Uppblåsbart underlägg tappar luft

Hej alla där ute !

Har använt ett uppblåsbart liggunderlag (Snugpak Medi) ett antal ggr detta år men den har redan börjat tappa luften efter en natt.

Har varit försiktig med den,och den har inga hål i sig eller likn som jag kan se,det krävs ca 5-6 tim innan den är tom.

Kan jag skylla detta på billig kvalite (kostade ca 450kr) och verkar inte säljas längre, eller kan jag ha fått ett hål i den redan som jag inte kan hitta ?

Detta är mitt första uppblåsbara liggunderlag så jag skulle vilja ha lite synpunkter.

/T
 
Enda chansen att hitta små pyshål är att blåsa upp liggunderlaget fullt och sedan brotta ner det - en bit i taget- i ett badkar fullt med vatten.

HåkanF
 
Badkarsmetoden funkar men är rätt bökig. Det kan vara enklare att spraya med såpvatten eller vatten med lite diskmedel i när du blåst upp ordentligt och belastar liggunderlaget. Då bildas bubblor där det läcker.

Thure
 
Såpvatten eller badkar som redan föreslagits. Jag föredrar badkar då det blir mindre kladd.

Skickat från en produkt som tillverkaren gärna vill synliggöra just här...
 
Jag har exakt samma problem som du.
Jag har testat badkaret men det är skitsvårt att hålla underlaget underlaget under vatten och att vara säker på att man kollar hela. (Har ett ganska stort liggunderlag dock).
Jag har oxå testat att spraya vatten och diskmedel utan resultat, Är såpa bättre än diskmedel?
Jag får nog prova att gåra riktig såpbubblevätska. Jag har för mig att det innehåller glycerin eller något som gör den lite segare.

/Roy
 
Trots flera försök att med alla ovan nämnda metoder hitta pysläckan i mitt Thermarest lättviktsliggunderlag, så hittade jag inget. Var till sist tvungen att ge upp och dessvärre kassera mitt obetydligt använda liggunderlag.

/Thor
 
1) Glöm inte att kolla ventilen också, det är inte bara liggunderlaget som kan läcka.
2) Om man inte hittar något hål med ovanstående metoder så kan det ju var så knepigt att man måste ligga på det för att belastningen skall öppna upp pyspunkan? Det är ju ännu svårare att testa ;-)
 
Blir det tomt även när du använt det i jämn temperatur? Kvälls och morgon kan skilja så i temperatur att underlaget tappar tryck. Blir det helt tomt?
 
Tack för tipsen.

Underlaget är ganska tomt efter en natts bruk,har fått blåsa i lite mer luft i den även efter ett par timmar på kvällen om jag kommer ihåg rätt,innan jag släcker för natten.

Underlaget är bara ca 2,5 cm tjockt uppblåst och jag uppskattar att den är till ca 98 procent tom på morgonen.

Har enbart använt detta under sensommaren och nu under hösten då det är större temperatur skillnader.

/T
 
Jag har ett Z-lite sol liggunderlag jag är väldigt nöjd med och jag slipper punkteringsriskerna men detta är i största laget att dra med sig när jag campar i skogen med terrängcykeln.

Största fördelarna enligt mig är ju helt klart den lilla packvolymen hos ett uppblåsbart underlag.

/T
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.