Urberg luftmadrass

Jag har haft otur med luftmadrasser från Urberg. Tyget har havererat på två stycken. En efter två år och nu en efter knappt ett år.
Outnorth menar att det inte är del, utan att jag orsakat skadan. Inget underlag av annat märke har gått sönder på det sättet.
Är det någon som har en Urberg luftmadrass som hållit tre år?

Jag har ingen erfarenhet av Urbergs luftmadrasser, men jag har ägt två Urbergprodukter: ett sovsäckslakan i siden och ett par damasker. Båda dessa produkter hade urusel kvalitet. Efter en natt i sovsäckslakanet hade det börjat gå upp i sömmarna. Första gången jag tog av mig damaskerna ( efter att ha vandrat med dem i någon timme ) gick en av sömmarna till kardborrebanden upp. Sedan dess köper jag inga Urbergprodukter.

De enda som"håller"är skumplast köp med isolering inv om du vill öka tryggheten mot att punkteras.
De gula Karimat ville inte ens möss bita i pga en Isocyanat typ som nu är förbjuden.
Du får väl 2 Urberg för ett av fristående kedjas märkesvara och då går det kanske jämnt ut.
Jag har ett Nemo AL Season anv 14 d förväntar mig inte mer än 2-3 M dvs 4-5 st 12-14d turer de är tunt material och end AL folie som isolering inv har andra tyngre med någon skum isol inv som är tryggare för tex vinter eller i vindskydd tex.

Min erfarenhet av uppblåsbara liggunderlag är väl att märket spelar ingen roll om man har otur.
Har punkat Sea to Summit, Urberg och Exped men föredrar att punka Urberg då dom är billigare.. Inget höll mer än ett år tror jag, men det är 100% en handhavande fråga..

(Mitt nuvarande liggunderlag är ett Urberg deluxe, inte punkat ännu)

Min erfarenhet av uppblåsbara liggunderlag är väl att märket spelar ingen roll om man har otur.
Har punkat Sea to Summit, Urberg och Exped men föredrar att punka Urberg då dom är billigare.. Inget höll mer än ett år tror jag, men det är 100% en handhavande fråga..

(Mitt nuvarande liggunderlag är ett Urberg deluxe, inte punkat ännu)
Thermarest har dock utmärkt kundservice och skickar ett nytt liggunderlag när det gamla går sönder. Jag köpte ett Thermarest uppblåsbart liggunderlag 2014 och sedan dess har jag vid tre tillfällen fått ett nytt när det gamla gett upp.

Jag har andra uppblåsbara underlag som klarat sig bra. Bara de av luftmadrasstyp och platta. Det här är inte en punktering utan att tätskiktet i på insidan av tyget slutar att hålla tätt. En punktering går ju att laga.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips