Urskogar.

ping; sa:
johankse; sa:
Ett fint område som oxså benäms "urskog" är västra dalbosjöns kustområde. Det intressanta är bara att sveriges kunnigaste inveterare benämnde det som en helt nerbetad hed när han passerade på 1700-talet.

go tur

Hittade inte mycket vettigt,har du nån länk?


peter

Tösse skärgård är området och inveteraren hett Carl von Linne. På 1980 talet blev den planterade skogen plötsligt urskog....
 
andersmossing; sa:
Skuleskogens nationalpark är min favorit. Där blandas urskogar med dramatiska berg, sandstränder och pampiga vyer.

Ligger mellan Ö-vik och Härnösand.

mvh

Anders

Skuleskogen är även en av mina favoriter. Det är verkligen värt ett besök om man gillar skogar och berg.

En annan favorit skog som jag har är Kolmården. Ja inte djurparken såklart men skogarna runt omkring. Där finns det rena sjöar och storslagna mysiga platser.

mvh
Emma
 
johankse; sa:
Tösse skärgård är området och inveteraren hett Carl von Linne. På 1980 talet blev den planterade skogen plötsligt urskog....

Någon sade något någon gång om att det finns en definition av begreppet urskog. Den skulle innebära att skogen ska vara opåverkad av skogbruk under en viss tidsperiod, och alltså inte behöver vara helt opåverkad sedan tidernas begynnelse. Sådan natur finns väl för övrigt inte längre på vårt trasiga boll. Någon som vet mer om hur en urskog definieras?

mvh

Anders
 
andersmossing; sa:
johankse; sa:
Tösse skärgård är området och inveteraren hett Carl von Linne. På 1980 talet blev den planterade skogen plötsligt urskog....

Någon sade något någon gång om att det finns en definition av begreppet urskog. Den skulle innebära att skogen ska vara opåverkad av skogbruk under en viss tidsperiod, och alltså inte behöver vara helt opåverkad sedan tidernas begynnelse. Sådan natur finns väl för övrigt inte längre på vårt trasiga boll. Någon som vet mer om hur en urskog definieras?

mvh

Anders

Har förvisso bara levt med skogsindianer en kortare tid i en tropisk "urskog" och fick snabt klart för mig att det vårdades rätt hårdhänt, så att man hade det man behövde på nära håll, både av vegitation som djurliv och förutsättningar för respektive. Fiskar matades nära mjädarna etc... Matproducerande träd odlades och stöttades med ljus bla.
Tror själv inte att det finns någon riktig "urskog" någonstans.
Yellowstone är ju ett underbart exempel på att när man vill som bäst så går det som det går, med välvilja och okunskap i härlig disharmoni.
De här indianerna jag var hos visste vad de ville ha, civilisation....
I Tösse skärgård har nu vindfällena legat så länge att de kvarvarande friska träden även de hunnit bli angripna, och det stora hjulet snurrar ännu ett varv....
Välvilja och okunskap kan förosaka mer förödelse än krig....

[Ändrat av johankse 2007-02-06 kl 09:02]
 
Inom biologin talas det ytterst sällan om "urskog" numera... Anledningen är just att det ger en rätt felaktig bild av helt opåverkad skogsmark.

En mer använd term är naturskog, som då delas in i primär naturskog och sekundär naturskog. Primär naturskog är skog som aldrig påverkats av storskaligt mänskligt utnyttjande (vissa fjällnära skogar skulle möjligen kunna passa in här, men frågan är om Sverige har några dylika ö.h.t.), medan sekundär naturskog är just skog som åter vuxit upp på mark som utnyttjats för annan markanvändning (tex den ovannämnda heden) och som återfått många av de karakteristiska som hör till den primära naturskogen. Som t.ex. olikåldriga bestånd av blandade trädslag, stort inslag av stående och liggande död ved osv.

"Naturskog" låter måhända som något av en tautologi, men termen är en konsekvens av den allmänt använda termen "kulturskog" som används om skog som nyttjas i rationellt skogsbruk.
[Ändrat av Sarvi 2007-02-06 kl 09:21]
 
andersmossing; sa:
Någon sade något någon gång om att det finns en definition av begreppet urskog. Den skulle innebära att skogen ska vara opåverkad av skogbruk under en viss tidsperiod, och alltså inte behöver vara helt opåverkad sedan tidernas begynnelse. Sådan natur finns väl för övrigt inte längre på vårt trasiga boll. Någon som vet mer om hur en urskog definieras?

En snabb googling ger detta dokument:

http://www.svo.se/episerver4/dokume...nt/Bilaga 3 nationell strategi 26 maj 05.pdf

definierar urskog som "skog som aldrig har påverkats av människan". Nedfall av föroreningar räknas inte som påverkan, av någon anledning.

Det hänvisar härvidlag till:

Håkansson, M. (red.). 2000. Skogsencyklopedien.
Sveriges Skogsvårdsförbund.

Sekundärreferenser, men wtf. Problemet är väl då vad som menar med "påverkar". Om man bara bor i skogen, bygger hyddor och jagar -- påverkar man då? Är ett mindre omfattande svedjebruk påverkan? Eller snackar vi omfattande avverkning för att det ska vara "påverkan"? Beroende på vad vi menar med påverkan så kommer mängden urskog att variera. Vad som kanske är mer intressant att leta efter är det som dokumentet kallar för naturskog: "Skog som så länge varit opåverkad av människan att den i stor utsträckning förvärvat de
egenskaper (trädstruktur, artsammansätning m.m.) som kännetecknar urskog." (Ref till Håkansson igen.)

Detta är ju mer i linje med trådstartarens "urskogskänsla" -- det är väl oftast det som man söker, snarare än "äkta" urskog (om nu det senare ens finns).

EDIT: Sarvi var lite snabbare på tangentbordet:)
 
alven; sa:
definierar urskog som "skog som aldrig har påverkats av människan". Nedfall av föroreningar räknas inte som påverkan, av någon anledning.

Jag har varit i urskogar öster om Umeå som inte är påverkade av människan. Kanske lite påverkade men inget skogsbruk, svedjebruk eller dyligt.

En alskog/sumpskog som växer upp på den mark som stiger upp ur haven pga landhöjningen är en urskog fram till den dag den huggs ner enligt definationen. Att det är en urskog har väl inget med hur gammal skogen är, eller?

/Stellan
 
Av vad jag förstått om skogar så har i alla levande organismer en förändringscykel, den sammansatta skogen sin, jämte att givetvis även passerande normader hjälper till med vad som är lämpligt i gränser och gläntor och kan skördas senare.
Myten om bevarande och förmågan till det verkar något överdriven...
Exemplet Yellowstone borde studeras av fler...och helst förstås...
 
j_stellan; sa:
alven; sa:
definierar urskog som "skog som aldrig har påverkats av människan". Nedfall av föroreningar räknas inte som påverkan, av någon anledning.

Jag har varit i urskogar öster om Umeå som inte är påverkade av människan. Kanske lite påverkade men inget skogsbruk, svedjebruk eller dyligt.

En alskog/sumpskog som växer upp på den mark som stiger upp ur haven pga landhöjningen är en urskog fram till den dag den huggs ner enligt definationen. Att det är en urskog har väl inget med hur gammal skogen är, eller?

/Stellan

Jag är ingen expert på området, så jag vet inte hur praxis ser ut när man klassificerar. Men som ugglan sade i Micke och Molle: Aldrig är en lång lång tid...
 
Söderåsen

Måste slå ett slag för det av Sverige annekterade Skåneland även om det kanske inte är det första man tänker på när det pratas "urskog".
Skägglaven är nog inte den vanligaste växten på Söderåsen men om det är gammal och orörd skog som gäller så finns det så att det räcker.
Området är inte så brett i nord/sydlig riktning men håller du rätt linje väst till öst eller omvänt så blir skogskänslan överväldigande och för en helg tripp räcker det mer än väl.
Jag vet inte om du varit i de här trakterna tidigare men en vandring under 100-åriga 30 meter höga bokar med vårsolen silande genom lövverket är en kick.


Gut Pfad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Förteckning över svenska urskogar Naturområden 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.