Uppblåsbart liggunderlag som tål att förvaras hoprullat?

Forntidens cellplast-liggunderlag och luftmadrasser konde ligga färdigpackade i väntan på att man slet åt sig dom och stoppade i väskan. Men dun-underlag och traditionella självuppblåsande a la Thermarest vill förvaras uppblåsta vilket tar extra tid när man ska iväg och när man kommer hem. Dessutom tar det plats. Vilka moderna liggunderlag som tål att förvaras hoprullade finns det? Rena luftmadrasser så klart, men såna med lite mer isolering, vad finns att välja på då?
 
Neoair XTherm MAX (R 5,7). Kompletterat med en "torsolång" bit Z Lite Sol (R 2,6) som man även kan sitta på under pauser. Skulle inte falla mig i att köpa nåt fuktkänsligt dunfyllt underlag. (Har själv en Neoair All Season + Z Lite Sol för vinterbruk, men skulle nyanskaffning vara aktuell skulle jag idag ta lättare och varmare XTherm MAX + Z Lite Sol.)
 
Tål och tål - det är väl en fråga om hur man länge man vill att de ska hålla. Lite som att du kan köra en bil på konstant fullgas men den kommer då inte att hålla lika länge som om du körde mer normalt.

Jag har förvaraat mina termarest hopprullade längre tider emellanåt och det som jag tror tar liet skada är förmågan att blåsa upp sig själv men kan man leva med att hjälpa till med några andetag på slutet av uppblåsningen så är min personliga erfarenhet att det funkar, men kan givetvis inte garantera något. Nu har jag plats (och tid före utfärd) och förvarar den utrullade med ventilen öppen.

/Patrik, som dock mest använder expeed med påsuppblåsning numera
 
Alla Exped liggunderlag.
De förvaras ihoprullade i fabrik, i butik och hemma hos mig. Inga problem.
Syntetfyllning. Dunfyllningen vet jag inte hur långtidsaspekten är..
 
Så länge eventuell fyllning är limmad mot tyget så lär det inte vara något problem alls att förvara dem ihoprullade, för då återfår de volymen när du blåser in luft ("självuppblåsande" liggunderlag behöver ju oftast munblåsas även de).

Men är fyllningen lös, som dun, så kommer den isolerande förmågan rimligtvis att minska om dunet ständigt förvaras komprimerat.

Jag tror också att det kan vara klokt att lufta ur eventuell fukt i några dagar innan man rullar ihop inför förvaring.
 
Tack för alla svar.

Anledningen till att jag vill ha ett underlag som är "grab and go" är att jag har familj med små barn. För en enkel övernattning blir det detta x 4:

1. Innan utfärd: Pysa ut luft, rulla, stoppa i påse, ner i väskan -
2. ta upp ur väska, rulla ut, blåsa upp - sova - pysa ut, rulla ihop stoppa i väskan
3. Hemma igen: Ta upp ur väskan, ta upp ur påse, blåsa upp (dun) lägga på ett ställe där dom får plats, se till att påsen inte försvinner.

Steg 1 och 3 kan elimineras med rätt underlag. Bara grabba tag i färdigpackad väska och sticka. Och bara slänga in väskan vid hemkomst. Ett Neo Air som blåses upp fuktfritt (med pump) borde kunna uppfylla detta. Möjligen även ett vanligt thermarest som pumpas fuktfritt.

Xtherm verkar vara värstingen manska ha. Funderade lite om man ska ha Max eller vanligt... men Max verkar alltså vara önskedrömmen trots några extra gram? Har bara haft rektangulära liggunderlag förut, så jag vet inte om jag gillar mumieformade...
 
För att spara på vikt fungerar mumieformade ok på sommaren, har själv Neoairs minsting som jag kompletterar med halvt klädfyllda packpåsar i fotändan, men på vintern vill jag ha den breda rektangulära för att inte behöva vakna till att ena armen ligger utanför liggunderlaget. Bra isoleringsvärde glädjer inget om man måste ligga stilla som en mumie, men på sommaren är det inte så noga. I vissa tält kan det dock bli trångt i fotändan med de breda rektangulära.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Still Alive Uppblåsbart liggunderlag i kyla Bo och sova 9
statemachine Bra (uppblåsbart) liggunderlag för tunn plånbok Bo och sova 13
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
Åhlen Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
avslutat080903 Uppblåsbart liggunderlag - vilken ät tjockast Bo och sova 1
flindra Uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 49
avslutat080903 Uppblåsbart liggunderlag - tjockast ? Bo och sova 6
KillerKaninen Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 28
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
dahlgren Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 3
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
Trialsin Uppblåsbart underlägg tappar luft Bo och sova 10
Jackiie Cellplast/uppblåsbart? Vikt viktigast Bo och sova 25
MonicaKa "Uppblåsbart" tält, ny typ? Bo och sova 10
j_felix Tält med uppblåsbart golv Bo och sova 11
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.