Uppkoppling i Sarek

Det verkar som att Clas Ohlson kommer börjar sälja Elon Musks starlinkroutrar. Satellitbaserat internet som många använder i Ukraina nu.
Köper man en sån för 5199:- så borde man ju få uppkoppling i Sarek och likande ställen. Inget jag själv känner behov av. Men som ett alternativ till de andra satellitbaserade säkerhetslösningarna blir det kanske. Eller vad tror ni? kanske är stora och tunga iof.
www.clasohlson.com/se/c/Brand/STARLINK
 
Senast ändrad:
Hårdvaran väger runt 5kg och parabolen är 50x30, till det drar den 50-75w, det är mycket batterivikt som tillkommer. Absolut inget alternativ som ”säkerhetslösning” i dagsläget.

Ytterst få ställen i sverige det blir ett vettigt alternativ, men jag kan tänka mig att många samevisten som idag har annan fast satelitlösning kommer byta.
 
Hur funkar det där egentligen? Tillkommer det en månadskostnad sen också? Är det nåt som skulle vara realistiskt om man bor på landsbygden där fiber saknas och mobiltäckningen kanske inte heller är så hejsan?
 
Satelitkommunikation kav vara väldigt kinkigt med hinder vid horisonten, som blir mycket större ju längre norrut man kommer. Kullar kan vara ett problem trots att de är långt borta. Det är stor skillnad på att skicka några byte information med en inReach motsvarande och att tanka hem bilder (eller video!) på många megabyte i sekunden.

Själv är jag lite tveksam till hur bra det kommer att fungera i norra Sverige över huvud taget, men Starlink kanske har något annat sätt än de mer etablerade (och svindyra) satelitaktörerna.
 
Jag ser fram emot att någon provar Starlink på otillgängliga platser i Sverige och mäter upp hastigheter och responstider. :)
 
Satelitkommunikation kav vara väldigt kinkigt med hinder vid horisonten, som blir mycket större ju längre norrut man kommer. Kullar kan vara ett problem trots att de är långt borta. Det är stor skillnad på att skicka några byte information med en inReach motsvarande och att tanka hem bilder (eller video!) på många megabyte i sekunden.

Själv är jag lite tveksam till hur bra det kommer att fungera i norra Sverige över huvud taget, men Starlink kanske har något annat sätt än de mer etablerade (och svindyra) satelitaktörerna.
Starlinknätverkets satelliter ligger på mycket lägre höjd samt det finns fler av dem (nuförtiden även i norra Skandinavien verkar det som). Iridiumnätverkets satelliter är färre och ligger på högre höjd. Som jag förstår det så är troligtvis din iridiumenhet utan täckning om du står i Sarek precis norr om en 1000m lodrätt bergvägg medan du med starlink troligtvis har satelliter i lite andra riktningar som din enhet kan få kontakt med, om än med lägre bandbredd då halva himlen blir blockerad.
 
Täckning och funktion blir intressant att se, starlink har inte skitmånga sateliter för arktisk täckning, surrade med en renskötare som beställt förra veckan, viste i norra arjeplogsfjällen, ska följa upp resultatet. Jobbar med nätverk till vardags så jag följer med spänning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.