Raskesven; sa:
Mikael_B; sa:
Raskesven; sa:
Vad gäller svammel om konvektionsproblem och att "mycket vinns med isolation" med själuppblåsbart liggunderlag så får jag väl ställa samma fråga till dig som till "klippen" ovan; om självuppblåsbart isolerar bättre än ett liggunderlag med slutna celler, varför väljer då en sydpolsfarare ett liggunderlag med slutna celler av isolationsskäl?:
http://www.skinnarmo.com/sydpolen/detalj.asp-grupp=biva&ID=45.htm
Jag misstänker att han vet att ett punkterat uppblåsbart är helkass och därför av säkerhetsskäl tar med sig ett med slutna celler. Det gör i alla fall jag vintertid. Dessutom glider man omkring rätt ordentligt på dubbla thermarester, traditionella liggunderlag har mycket högre friktion.
Mikael
Så kan det naturligtvis vara, fast han skriver uttryckligen "av isolationsskäl".
Bortsett från det tycker jag det är konstigt att säga att "självuppblåsbart isolerar bättre än ett med slutna celler", och "glömma" den lilla restriktionen att ett självuppblåsbart måste i så fall typ vara minst dubbelt så tungt och dubbelt så tjockt. Äpplen och päron....Som att säga att z isolerar bättre än w, men "glömma" att det krävs minst 5 cm z för att isolera bättre än 1,5 cm w.
Skulle man jämföra ett 15 mm tjockt thermarest, alternativt ett som väger 600 g, med ett 15 mm tjockt traditionellt, alternativt ett som väger 600 g, tror jag ingen hävdar att det självuppblåsbara isolerar bättre. Men det är i princip vad folk säger med "självuppblåsbart isolerar bättre", eller t.o.m. "överlägset" bättre, eller drar till med "svammel". Givet tjockleken x och/eller vikten y för liggunderlagen så isolerar ett traditionellt bättre än ett själuppblåsbart.
Jag vet inte vad du menar med svammel men jag har frågart Cascade om riktiga data, W/m2 och grad Celsius, det är väl det vi diskuterat i denna tråd? Får se om de svarar eller om ngn kan mäta upp det??
Vad jag ville framhålla, och kanske misslyckades med, är att Thermarest och andra självuppblåsande madrasser inte har samma problem som luftmadrasser, och där tror jag inte snacket om konvektion är svammel, med skummadrass har man helt enkelt inte inte det problemet. Jag har använt thermarest i drygt tio år utan punka, komforten jämfört med ett Karrimat eller liknande är utan tvekan mycket högre. Jag minns sista natten med Karrimat, den absoluta övertygelsen att jag var för gammal o stel.
Till Thermarestens nackdel hör risken för punka, priset och vikten. Samt att Thermaresten lätt komprimeras om den inte är ordentligt uppblåst.
Skinnarmo skriver att han använder dubbla liggunderlag för isolationens skull, inte slutna!!
Vad tror ni, är ett vettigt jämförelsemått vikt eller tjocklek? Det är dock vikten man släpar runt på.
Temperaturgradienten över liggunderlaget ges av marktemperatur och ngn temp utanför sovsäcken samt tjockleken på liggunderlaget. Om man har ett 5 cm Thermarest som väger lika mycket som ett traditionell 1,5 cm och isolerar lika bra, dvs samma värmeförlust, vilket är "bäst"?
Mkael