB.
Men intressantaste för mig är, kan den ladda andra prylar medan den laddar upp sig själv? Dvs, kan jag t ex ha min Garmin inkopplad till den där enheten och få ström, samtidigt som den laddar upp sig själv?
 
Ang diy laddare

Tack för byggbeskrivningen Zion!
Iofs inte mitt område men som jag skrev är det som är "nytt" och den stora fördelen med B&M E-werk (och kanske förklarar den höga kostnaden) att den har en inbyggd justerbar voltregulator (upp till 13.3 V / 1.5 A / 16W) så man kan ladda olika prylar. Vad jag skulle önska är en byggbeskrivning som inkl. en sådan krets i laddaren och att man sedan löder ihop olika anslutningskablar efter behov. Borde i längden bli enklare, billigare och resultera i lägre vikt/packmått än om man skaffar olika "original" laddare.
 
Med en justerbar spänningsregulator så är risken stor att den står på fel spänning när man ansluter en annan apparat avsedd för 5 Volt.

16 Volt in på en USB-laddad grej så är den grejen strax trasig...

och det är allt färre grejor idag som vill ha annan spänning än just 5 Volt. - ja undantaget är då laptop som vill ha 19 Volt för att ladda batterierna...


Bättre att bara skaffa 5-voltsladdade prylar, en laddare som ger just 5 Volt och håller sig till dessa med lämpliga adaptrar.

---

och för övrigt så är inte en justerbar regulator gentemot en fast dito speciellt mycket dyrare att konstruera eller rent komponentmässigt - speciellt inte så mycket dyrare att det kostar 139€....
 
Man kan om man vill göra två kretsar en för exempelvis 12v och en för 5v. Själva prylen är inte större än en vinkort och väger kanske det dubbla om man är lite kreativ. Hade även jag mina funderingar kring switchat etc men det blir bara för knöligt och kostsamt.

Det blir liksom som att konstruera en egen skiftnyckel istället för en fast två kombinations nyckel när man bara har två dimensioner på cykeln. Dyrare, svårare, bökigare men lite häftigare.

Solcell kan säkert fungera men är dyrare och det behöver nog vara en ordentlig pjäs minst A4 storlek. Dessutom får man mycket förluster om man laddar ett batteri som sedan ska ladda ett annat, därför är det bra med den överkapacitet som en dynamo ger.
 
Fantastisk post Zion, kommer bygga en sådan pryl snart, kul!

Men eftersom jag har lite ont om tid inför en cykelfärd till Höga Kusten undrar jag om det är någon som har erfarenhet av solcellsladdare? Kommer sitta på cykeln ca 10 timmar om dagen och tänker därför, kanske lite naivt, att en solcellsladdare borde få tillräckligt med sol under tiden.
Tittade t ex på den här från Kjell&Company
http://www.kjell.com/?item=91715&path=470000000,480000000,492000000,494000000
Den verkar smidig genom att den dessutom kan laddas via vanlig nätadapter och USB.
Men intressantaste för mig är, kan den ladda andra prylar medan den laddar upp sig själv? Dvs, kan jag t ex ha min Garmin inkopplad till den där enheten och få ström, samtidigt som den laddar upp sig själv?


jag har en sådan (skitsmidig sak som att ladda telefonen i fickan medans man gör olika saker i fält, dock kostade den bara 199:- på netonet när den fanns där för något år sedan - tyvärr inte idag längre)

Dock just den kan inte ladda sig samtidigt som den laddar en annan grej - och även om kunde detta å är det är ingen vits då förlusterna när man flyttar ström mellan enheterna är höga - man tappar minst 50% energi vid varje steg/överflytt just för att laddsystemen inte är byggda för att hushålla på energin vare sig i dessa batteripacks omvandlare laddar sig själv eller när de laddar andra grejor eller i saken man skall ladda - dom flesta vet hur varma mobiltelefonerna blir när de laddas, och den förlusten är inte batteripacken/laddarens fel utan sitter i produkten i sig.

Ett alternativ som är billigare att prova men innhåller bara 2000 mAh batteri men kan laddas (sakta) av solen också är http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=144316293

Den kan laddas (sakta) av solen och laddas via USB samtidigt som man laddar sin pryl då dessa laddsystem är helt separerata. Man kan räkna med ca 50 mA laddas av solen när solen är som högs på på blå himmel och rakt på solcellerna - dvs. för att ladda från tomt till fullt batteri så behövs det 40 timmar konstant 1000 lux starkt ljus (dvs. styrka som helt molnfri solljus mitt på dagen).

Dock att gå den vägen så får man räkna med att endast 25% av inmatad energi hamnar i sin pryls batteri när det gått igenom alla stegen - koppar man direkt mellan generator och prylen så kanske det handlar i allafall om 50% energin

Som referens på vad de här 'batteribankerna' kan ladda så kan http://www.kjell.com/?item=91715&path=470000000,480000000,492000000,494000000 ladda min HTC magic ca 1.5 batteriladdningar medans http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=144316293 laddar ungefär 0.75 laddning. - dvs mer än 50% av 'batteribankens' energi försvinner i olika förluster medan det flyttas över till grejen man skall ladda.

Tillägga är att ingen av dessa är vattentäta för fem öre men har enkel lysdiodmätare för att se hur mycket laddning dessa har kvar i sig.


och i sista hand kan man komplettera med http://www.kjell.com/?item=31779&path=470000000,480000000,492000000,494000000 där man kan använda vanliga R6 batterier och troligen också NiMh-batterier (provar just nu) för att ladda.

Obs ovanstående är egentligen bara en batterilåda med en scottkydiod i serie och en brytare innan inkoppling mot USB-uttaget - det finns ingen elektronik eller reglering i denna utan man tar ned batterispänningens 6 Volt till ca 5.6 Volt med en diodspänningsfall samt räknar kallt med batteriets egen inre resistans drar ned ytterligare när den matar utrustningen. Det gör att marginalerna är väldigt små när man laddar med NiMh-batterier och det är inte säker man kan ladda fullt med dessa (NiMh-batteri 4,8 Volt - 0.35 Volt i dioden ger 4.45 Volt - en fulladdad LiIon/LiPol har spänningen 4.2 Volt. spänningdiffen är bara 0.25 Volt. skall den ladda 500 mA så får totala resistansen i kablar inklusive FET-transistorn i laddkretsen bara ha 0.5 Ohm tillsammans)

om man tycker att batterilåda med en USB-uttag (sladden måste du köpa till själv) utan något speciellt elektroniskt i den är värt 99:- får var och en avgöra

Det går åt en full uppsättning NiMh batterier av 2300 mAh-klass och troligen 2 uppsättningar akaline-batterier för att ladda en enda http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=144316293

jagar man vikt så är det ingen bra lösning med akaline eller NiMh-batterier, speciellt med tanke på att man tappar ca 50% av energiinnehållet i förluster när den laddar direkt till prylen och uppåt 75% om det mellanlandar i en batteribank enligt ovan.
 
Med en justerbar spänningsregulator så är risken stor att den står på fel spänning när man ansluter en annan apparat avsedd för 5 Volt.
16 Volt in på en USB-laddad grej så är den grejen strax trasig...

Det jag i första hand vill ladda är olika batterier och då är inte USB/5V det bästa alternativet.
Hur klarar du av att hantera spisen i köket kan man då undra. Världen är verkligen full av faror... ;)
 
tja, gör som du vill - men som tekniker så har jag högsta respekt för Murphys lag - dvs. finns det minsta möjlighet att det kan skita sig - så händer det. ;-)
 
USB laddare

Det finns ett tysk tillverkare som har en ganska billig USB laddare. Kemo heter företaget och deras USB laddare har en vanlig USB sladd.
Skillnaden mot "e-werk" av Busch&Müller är att e-werken kan ta hand om olika spänningar som input och output. Du kan även använda en solcell som input för e-werken. Men om du vill bara har 5 V på en USB-sladd är kemo mycket billigare.
 
Det finns ett tysk tillverkare som har en ganska billig USB laddare. Kemo heter företaget och deras USB laddare har en vanlig USB sladd.
Skillnaden mot "e-werk" av Busch&Müller är att e-werken kan ta hand om olika spänningar som input och output. Du kan även använda en solcell som input för e-werken. Men om du vill bara har 5 V på en USB-sladd är kemo mycket billigare.

www.conrad.se säljer den för 249kr
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 0
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.