Urberg tält eller något annat?

Hej,

Jag tänkte för första gången någonsin ta ut familjen och tälta. Tanken är att spendera ett par nätter åt gången under sommaren på olika platser. Alltifrån fjällen (vi har stuga men tänkte gå någon del av en led) till camping.

Med mig har jag fru och två barn 10 och 5 år gamla och komfort är viktigt för oss men jag är inte sugen på att bära på 8 kg heller.

Jag såg urbergs tunneltält https://www.outnorth.se/urberg/4-pe...bKYAiW8w3g_GUNq0NfTO4aAvveEALw_wcB#KombuGreen

och såg att det verkade vara prisvärt men läste sedan någonstans om att de hade haft problem med det och även de själva skrev om sin kvalitet i tidigare produkter.

Tittade även på Hillberg men motsvarande ligger på 15k och det känns saftigt för att komma igång- tror jag hellre lägger de pengarna på bra liggunderlägg etc.

Hur ska jag tänka? Är helt grön så tar gärna emot tips och tankar och allmänna tillrop.

Mvh/Tomas
 
Jag har 3-mannaversionen av det tältet och är mycket nöjd.
Har varit med både på fjället och i skogen och stått ut med en hel del regn och blåst.

Vi hade med oss en äldre version av samma tält för två år sedan på fjället, och då gick faktiskt ett av stagen av en väldigt blåsig kväll. Dock skulle jag säga att det var maximal otur. Sen har dom bytt ut dessa i dom nyare modellerna, så förhoppningsvis är dom mer hållbara nu.

Ett väldigt prisvärt tält skulle jag säga, kommer fortsätta använda mitt så länge det går!
 
Jag har 3-mannaversionen av det tältet och är mycket nöjd.
Har varit med både på fjället och i skogen och stått ut med en hel del regn och blåst.

Vi hade med oss en äldre version av samma tält för två år sedan på fjället, och då gick faktiskt ett av stagen av en väldigt blåsig kväll. Dock skulle jag säga att det var maximal otur. Sen har dom bytt ut dessa i dom nyare modellerna, så förhoppningsvis är dom mer hållbara nu.

Ett väldigt prisvärt tält skulle jag säga, kommer fortsätta använda mitt så länge det går!

Stort tack Fredrik!

När vi ändå är inne på det, något tips på sovsäckar, liggunderlag och annat man kan behöva? Har ett primus stove paket för matlagningen
och tänker köpa Urbergs 85liters ryggsäck

Har också en fundering om footprint till dessa? Ser inget på outnorths hemsida, hur gör man? ;-)
 
Titta på Bergans Romsdal 4, lite dyrare men bättre material och beprövat.

Såg att du nämnde att du hade ett PrimusStove Kit till matlagningen. Den grytan har vad jag vet värmeväxlare varför du inte skall använda köket i tältet pga risk för kolmonoxidförgiftningen.
 
Urberg har PU- belagd yttertältsväv med risk för delaminering och tidig åldring, inte silnylon som på Bergans tältet. Det senare är dessutom betydligt lättare.

Footprint finns nog inte till något av dessa tält att köpa, men man kan tillverka ett själv av ett plastskynke om man vill. Behövs dock inte då tälten har ett bra och tätt golv förutsatt man inte sätter upp det på vasst underlag (då hjälper inget). Tänk på att vika undan allt sådant om ni någon gång vill använda köket under tak (dock ej med gryta som har inbyggd värmeväxlare), annars skadas golvet av strålningsvärdet från köket.
 
Senast ändrad:
Urberg har PU- belagd yttertältsväv med risk för delaminering och tidig åldring, inte silnylon som på Bergans tältet. Det senare är dessutom betydligt lättare.

Footprint finns nog inte till något av dessa tält att köpa, men man kan tillverka ett själv av ett plastskynke om man vill. Behövs dock inte då tälten har ett bra och tätt golv förutsatt man inte sätter upp det på vasst underlag (då hjälper inget). Tänk på att vika undan allt sådant om ni någon gång vill använda köket under tak (dock ej med gryta som har inbyggd värmeväxlare), annars skadas golvet av strålningsvärdet från köket.

Tack för bra förslag, jag trodde att en footprint var mer hård och därmed skyddade om man måste sätta upp tältet där det finns blåbärsris eller liknande.

Bergans tält verkar vara mindre? Bara ett förtält istället för två absider, räcker det till? Även vattenpelaren på 2000mm är mindre än vad de flesta andra har, men det kanske bara är jag som är nojig.

Jag gillar att det verkar lite lättare och att det även verkar vara 4-säsongstält
 
Tack för bra förslag, jag trodde att en footprint var mer hård och därmed skyddade om man måste sätta upp tältet där det finns blåbärsris eller /QUOTE]

Footprint är tillverkat av samma material som innertältets golv. Det är vävens täthet i golvet som skyddar mot perforering och PU beläggningen på golvets insida som skyddar mot väta. Bläbårsris, kråkris etc är normalt inga problem. Vassa stenar, kottar och rötter kan vara ett problem då det ger punktslitage inifrån på PU skiktet så välj plats efter detta. Vissa fjällstationer har grusat sina tältplatser med makadam för att minska markslitaget, men och ett fördärv för tältgolv.

Bergans har en tendens att byta namn på liknande modeller år från år och även som ex Helsport tillverkar vissa modeller bara för ex XXL.
När du väljer tält välj ett med silikonbehandlad yttertältsväv istället för det billigare alternativet PU-belagd yttertältsväv, det ger betydligt längre livslängd på tältet. Silikonbehandlingen gör även väven rivstarkare och väven tar inte upp fukt i regn på sammansättning som PU-belagd Väv.
 
Jag gillar att det verkar lite lättare och att det även verkar vara 4-säsongstält

Tips för ryggen och plånboken: skaffa 4-säsongstält om och när det blir aktuellt med vinterturer. Till 3 säsonger kan du nöja dig med ett betydligt billigare och framförallt lättare tält.
Den dagen du behöver ett riktigt 4-säsongstält kommer du förmodligen ha utvecklat vissa åsikter och önskemål om utrustningen som du omöjligt kan veta nu.
 
Tips för ryggen och plånboken: skaffa 4-säsongstält om och när det blir aktuellt med vinterturer. Till 3 säsonger kan du nöja dig med ett betydligt billigare och framförallt lättare tält.

Den dagen du behöver ett riktigt 4-säsongstält kommer du förmodligen ha utvecklat vissa åsikter och önskemål om utrustningen som du omöjligt kan veta nu.
Låter vettigt, det var mer ur perspektivet att Berga verkade både lättare och 4 säsong. Är det bättre att köra ett Urberg tält och sedan när man vet vad man vill ha framåt byta eller hellre ett Bergan (någon av modellerna jag länkat)? Om man bortser från det första Bergan tältet dom nämnts som inte säljs på outnorth och därför blir dyrare är skillnaden mellan urberg och Bergan trollhetan eller Hardangervidda. försumlig på det stora hela - ungefär 1000 sek
 
1000kr skillnad mellan ett Bergans tältet och Urberg tältet är ett lätt beslut och förd en extra summan får du ett tält med betydligt bättre material som ger längre livslängd. Att bära på ett tält som väger under 4kg kan man göra även på färre personer på tur, men över 5kg får tältet ligga kvar hemma.
 
Tack för bra förslag, jag trodde att en footprint var mer hård och därmed skyddade om man måste sätta upp tältet där det finns blåbärsris eller /QUOTE]

Footprint är tillverkat av samma material som innertältets golv. Det är vävens täthet i golvet som skyddar mot perforering och PU beläggningen på golvets insida som skyddar mot väta. Bläbårsris, kråkris etc är normalt inga problem. Vassa stenar, kottar och rötter kan vara ett problem då det ger punktslitage inifrån på PU skiktet så välj plats efter detta. Vissa fjällstationer har grusat sina tältplatser med makadam för att minska markslitaget, men och ett fördärv för tältgolv.

Bergans har en tendens att byta namn på liknande modeller år från år och även som ex Helsport tillverkar vissa modeller bara för ex XXL.
När du väljer tält välj ett med silikonbehandlad yttertältsväv istället för det billigare alternativet PU-belagd yttertältsväv, det ger betydligt längre livslängd på tältet. Silikonbehandlingen gör även väven rivstarkare och väven tar inte upp fukt i regn på sammansättning som PU-belagd Väv.


Jag uppskattar verkligen all hjälp här! Om du skulle välja ett tält för 4 personer av Bergans sortiment på outnorth.se vilket skulle det vara+ Eller är det fortfarande XXL varianten som är bättre (den blir betydligt dyrare pga avsaknad av rabatt)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Purre84 Urberg tält (Outnorth) Bo och sova 8
Person93 Urberg 1-person UL Bo och sova 3
Schnorvel Urberg dome G2 Bo och sova 2
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
MarkusF Urberg familjetält Bo och sova 7
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Topi Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg Bo och sova 26
TomasTöråsen URBERG - Rapadalen 3-Person Tunnel Tent Bo och sova 12
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...