Uppenbarligen...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det var rätt forum med tanke på tidigare diskussioner om etik, inlägget var mer ett försök till allmänt resonemang i vad beteendet har sitt ursprung och att det uppenbarligen inte bara beror på tunn luft...

Det passar alldeles utmärkt här... Jag har snappat upp flertalet gånger att många har intrycket att det är just under höghöjdsexpidtioner som man lämnas åt sitt öde om man råkar lite illa ut. Jag som klättrare tycker att det är högst intressant att läsa att liknande tvivelaktiga beslut kan hända på annat håll.

Jag visste inte ens att det fanns ett underforum för segling här... Så ofta läser jag i den.

Lite intressant ändå, en illustration av samma livsfarliga kombination av tävlingsinstinkt och "vi-är-så–många-här- så-någon-annan-får-ta-hand-om-det mentalitet" som får höghöjdsturister att underlåta hjälpa nödställda.

Jag har seglat lite i min ungdom, och fanns det inga följdbåtar så gissar jag från att en hel del brott mot sjölagen begicks av tävlande. De riskerar alltså böter eller fängelse för att underlåta att hjälpa nödställd: så viktigt är det alltså att vinna...

Lite intressant ändå, en illustration av samma livsfarliga kombination av tävlingsinstinkt och "vi-är-så–många-här- så-någon-annan-får-ta-hand-om-det mentalitet" som får höghöjdsturister att underlåta hjälpa nödställda.

Jag har seglat lite i min ungdom, och fanns det inga följdbåtar så gissar jag från att en hel del brott mot sjölagen begicks av tävlande. De riskerar alltså böter eller fängelse för att underlåta att hjälpa nödställd: så viktigt är det alltså att vinna...

Bystander effect

Lite mer i ämnet

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips