USB kabel till GPS eTrex VISTA?

Finn det någon som vet om/var man kan få tag i en USB-kabel till Garmins GPS VISTA istället för en "vanlig" seriell/parallell kabel?

Niklas

Mig veterligen finns ingen USB-kabel till Etrex.
Jag har själv en konverter som omvandlar USB till COM (seriell 9-pol). Använder den dock inte till GPS utan till telefonkommunikation och till det funkar den utmärkt. Dyker upp som en vanlig COM-port i enhetshanteraren.

/
Erik N

Har en converter usb-seriell, finns på välsorterade dataställen. Min gick på ca 350 spänn om jag inte minns fel. Funkar bra till mapsource med inte till kartex... Kartex känner inte av den på någon av portarna. Är inte direkt någon dataguru och vore väldigt tacksam för hjälp runt detta.

USB i Vista finns inte

Vill bara förtydliga att det man kan ha, är precis det som beskrivs i svaren ovan.
Alltså en omvandlare, som använder USB mot datorn och RS-232 (seriellt) mot Vistan.
Någon USB-port direkt i Vistan finns inte.

Anders

Re: USB i Vista finns inte

Inget att tillägga...
Helt korrekt, skrev ett felaktig förtydligande nyss.....

/
Erik N

[Ändrat av dizable 2004-02-25 kl 08:56]

anderdog; sa:
Kartex känner inte av den på någon av portarna. Är inte direkt någon dataguru och vore väldigt tacksam för hjälp runt detta.

Om du har XP kan du högerklicka på den här datorn > Properties > fliken "Hardware" > Device Manager > Högerklicka på den Comporten som är din "USB-comport" och välj properties > fliken "port settings" > Advanced > Där kan du välja vilket nummer den comporten skall ha..... för jag förutsätter att Kartex inte letar på ett så högt comportsnummer som USB:n får tilldelat sig automatiskt.

Skriv gärna i tråden om det fungerade.

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips