Uppenbarligen...

Det var rätt forum med tanke på tidigare diskussioner om etik, inlägget var mer ett försök till allmänt resonemang i vad beteendet har sitt ursprung och att det uppenbarligen inte bara beror på tunn luft...

Det passar alldeles utmärkt här... Jag har snappat upp flertalet gånger att många har intrycket att det är just under höghöjdsexpidtioner som man lämnas åt sitt öde om man råkar lite illa ut. Jag som klättrare tycker att det är högst intressant att läsa att liknande tvivelaktiga beslut kan hända på annat håll.

Jag visste inte ens att det fanns ett underforum för segling här... Så ofta läser jag i den.

Lite intressant ändå, en illustration av samma livsfarliga kombination av tävlingsinstinkt och "vi-är-så–många-här- så-någon-annan-får-ta-hand-om-det mentalitet" som får höghöjdsturister att underlåta hjälpa nödställda.

Jag har seglat lite i min ungdom, och fanns det inga följdbåtar så gissar jag från att en hel del brott mot sjölagen begicks av tävlande. De riskerar alltså böter eller fängelse för att underlåta att hjälpa nödställd: så viktigt är det alltså att vinna...

Lite intressant ändå, en illustration av samma livsfarliga kombination av tävlingsinstinkt och "vi-är-så–många-här- så-någon-annan-får-ta-hand-om-det mentalitet" som får höghöjdsturister att underlåta hjälpa nödställda.

Jag har seglat lite i min ungdom, och fanns det inga följdbåtar så gissar jag från att en hel del brott mot sjölagen begicks av tävlande. De riskerar alltså böter eller fängelse för att underlåta att hjälpa nödställd: så viktigt är det alltså att vinna...

Bystander effect

Lite mer i ämnet

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.