Urusla GPS-er

Hur exakt positionen på såna platser/punkter är på elektroniska kartor vore intressant att få reda på. I snöstorm bör positionen vara inom 10 meter för att ge rimlig säkerhet.
Har haft en konversation med utvecklare från GPSMapedit och de sa att Garmins friluftskartor har en upplösning som motsvarar ungefär 1 m. Men allt beror på var datan kommer ifrån. Jag har för mig att de första Friluftskartan pro bar spår från att de troligen hade skannat in "gröna kartan" och sedan bildbehandlat fram informationen.

Det bästa möjliga är att vara vid vindskyddet och medelvärdespositionera det under bra förhållanden. Då har du bästa möjliga utgångsläge men en noggrannhet på +/- 5 m kommer du nog aldrig att få i en snöstorm.
 
Geocaching är annars ett rätt bra sätt att prova hur bra ens GPS är :)

Nu är jag inte ute och jagar cacher så mycket längre, men det brukade stämma på 2-3 m.

Men det är ju inte alls det tråden handlar om? Tråden handlar väl om hur snabbt man får en riktningsangivelse?

Har man väl en fått en fix så kan GPSen omedelbart räkna ut rätt riktning till en annan position (det är i princip grundläggande sfärisk (tror jag det heter) trigonometri). Det borde inte ta mer än en halv sekund ens med en långsam processor.

Men sen har vi då frågan om hur snabbt GPSs kan visa den riktningen. Utan inbyggd kompass vet GPSen ingenting om hur den är riktad, den är beroende av att du rör på dig för att få en vink om hur du rör dig, och inte förrän då kan den visa nån riktning. Och då blir riktningen relativt din rörelse, inte relativt hur du håller GPSen. Den fungerar alltså inte som en kompass i det läget.

Har den inbyggd kompass kan den omedelbart visa riktningen, under förutsättning att kompassen är kalibrerad. Om kompassen inte är kalibrerad så kan den visa fel. Kalibrerar kompassen gör man oftast (numera, när de har 3D mangetfältssensor) genom att föra enheten i åttor. Förr (när det bara var 2D-sensor) så skulle man lägga den på en plan yta och snurra den minst ett varv.
 
... Har den inbyggd kompass kan den omedelbart visa riktningen, under förutsättning att kompassen är
kalibrerad. Om kompassen inte är kalibrerad så kan den visa fel. Kalibrerar kompassen gör man oftast
(numera, när de har 3D mangetfältssensor) genom att föra enheten i åttor.
Förr (när det bara var 2D-sensor) så skulle man lägga den på en plan yta och snurra den minst ett varv.
Precis så fungerar min positioneringspuck till systemkamerorna: Den lägger in både positionsdata och
kompassriktning för optiska axeln i bildernas exif-data. Kul när man tar bilder under en längre semester /
expedition / promenad...
/Odd
 
citat Tekman:
Vill du veta mer exakt hur stor skillnaden är så ska du låta enheten ligga på en öppen yta och göra en medelvärdespositionering som du sedan jämför med koordinaterna från kartan.

....eller så tar du dig till en Swepos-station så vet du säkert hur pass exakt din GPS visar.

En liten varning för Google maps om ni använder flygbilderna. Där jag bor ligger dom ca 5-6 meter fel åt alla möjliga håll. Det verkar bero på hur bra man lyckats med att sammanfoga fotografierna. Det spelar som regel inte särskilt stor roll men skall du t.ex. bedöma var en kabel ligger ( i samband med grävning) så är det riskabelt. Det är därför man alltid begär utsättning av kablar vid grävning.
 
Öppna GPS systerm dvs utan abonemangs avg har ej bättre nogranhet än + - 3.65 m dvs störst fel på 7.3 m fel
Så exacta kartor kan man ej utnytja fullt ut alt är flera T i årlig avgift + kostnad varje gång samt stora externa antenner som ej får plats i handenheter ev även betydligt tyngre utrustning typ Totalstationer (om jag förstått hur GPS handenheterfungerar)
 
citat Tekman:
Vill du veta mer exakt hur stor skillnaden är så ska du låta enheten ligga på en öppen yta och göra en medelvärdespositionering som du sedan jämför med koordinaterna från kartan.

....eller så tar du dig till en Swepos-station så vet du säkert hur pass exakt din GPS visar.

En liten varning för Google maps om ni använder flygbilderna. Där jag bor ligger dom ca 5-6 meter fel åt alla möjliga håll. Det verkar bero på hur bra man lyckats med att sammanfoga fotografierna. Det spelar som regel inte särskilt stor roll men skall du t.ex. bedöma var en kabel ligger ( i samband med grävning) så är det riskabelt. Det är därför man alltid begär utsättning av kablar vid grävning.

ingen har nämnt att du har stor olikhet i var GPS-sateliterna finns vid olika tidpunkter så du kan nog inte säga att felt alltid är si eller så - det beror väl på hur många och i vilken repsktive vinkel du tar emot signalerna från de olika sateliterna. Att föra en "cet par"-mätning ("allt annat lika") mot GPS-sateliter är nog i pirncip omöjligt utanför labmiljö med lab-sateliter.
Men med många sateliters mottagning i alla mätnignar borde det felet bli ganska litet.

/Patrik
 
ingen har nämnt att du har stor olikhet i var GPS-sateliterna finns vid olika tidpunkter så du kan nog inte säga att felt alltid är si eller så - det beror väl på hur många och i vilken repsktive vinkel du tar emot signalerna från de olika sateliterna. Att föra en "cet par"-mätning ("allt annat lika") mot GPS-sateliter är nog i pirncip omöjligt utanför labmiljö med lab-sateliter.
Men med många sateliters mottagning i alla mätnignar borde det felet bli ganska litet.

/Patrik
Som jag har förstått det så är de 21 ursprungliga Swepostationerna utgångspunkten för koordinatindelningen vilket innebär att deras position är fix oavsett vad satelliterna visar. Det finns en lista över vilka koordinater dom har men jag har inte lyckats få ut den ännu.
Utdrag Lantmäteriet:
Klass A-stationerna har den bästa långsiktiga koordinatstabiliteten eftersom GNSS-antennerna är monterade på isolerade betongpelare eller fackverksmaster med fast förankring i sprickfri berggrund.
 
Som jag har förstått det så är de 21 ursprungliga Swepostationerna utgångspunkten för koordinatindelningen vilket innebär att deras position är fix oavsett vad satelliterna visar. Det finns en lista över vilka koordinater dom har men jag har inte lyckats få ut den ännu.
Utdrag Lantmäteriet:
Klass A-stationerna har den bästa långsiktiga koordinatstabiliteten eftersom GNSS-antennerna är monterade på isolerade betongpelare eller fackverksmaster med fast förankring i sprickfri berggrund.

Är det dessa punkter du vill att man ska bege sig till:

kanske det är närmare till en stompunkt:



Ja, då vet man ju var man är på kartan.
Men din mobil pratar väl inte med den punkten utan med GPS (och ev även Glonass dito) för att bestämma "telefonpostion". Står sateliterna i läge 1 så räknar mobilen ut postion till x,y,z som kan skilja något från sann position a,b,c. men är du där en vecka sneare står ju GPS/GLONASS-sateliterna annorlunda (läge 2) och då är du på samma a,b,c men har du otur kan mobieln säga x+1, y-2 och z+5 och ytterligare en annan tidpunkt räknas mobilen ut din position till något tredje. Ju fler sateliter och ju lägnre tid din GPS får på sig att förfina, desto noggrannare position får du men eftersom indata skiljer lite så kan resultatet bli lite avvikande även om du står på samma punkt.
För praktiskt bruk tror jag dock att en mobil med kontakt med mobilnät ger tillräckligt noggrann position för vandringsnavigering om du inte är väldigt nära polerna

/Patrik
 
Dessvärr har man ofta ingen kontakt med mobilnätet när man är i fjälltrakterna men däremot med GPS/GLONASS/Galileo. Om jag bara förlitar mig på positionering från mobilnätet så blir avvikelsen mycket stor där jag bor. Detta beror på att det är långt mellan mobilstationerna.
Det var Stompunkterna jag var ute efter, tack för länken!
 
Men sen har vi då frågan om hur snabbt GPSs kan visa den riktningen. Utan inbyggd kompass vet GPSen ingenting om hur den är riktad, den är beroende av att du rör på dig för att få en vink om hur du rör dig, och inte förrän då kan den visa nån riktning. Och då blir riktningen relativt din rörelse, inte relativt hur du håller GPSen. Den fungerar alltså inte som en kompass i det läget.

Har den inbyggd kompass kan den omedelbart visa riktningen, under förutsättning att kompassen är kalibrerad. Om kompassen inte är kalibrerad så kan den visa fel. Kalibrerar kompassen gör man oftast (numera, när de har 3D mangetfältssensor) genom att föra enheten i åttor. Förr (när det bara var 2D-sensor) så skulle man lägga den på en plan yta och snurra den minst ett varv.

Fast borde inte en GPS teoretiskt kunna vara en pålitlig (nåja) kompass enbart via satelliter och inte behöv magnetism ?
Den är ju beroende av att vara uppkopplad mot flera för att kunna ange position, då borde den ju klara att ta ut Norr-Söder lite som att "triangulera" satelliterna eller vad man nu ska kalla det utan att vara kalibrerad mot magnetfält ?

Vet den var minst tre stycken satelliter, eller gärna fler befinner sig så borde den kunna klara väderstecken så fort den hittat position kan man ju tycka, men jag kanske har missförstått hur dom fungerar ?


En funktion jag saknar i de GPS program till mobilen jag testat är "gör en markering på kartan så visar en pil riktning och avstånd dit", kanske riktiga GPS har den funktionen ?
 
Senast ändrad:
Dessvärr har man ofta ingen kontakt med mobilnätet när man är i fjälltrakterna men däremot med GPS/GLONASS/Galileo. Om jag bara förlitar mig på positionering från mobilnätet så blir avvikelsen mycket stor där jag bor. Detta beror på att det är långt mellan mobilstationerna.
Det var Stompunkterna jag var ute efter, tack för länken!

Den stora vinsten med koppling till mobeilnät är att nätet ger en "grov/ungefärlig" position som sedan snabbt kan förfinas med GPS. När GPS vet ganska väl var den är, så vet den vilka sateliter den kan förvänta sig och snabbare få en fix.

Att bara positonera med mobilnätet utan GPS beror på hur tätt masterna sitter där man är, ju tätare de sitter och ju fler mobilen har kontakt med, desto bättre noggranhet. Lite generellt kan man säga att ju högre G (det är ju egentligen ju högre bärarfrekvens) desto tätare sitter ofta bassationerna och ju bättre position kan man få. Radiosignaler avtar ju med kvadraten på avståndet.

/Patrik
 
Fast borde inte en GPS teoretiskt kunna vara en pålitlig (nåja) kompass enbart via satelliter och inte behöv magnetism ?
Den är ju beroende av att vara uppkopplad mot flera för att kunna ange position, då borde den ju klara att ta ut Norr-Söder lite som att "triangulera" satelliterna eller vad man nu ska kalla det utan att vara kalibrerad mot magnetfält ?

Vet den var minst tre stycken satelliter, eller gärna fler befinner sig så borde den kunna klara väderstecken så fort den hittat position kan man ju tycka, men jag kanske har missförstått hur dom fungerar ?


En funktion jag saknar i de GPS program till mobilen jag testat är "gör en markering på kartan så visar en pil riktning och avstånd dit", kanske riktiga GPS har den funktionen ?

En GPS kan ta reda på position genom att den lägger streck på en karta (ett streck från varje satelit) och i skärningspunkten av alla streck är din position. Men om du inte rör dig så vet inte GPSen i vilken riktning din mobil pekar. Rör du dig däremot kan du ta två positioner efter varandra och räkan ut riktningen mellan dem och det blir din kompasskurs. Läs om GPS och navigering här:

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 0
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14

Liknande trådar