Uppblåsbart liggunderlag?

Hej på er!

Antar att detta ämne redan har diskuterats tusen gånger på detta forum, men jag tänkte ändå slänga ut en liten fråga. Ska ut på en längre cykeltur i sommar (se min hemsida) och skulle då behöva ett bra och slitstarkt uppblåsbart liggunderlag. Bekvämligheten är A och O, för sover gör man ju mycket varje dygn.

Nåväl: Ska man ha ett Thermarest i lättmodell eller ett Thermarest av tyngre grundmodell?

Och duger någon av kopiorna lika bra som ett Thermarest? Har sett att det finns både Everest och McKinley i affärerna. Någon som har erfarenheter av dessa?
 
Jag köpte ett billigare,Mc Kinley, och det fungerar super.. Brukar om packningen tillåter sova med två liggunderlag, speciellt när det är kallt och fuktigt.. Men i helgen sov jag bara med det uppblåsbara och det va hur bra som helst. Tycker själv att det är viktigt att sova bra, speciellt eftersom jag klättrar och man inte vill börja klätterdagen med värk efter att ha sovit obekvämt.. Så kan du tänka dig att jämka på kvalitet och vikt så kan jag absolut rekomendera en billigare variant.

/Edda
 
Liggunderlag

Har haft både Mckinley o har ett Trest, t-rets är fortfande helt efter x antal år, kostar en del men men,vid cykling känns dock som du har begränsat med plats, kolla t-rest nya eller någon variant som kan vikas på mitten oxå, har precis köpt ett (Airtech eller Airmat)från add nature blir tydligen 14x 26 cm, men vet inte om kvaliten, både bra o dåliga recentioner men skall provas vid paddling snarast, vettigt pris 595 30mm tjckt o normal ligglängd ca 180cm, lycka till i djungeln av liggunderlag H
 
Nillah; sa:
Jag köpte ett billigare,Mc Kinley, och det fungerar super.. Brukar om packningen tillåter sova med två liggunderlag, speciellt när det är kallt och fuktigt.. Men i helgen sov jag bara med det uppblåsbara och det va hur bra som helst. Tycker själv att det är viktigt att sova bra, speciellt eftersom jag klättrar och man inte vill börja klätterdagen med värk efter att ha sovit obekvämt.. Så kan du tänka dig att jämka på kvalitet och vikt så kan jag absolut rekomendera en billigare variant.

/Edda

Oj vad bra, en annan tjejj som svarar! Vi är ju nämligen inte helt "raka" i kroppen som killar är. Bra att utbyta erfarenheter med någon icke-karl. Jag är väl ingen prinsessa på ärten, men det vore ju trevligt att inte vakna med ont i höfterna varje morgon...

Hur tjock är din madrass? Jag funderar på om det räcker med 2.5 cm eller om man måste ha 4.

Det lutar nog åt ett Thermarest tror jag. När det gäller campingprylar har jag alltför ofta köpt billiga grejjer, bara för att bli missnöjd och sen till slut ändå köpa det finaste (och dyraste).
 
6-kanals luftmadrass

Hej!
Sömnen är viktig när man anstränger sig, så jag förstår din fråga. Jag har två olika ThermA-rest men använder en sexkanalig lättviktsluftmadrass. Den har överlägsen komfort, väger ca 500 gram och tar runt en tredjedel så mycket plats som ett lättviktsThermArest.

Dock bör du tänka på att aldrig blåsa upp den helt utan bara till runt 3/4. Vad är haken då, priset kanske? Men runt 500 kr är väl lite billigar än det du tänker köpa antar jag?

Sammanfattningsvis, det minst skrymmande, lättaste men framför allt skönaste du kan ligga på är enligt min mening en lättviktsluftmadrass. Vaude säljer min modell.

Lycka till med cyklingen!
Christer
 
Gå upp till 3,8-4 cm, tycker jag.

Jag har ett Thermarest Ultralight 2,5 cm som jag ibland ligger igenom med stjärten när jag sover på rygg. Dessutom blir det mjukare och bekvämare när man inte blåser upp liggunderlaget så mycket det går.

Thermarests senaste Prolite 4 kostar dock ca 1200 pix.
 
Fick ett tips om ett spansk märke som hette Quocha eller nåt liknande. De sålde uppblåsbara liggunderlag till väldigt bra priser från 15 euro och uppåt och med en vikt på 5-700g. Frågan är hur kvaliten är på dessa men de har 2 år garanti så det borde inte vara helt kassa.
 
Förresten apropå det där med ont i höfter: Det krävs nog ett rejält tjockt liggunderlag om du sover på sidan. Jag förutsatte att du sov på mage eller rygg.
 
orchid; sa:
Förresten apropå det där med ont i höfter: Det krävs nog ett rejält tjockt liggunderlag om du sover på sidan. Jag förutsatte att du sov på mage eller rygg.

Nja, det varierar nog. Vissa nätter ligger jag mer på sidan än andra nätter. Har iaf inga vassa höftben som sticker ut, utan är ändå ganska jämn på sidan (jämfört med många andra kvinnor).

Min spelkompanjon som jag ska ut och cykla med i sommar har köpt sig ett Prolite 4, och jag provlåg det på ett stenhårt betonggolv. Jag måste säga att jag är imponerad! Det där liggunderlaget/madrassen var ju skönare än min säng på folkhögskolan!!!!

(Sängen på folkhögskolan är alltså en såndär historia med ribbotten och extra tunn nerlegad skumgummimadrass.)

Jag tror att jag kommer sova gott på ett Thermarest Prolite 4.
 
Jag säger bara exped...

Köpte mig en exped downmat 7. Gåsdunsfylld luftmadrass som känns helt underbart! Bra liggkomfort, isolerar neråt, tar otroligt liten plats (25x13 cm)...man blåser upp den med hjälp av packsäcken, så det inte ska bli fukt i dunet. Väger inkl packsäck ca 900 g. Jag lovar, du känner inga grankottar under ändan!
chris
 
Har ett Prolite 4 som jag är riktigt nöjd med. Har förvisso bara hunnit sova på det 5 nätter i påskas, men då sov jag som en kung. Isolerade bra mot snön också. Så om du vill ha ett lätt och väldigt skönt liggunderlag och känner att 1200 kr inte är för mycket så är det nog ett bra val.
 
Du T-rest har kommit med en Tjejvariant på sina liggunderlag. Såg det på InterSport igår... det ska vara mjukare och hålla värmen bättre. kostar runt 1200 pix. Ett sånt ska jag nog själv införskaffa mig..

//Marie
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Still Alive Uppblåsbart liggunderlag i kyla Bo och sova 9
Vandrare Uppblåsbart liggunderlag som tål att förvaras hoprullat? Bo och sova 8
statemachine Bra (uppblåsbart) liggunderlag för tunn plånbok Bo och sova 13
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
Åhlen Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
avslutat080903 Uppblåsbart liggunderlag - vilken ät tjockast Bo och sova 1
avslutat080903 Uppblåsbart liggunderlag - tjockast ? Bo och sova 6
KillerKaninen Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 28
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
dahlgren Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 3
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
Trialsin Uppblåsbart underlägg tappar luft Bo och sova 10
Jackiie Cellplast/uppblåsbart? Vikt viktigast Bo och sova 25
MonicaKa "Uppblåsbart" tält, ny typ? Bo och sova 10
j_felix Tält med uppblåsbart golv Bo och sova 11
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.