Urskogar.

Sydbillingens platå, mellan Skara och Skövde. Finns nästan inga stigar, 2000 ha (stort för att vara Sydsverige) och svårframkomligt under barmarkstiden med alla surdrag och mossar. Inte särskilt kuperat, dock.
 
Hotagen

I norra Jämtland finns Hotagens naturreservat. Har tassat omkring bland 600-åriga tallar som stått där sen 1400-talet. Mäktig känsla! Tyvärr är randområdena i norr svårt åtgågna av 60-70-talets hårda skogsbruk.
Bra ingång till området är via Bågede - väg mot Munsvattnet och sedan ner mot Vargkojvattnet.
 
Två områden

Jämtgaveln norr om Ånge mot Jämtlandsgränsen, finns med bland min kartpunkter.

Helvetesbränna, sydväst om Ånge också det mot Jämtlandsgränsen, extra svårframkomligt skogsområde.
 
Ett fint område som oxså benäms "urskog" är västra dalbosjöns kustområde. Det intressanta är bara att sveriges kunnigaste inveterare benämnde det som en helt nerbetad hed när han passerade på 1700-talet.

go tur
 
Anders M; sa:
Tyvärr har jag bara tips som börjar på bokstaven T. Om du är Stockholm och får panik kan du koppla av en stund i

Törnskogen norr om stan
http://www.stockholm.snf.se/utinaturen/Omraden/sollentuna/tornskogen.htm

eller Tyresta söder om stan
http://www.stockholm.snf.se/utinaturen/Omraden/haninge/tyresta.htm

[Ändrat av Anders M 2007-02-04 kl 23:24]

Hmm,Törnskogen? Har jag totalt missat,får kolla upp den.

Tyresta ja,hemma...Är född och uppvuxen i Bollis (Bollmora).Så den kan jag utan och innan,ändå känns det som första gången varje gång man gör ett besök.


peter
 
johankse; sa:
Ett fint område som oxså benäms "urskog" är västra dalbosjöns kustområde. Det intressanta är bara att sveriges kunnigaste inveterare benämnde det som en helt nerbetad hed när han passerade på 1700-talet.

go tur

Hittade inte mycket vettigt,har du nån länk?


peter
 
Fiby urskog

nordväst om Uppsala kanske kan vara något. Runt nedre Dalälven finns fina partier speciellt på öar i Hedesundafjärden.

Hur stor skog vill du ha?

Skulle tro att det finns mycket orörda storskogar i Estland kring Vita havet etc.

Thure
 
Re: Fiby urskog

thureb; sa:
nordväst om Uppsala kanske kan vara något. Runt nedre Dalälven finns fina partier speciellt på öar i Hedesundafjärden.

Hur stor skog vill du ha?

Skulle tro att det finns mycket orörda storskogar i Estland kring Vita havet etc.

Thure

Kanada? Alaska? Sibirien?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Förteckning över svenska urskogar Naturområden 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.