Urberg tält eller något annat?

Mer konkret frågan om sovsäckar är ska man gå på en vår/sommar (från 0 grader) eller ska man gå på en som är från 10 grader?

Jag kan bara gissa att man kan frysa om man väljer fel och är det för varmt vad gör man då? :-(

En sovsäck avsedd för tre säsonger, det vill säga för vår, sommar och höst, är nog ett bra val för de allra flesta i de allra flesta fall. Valet av sovsäck är dock, som så mycket annat, högst personligt. Vissa är frusna. Andra är varma.

Visst kan man frysa i en för tunn och mindre väl isolerande sovsäck med alltför låg lofthöjd (liten tjocklek) på den fyllning som i bästa fall ger ett tillräckligt isolerande skikt av relativt stillastående uppvärmd luft mellan kroppen och omgivningen. Med en mössa på huvudet, en buff runt halsen, ett ullunderställ på kroppen och ett par ullstrumpor på fötterna som förstärkning klarar man sig mycket långt. Det ger stora variationsmöjligheter. En tunn dunjacka ovanpå kroppen inuti sovsäcken kan också höja komforten avsevärt om det är riktigt kallt.

Om det är varmt kan man använda den öppna sovsäcken som ett täcke eller, om det är riktigt varmt, ligga ovanpå den.

För kall sovsäck kan vara ett problem. För varm sovsäck är sällan ett problem.

/Birger
 
En sovsäck avsedd för tre säsonger, det vill säga för vår, sommar och höst, är nog ett bra val för de allra flesta i de allra flesta fall. Valet av sovsäck är dock, som så mycket annat, högst personligt. Vissa är frusna. Andra är varma.



Visst kan man frysa i en för tunn och mindre väl isolerande sovsäck med alltför låg lofthöjd (liten tjocklek) på den fyllning som i bästa fall ger ett tillräckligt isolerande skikt av relativt stillastående uppvärmd luft mellan kroppen och omgivningen. Med en mössa på huvudet, en buff runt halsen, ett ullunderställ på kroppen och ett par ullstrumpor på fötterna som förstärkning klarar man sig mycket långt. Det ger stora variationsmöjligheter. En tunn dunjacka ovanpå kroppen inuti sovsäcken kan också höja komforten avsevärt om det är riktigt kallt.



Om det är varmt kan man använda den öppna sovsäcken som ett täcke eller, om det är riktigt varmt, ligga ovanpå den.



För kall sovsäck kan vara ett problem. För varm sovsäck är sällan ett problem.



/Birger
HaglöfsTarius -5Blå/Orange

Såg jag på rea, vad tror ni om den som en 3säsongare som fixar sommaren och hösten?



Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 
HaglöfsTarius -5Blå/Orange
Såg jag på rea, vad tror ni om den som en 3säsongare som fixar sommaren och hösten?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Svårt detta, i ryggsäckstråden beskriver du hur du kommer att få bära tungt åt hela familjen... samtidigt som du försöker hålla dig inom en vettig budget. En dunsovsäck med ungefär dessa prestanda skulle väga mindre än hälften, ta upp mindre än halva packvolymen, vara längre... men kosta kanske en tusenlapp mer. Svårlöst. Värdera plånbokshålet mot ca 1 kg mindre på ryggen - per sovsäck.

Bortsett från det reagerar jag spontant mot att Haglöfssäcken har en sådan extrem mumieform. Det kanske går hur bra som helst för just er, men funkar sämre om man är sido- eller magsovare, "i-vändare" (vill kunna vända sig inne i sovsäcken, inte med den), eller bara rent allmänt inte trivs när det är trångt.

Temperaturspecen känns rätt, om den stämmer.
 
Svårt detta, i ryggsäckstråden beskriver du hur du kommer att få bära tungt åt hela familjen... samtidigt som du försöker hålla dig inom en vettig budget. En dunsovsäck med ungefär dessa prestanda skulle väga mindre än hälften, ta upp mindre än halva packvolymen, vara längre... men kosta kanske en tusenlapp mer. Svårlöst. Värdera plånbokshålet mot ca 1 kg mindre på ryggen - per sovsäck.



Bortsett från det reagerar jag spontant mot att Haglöfssäcken har en sådan extrem mumieform. Det kanske går hur bra som helst för just er, men funkar sämre om man är sido- eller magsovare, "i-vändare" (vill kunna vända sig inne i sovsäcken, inte med den), eller bara rent allmänt inte trivs när det är trångt.



Temperaturspecen känns rätt, om den stämmer.
Jag förstår vikt frågan, samtidigt drar det iväg ganska rejält om man ska ha bra liggunderlag, räknar är med exped 7mw (a 1500 sek styck), om inte någon har något fantastiskt bra och billigt och lätt alternativt förslag. Köper ju också i princip allt annat runtomkring så 4 tusen till blir en del pengar.

Tänker fördela ut vikten /volymen på familjen och tror inte att det blir några längre sträckor förstå åren då dottern nog inte orkar mer än kanske en mil per dag om vi vandrar. Men tänker också använda prylarna vid kajakutflykterna

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 
Är det värt att gå upp 500sek per säck och köra på mountain hardware lamina -9?

Kanske ska satsa på två finare för mig och frun och junior och lite billigare till barnen?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 
Jag förstår vikt frågan, samtidigt drar det iväg ganska rejält om man ska ha bra liggunderlag, räknar är med exped 7mw (a 1500 sek styck), om inte någon har något fantastiskt bra och billigt och lätt alternativt förslag. Köper ju också i princip allt annat runtomkring så 4 tusen till blir en del pengar.

Tänker fördela ut vikten /volymen på familjen och tror inte att det blir några längre sträckor förstå åren då dottern nog inte orkar mer än kanske en mil per dag om vi vandrar. Men tänker också använda prylarna vid kajakutflykterna

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Barnen klarar sig lika bra på lite bättre cellplast underlag ex z-lite underlag eller liknande köp ett och klipp hälften hälften. Provligg gärna exped underlägg hemma så ni kommer överens med konstruktionen innan ni tar dem i bruk, jag rullar mest runt på det jag hade hemma.

Det finns billigare liggunderlag än 1500:- om du vill spara in, ex tidigare säsonger av thermarest trail runt någon tusenlapp. Prova gärna liggunderlag i butik om du vill ha möjlighet att känna ev skillnader, men jag har en kräsen rygg.

Köp gärna en barn syntetsovsäckar av känt märke typ haglöfs eller liknande så den funkar att tvätta. Finns ofta begagnat på Facebook sidor eller tradera. Överhuvudtaget är nog begagnat tricket det lättaste sättet att komma undan billigare, inte det snabbaste om man har bråttom tyvärr.
 
Barnen klarar sig lika bra på lite bättre cellplast underlag ex z-lite underlag eller liknande köp ett och klipp hälften hälften. Provligg gärna exped underlägg hemma så ni kommer överens med konstruktionen innan ni tar dem i bruk, jag rullar mest runt på det jag hade hemma.



Det finns billigare liggunderlag än 1500:- om du vill spara in, ex tidigare säsonger av thermarest trail runt någon tusenlapp. Prova gärna liggunderlag i butik om du vill ha möjlighet att känna ev skillnader, men jag har en kräsen rygg.



Köp gärna en barn syntetsovsäckar av känt märke typ haglöfs eller liknande så den funkar att tvätta. Finns ofta begagnat på Facebook sidor eller tradera. Överhuvudtaget är nog begagnat tricket det lättaste sättet att komma undan billigare, inte det snabbaste om man har bråttom tyvärr.
Stort tack för ditt engagemang. Jag har en kräsen familj det är därför jag tittade på exped, men finns det från förra säsongen å har det säkert inte hänt så mycket. Till tältet vill jag skaffa footprint men finns inte till modellen annars kanske det hade gjort tycker jag kunde skippa ett vanligt underlag för de uppblåsbara? Vill gärna slå upp tältet i blåbärsris och finns väl säkert ett och annat som kan sticka hål, men har svårt att se i skogen var man hittar en öppen yta utan något, i fjällen är det lättare.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 
Barnen klarar sig lika bra på lite bättre cellplast underlag ex z-lite underlag eller liknande köp ett och klipp hälften hälften. Provligg gärna exped underlägg hemma så ni kommer överens med konstruktionen innan ni tar dem i bruk, jag rullar mest runt på det jag hade hemma.



Det finns billigare liggunderlag än 1500:- om du vill spara in, ex tidigare säsonger av thermarest trail runt någon tusenlapp. Prova gärna liggunderlag i butik om du vill ha möjlighet att känna ev skillnader, men jag har en kräsen rygg.



Köp gärna en barn syntetsovsäckar av känt märke typ haglöfs eller liknande så den funkar att tvätta. Finns ofta begagnat på Facebook sidor eller tradera. Överhuvudtaget är nog begagnat tricket det lättaste sättet att komma undan billigare, inte det snabbaste om man har bråttom tyvärr.
Har du förresten tips på något bättre liggunderlag? Tänker på rullandet [emoji3]

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 
En "footprint" fixar du enkelt själv med billigaste sortens pressenning, en bit kraftig byggplast e.d. Själv kör jag med bubbelplast :) - billigt, lätt och bidrar till markisoleringen. Förbrukningsvara, men håller för 1-2 veckors användning. Du får oavsett plocka bort kottar, småkvistar etc från den tilltänkta platsen.

Håller med Nennaa att ni borde hemmatesta skumplastunderlag till barnen. Min erfarenhet är att barn inte behöver lika mjuka "sängar" och att de gärna rullar ner från tjocka madrasser under natten.

Samma med om Nennaas åsikt om barnsovsäckar i syntet. I och med lägre pris känns det då också rimligare att satsa på barnstorlek, vilket också spar vikt och volym. De blir även varmare för barnen att sova i, eftersom deras kroppar slipper värma upp så mycket onödig luftvolym.
 
Har du förresten tips på något bättre liggunderlag? Tänker på rullandet [emoji3]

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

En "footprint" fixar du enkelt själv med billigaste sortens pressenning, en bit kraftig byggplast e.d. Själv kör jag med bubbelplast :) - billigt, lätt och bidrar till markisoleringen. Förbrukningsvara, men håller för 1-2 veckors användning. Du får oavsett plocka bort kottar, småkvistar etc från den tilltänkta platsen.

Håller med Nennaa att ni borde hemmatesta skumplastunderlag till barnen. Min erfarenhet är att barn inte behöver lika mjuka "sängar" och att de gärna rullar ner från tjocka madrasser under natten.

Samma med om Nennaas åsikt om barnsovsäckar i syntet. I och med lägre pris känns det då också rimligare att satsa på barnstorlek, vilket också spar vikt och volym. De blir även varmare för barnen att sova i, eftersom deras kroppar slipper värma upp så mycket onödig luftvolym.

Tummen upp för Joanna tips om tältskydd, allt behöver inte kosta massor men måste vara funktionellt, viktigare att man kommer ut.

Exped är inga dåliga liggunderlag men de behöver passa er som ska sova på dem. Jag sover på sidan och jag rullar mest på konstruktionen. Så prova och testa...vad som passar er.

Ang billigare men ändå bra liggunderlag kan Therm-a-Rest Trail Pro Mat Regular Dam mint för 1115:- vara ett tips R-värde 4,8 (isolerade klarar höst-vinter) 5 cm tjocka, vikt 740g.

Sea to Summit Comfort Light S.I. Mat Small green För 1075::- är också bra i vikt 596g och 3.1 R-värde.

Ska liggunderlagen bara användas mitt i sommaren enstaka nätter har också stadium Everest för 399:-/. Men dessa är då inte isolerade alls hyfsat smala och rörformade, men ger komfort.

Men titta gärna även hos stadium på Märket JR gear traverse core primaloft pris 799:- 183X51X8,9 cm Vikt : 460 R-värde 5 dvs nästan vinter. Enormt prisvärt, JR gear är ändå ett hyfsat friluftsmärke, det skulle jag rekommendera som ett fynd. Men vet inget om slitstyrka, men konstruktionen är ok att sova på inga rullningar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Purre84 Urberg tält (Outnorth) Bo och sova 8
Person93 Urberg 1-person UL Bo och sova 3
Schnorvel Urberg dome G2 Bo och sova 2
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
MarkusF Urberg familjetält Bo och sova 7
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Topi Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg Bo och sova 26
TomasTöråsen URBERG - Rapadalen 3-Person Tunnel Tent Bo och sova 12
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.