Uppblåsbart liggunderlag

Jag är sugen på att byta ut mitt gamla liggunderlag mot ett nytt självuppblåsande.

Vilka är för och nackdelarna?

Ni som har ett självuppblåsande har ni med er ett vanligt också eller bara en mindre del att sitta på ?

Jag ska använda det vår, sommar och höst.

Vilken tjocklek bör man ha? Jag siktar på 4,5cm tjockt. Väger mer men jag vill sova mycket skönt på natten också.

En nackdel är att det är tyngre men.

Så ös på med era erfarenheter och vad man ska tänka på vid köp av självuppblåsbara liggunderlag.
 
Bara ett

Vår, sommar och höst har jag bara med mig ett liggunderlag. Antingen tar jag med mitt Z-Rest eller också mitt Thermarest Ultralite. Jag tycker att dessa räcker gott för vår-, sommar- och höstturer. Sedan snart 20 år har jag även ett Thermarest standard men det får bara följa med för inomhusbruk numera. Jag tycker att den extra tjockleken (3,8cm istället för 2,5cm) inte är värd den extra vikten.
Nuförtiden finns det i.o.f.s. lättare alternativ, t.ex. Thermarests nya ProLitevarianter men om jag skulle köpa ett uppblåsbart liggunderlag idag så skulle jag ändå prioritera vikten och köpa den lättaste modellen.
 
Har provat många....
finns bara ETT som funkar(när man passerat 40)
Termarest LE,lite smalare men himla skönt!

Sov gott / P-O
 
E-man; sa:
Jag är sugen på att byta ut mitt gamla liggunderlag mot ett nytt självuppblåsande.

Vilka är för och nackdelarna?

Ni som har ett självuppblåsande har ni med er ett vanligt också eller bara en mindre del att sitta på ?

Jag ska använda det vår, sommar och höst.

Vilken tjocklek bör man ha? Jag siktar på 4,5cm tjockt. Väger mer men jag vill sova mycket skönt på natten också.

En nackdel är att det är tyngre men.

Så ös på med era erfarenheter och vad man ska tänka på vid köp av självuppblåsbara liggunderlag.
Fördelen är att man sover bättre (jämfört med sitt gamla gröna scoutvariantsliggunderlag). Nackdelen är att det väger mer. Skillnaden i sovkomfort är enorm enligt min mening.

Jag har inte med mig nåt extra. Är ute främst sommar å höst. 3.8 cm (tror jag det är) räcker bra tycker jag. Jag är lite frusen av mig som information.

Ett alternativ jag funderar på att testa är nån ridgerestvariant kombinerad med mitt gamla gröna, eventuellt något nedskuret. Man borde tappa ca 400 gr och kanske kan jag fortfarande sova gott......

MVH/Peter P.
 
ThermaRest LE

Jag köpte ett Thermarest LE senast. 5 cm tjockt vilket innebär att jag kan ligga på sidan och sova. Helt underbart! Väger lika mycket som ett standard Thermarest men är dyrare.
Jag tycker att det är värt att bära på ett uppblåsbart liggunderlag istället för ett obekvämt foamunderlag.
/Henrik
 
Tjenare gott folk!

Nu snackas det vikter här fram och tillbaka...

Men vad väger dom här uppblåsbara historierna?


Har hört att Thermarest har gjort nån uppblåsbar UL (Ultra Light)variant. Stämmer det? Vad väger det då?

Själv kör jag med ett ridge-rest, 250g. Kannon!

Förstår inte hur man kan ha svårt att sova på ett vanligt liggunderlag? Ni kanske får välja tältplats med mer omsorg?

/Andreas
 
Det beror väl lite på hur kräsen man är med mjukheten. Jag har sällan problem med att jag tycker underlaget är hårt (sover sällan på klipphällar) utan för mig är liggunderlaget främst isolering mot markkylan.

Den nackdel som jag tycker de flesta har glömt är att ett självuppblåsande är ömtåligare.

Vill jag ha lite tjockare att sova på så kan jag ta två, eller rentav tre, vanliga. Det väger inte mer än ett självuppblåsande. Tar mer plats gör det dock.

Har ett billigt självuppblåsande som jag använt på scoutläger, men jag tycker det är lite irriterande att det är så halkigt (både mot tältgolvet och mot sovsäcken). Visst går det att öka friktionen med olika sprayer och grejer men det är ju en massa extra bök alltså.
 
Tycker att det absolut är värt lite extra vikt för att sova gott. Använder själv ett therma rest och är mycket nöjd med det
 
Liggunderlag

Har själv ett Therm-a-rest som är ca 4 cm tjockt. Mycket bra då det är barmark. Vintertid är det renhud som gäller förstärkt med ett gammalt "vanligt" liggunderlag under midvinterturer.
De uppblåsbara liggunderlagen är mycket bra över småsten, kottar och andra ojämnheter i marken, vilka den "tar bort".
Det är inte alltid lätt att hitta "mjuka" tältplatser i vår fjällvärld och skogsland så visst hjälper ett uppblåsbart liggunderlag mycket bra jämfört med de gamla "skumgummivarinaterna".
Får man sova rejält orkar man mycket under vandringarna.


MVH
Rolf
 
Exped Down Matress

Kila in på Playground i Sthlm (enda åf i Sverige) och titta på den innan du köper ett Thermarest.

Mvh Harald E
 
Några nackdelar

Här är fler nackdelar att väga in (förutom vikten). Värderingen är en smaksak:

- Inget man slänger fram och använder när man tar rast - det tar för lång tid. Ett cellplastunderlag är det bara att dra fram och lägga ut.

- Går inte att sitta på. Sitter man ensam blir det en punktbelastning som gör att man sitter på marken. Sitter man fler hoppar man lätt omkring om nån rör sig.

- Punkteringsrisk. Man får vara försiktigare än med cellplast. Men har man med sig lagninssats eller i nödfall plåster kan man klara skivan ändå.

- Priset. De dyraste cellplastunderlagen kostar mindre än de billigaste uppblåsbara (?)

För mig är detta (och vikten) tillräckligt för att lämna Thermarestet hemma och köra med Z-rest för det mesta, men jag räknar med att jag med åldern kommer att värdera sovkomforten högre och köra Thermarest.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Still Alive Uppblåsbart liggunderlag i kyla Bo och sova 9
Vandrare Uppblåsbart liggunderlag som tål att förvaras hoprullat? Bo och sova 8
statemachine Bra (uppblåsbart) liggunderlag för tunn plånbok Bo och sova 13
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
Åhlen Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
avslutat080903 Uppblåsbart liggunderlag - vilken ät tjockast Bo och sova 1
flindra Uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 49
avslutat080903 Uppblåsbart liggunderlag - tjockast ? Bo och sova 6
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
dahlgren Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 3
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
Trialsin Uppblåsbart underlägg tappar luft Bo och sova 10
Jackiie Cellplast/uppblåsbart? Vikt viktigast Bo och sova 25
MonicaKa "Uppblåsbart" tält, ny typ? Bo och sova 10
j_felix Tält med uppblåsbart golv Bo och sova 11
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.