Forntidens cellplast-liggunderlag och luftmadrasser konde ligga färdigpackade i väntan på att man slet åt sig dom och stoppade i väskan. Men dun-underlag och traditionella självuppblåsande a la Thermarest vill förvaras uppblåsta vilket tar extra tid när man ska iväg och när man kommer hem. Dessutom tar det plats. Vilka moderna liggunderlag som tål att förvaras hoprullade finns det? Rena luftmadrasser så klart, men såna med lite mer isolering, vad finns att välja på då?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Uppblåsbart liggunderlag som tål att förvaras hoprullat?
- Trådstartare Vandrare
- Start datum
Neoair XTherm MAX (R 5,7). Kompletterat med en "torsolång" bit Z Lite Sol (R 2,6) som man även kan sitta på under pauser. Skulle inte falla mig i att köpa nåt fuktkänsligt dunfyllt underlag. (Har själv en Neoair All Season + Z Lite Sol för vinterbruk, men skulle nyanskaffning vara aktuell skulle jag idag ta lättare och varmare XTherm MAX + Z Lite Sol.)
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Tål och tål - det är väl en fråga om hur man länge man vill att de ska hålla. Lite som att du kan köra en bil på konstant fullgas men den kommer då inte att hålla lika länge som om du körde mer normalt.
Jag har förvaraat mina termarest hopprullade längre tider emellanåt och det som jag tror tar liet skada är förmågan att blåsa upp sig själv men kan man leva med att hjälpa till med några andetag på slutet av uppblåsningen så är min personliga erfarenhet att det funkar, men kan givetvis inte garantera något. Nu har jag plats (och tid före utfärd) och förvarar den utrullade med ventilen öppen.
/Patrik, som dock mest använder expeed med påsuppblåsning numera
Jag har förvaraat mina termarest hopprullade längre tider emellanåt och det som jag tror tar liet skada är förmågan att blåsa upp sig själv men kan man leva med att hjälpa till med några andetag på slutet av uppblåsningen så är min personliga erfarenhet att det funkar, men kan givetvis inte garantera något. Nu har jag plats (och tid före utfärd) och förvarar den utrullade med ventilen öppen.
/Patrik, som dock mest använder expeed med påsuppblåsning numera
Tål och tål - det är väl en fråga om hur man länge man vill att de ska hålla.
Påverkar inte Neoair eftersom de inte är "självuppblåsande". Övriga Thermarestar är en annan sak.
Så länge eventuell fyllning är limmad mot tyget så lär det inte vara något problem alls att förvara dem ihoprullade, för då återfår de volymen när du blåser in luft ("självuppblåsande" liggunderlag behöver ju oftast munblåsas även de).
Men är fyllningen lös, som dun, så kommer den isolerande förmågan rimligtvis att minska om dunet ständigt förvaras komprimerat.
Jag tror också att det kan vara klokt att lufta ur eventuell fukt i några dagar innan man rullar ihop inför förvaring.
Men är fyllningen lös, som dun, så kommer den isolerande förmågan rimligtvis att minska om dunet ständigt förvaras komprimerat.
Jag tror också att det kan vara klokt att lufta ur eventuell fukt i några dagar innan man rullar ihop inför förvaring.
Tack för alla svar.
Anledningen till att jag vill ha ett underlag som är "grab and go" är att jag har familj med små barn. För en enkel övernattning blir det detta x 4:
1. Innan utfärd: Pysa ut luft, rulla, stoppa i påse, ner i väskan -
2. ta upp ur väska, rulla ut, blåsa upp - sova - pysa ut, rulla ihop stoppa i väskan
3. Hemma igen: Ta upp ur väskan, ta upp ur påse, blåsa upp (dun) lägga på ett ställe där dom får plats, se till att påsen inte försvinner.
Steg 1 och 3 kan elimineras med rätt underlag. Bara grabba tag i färdigpackad väska och sticka. Och bara slänga in väskan vid hemkomst. Ett Neo Air som blåses upp fuktfritt (med pump) borde kunna uppfylla detta. Möjligen även ett vanligt thermarest som pumpas fuktfritt.
Xtherm verkar vara värstingen manska ha. Funderade lite om man ska ha Max eller vanligt... men Max verkar alltså vara önskedrömmen trots några extra gram? Har bara haft rektangulära liggunderlag förut, så jag vet inte om jag gillar mumieformade...
Anledningen till att jag vill ha ett underlag som är "grab and go" är att jag har familj med små barn. För en enkel övernattning blir det detta x 4:
1. Innan utfärd: Pysa ut luft, rulla, stoppa i påse, ner i väskan -
2. ta upp ur väska, rulla ut, blåsa upp - sova - pysa ut, rulla ihop stoppa i väskan
3. Hemma igen: Ta upp ur väskan, ta upp ur påse, blåsa upp (dun) lägga på ett ställe där dom får plats, se till att påsen inte försvinner.
Steg 1 och 3 kan elimineras med rätt underlag. Bara grabba tag i färdigpackad väska och sticka. Och bara slänga in väskan vid hemkomst. Ett Neo Air som blåses upp fuktfritt (med pump) borde kunna uppfylla detta. Möjligen även ett vanligt thermarest som pumpas fuktfritt.
Xtherm verkar vara värstingen manska ha. Funderade lite om man ska ha Max eller vanligt... men Max verkar alltså vara önskedrömmen trots några extra gram? Har bara haft rektangulära liggunderlag förut, så jag vet inte om jag gillar mumieformade...
För att spara på vikt fungerar mumieformade ok på sommaren, har själv Neoairs minsting som jag kompletterar med halvt klädfyllda packpåsar i fotändan, men på vintern vill jag ha den breda rektangulära för att inte behöva vakna till att ena armen ligger utanför liggunderlaget. Bra isoleringsvärde glädjer inget om man måste ligga stilla som en mumie, men på sommaren är det inte så noga. I vissa tält kan det dock bli trångt i fotändan med de breda rektangulära.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg