uppblåsbar kanot

hejsan jag är på jakt efter en uppblåsbar kanot för två personer som orkar bära lite tält och annan lägerutrustning. Var hittar man sådana? Finns det begagnade och är det nåt att ha?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tillåt mig att ställa en dum fråga i sammanhanget, frågar någon efter en uppblåsbar kajak så frågar man efter en blåsbar kajak men typ varför?
Sett till priser på uppblåsbara kajaker är det inte långt till priser för den billigaste fasta kajaken.

Senast ändrad:
hejsan jag är på jakt efter en uppblåsbar kanot för två personer som orkar bära lite tält och annan lägerutrustning. Var hittar man sådana? Finns det begagnade och är det nåt att ha?

www.alpackaraft.com skulle jag själv gärna testa... Tänk vilka fisketripper man skulle kunna göra med en Denali Llama. För två personer rekommenderas Alpacka Dory. Fördelen med alpackorna är ju vikten och packvolymen. De har norsk återförsäljare men tror det blir billigare beställa direkt från USA.

Du menar kanadensare då, inte kajak? Vad får den kosta? Vad får den väga? Vad är prio; Vikt, lastförmåga, pris, snabbhet?

Begagnatmarknaden är väldigt liten, du har tur om du hittar en annons. Som synes av svaren så här långt som är väldigt olika typer av farkoster kan du nog förtydliga lite vad du är ute efter.

Nåt i stil med Gumotex's "Palava" kanske kan vara intressant: http://www.avanzakayak.com/Gumotex.htm

Gumotex har vettiga priser och bra kvalitet. Jag är väldigt nöjd med min Safari.

Kanske även Pakcanoe 160 kan vara intressant; http://www.avanzakayak.com/Pakboats.htm

Pakboats (Jag har en Puffin Swift-kajak) har aluminium-ram plus uppblåsbara kanaler i pcv-duk.

Båda tillverkarna har hästlängder mycket bättre kvalitet än Advanced Elements modeller för övrigt, jag hade en sån som slutade i soptunnan efter att den inte gick att sälja ens till vrakpris.

Alpacka rafts är intressanta, särskilt för vandraren som vill ha ett vettigt flytetyg i ryggsäcken vid behov. Man vill nog färdas med hjälp av strömmande vatten helst om det ska bli längre distanser. Förvånandsvärt dyra i förhållande till sin enkla konstruktion dock. Skulle gärna komplettera flottan med en Alpacka Denali Llama i ena änden och en Feathercraft K1 Expedition i andra änden av spektrat. :)

Båda tillverkarna har hästlängder mycket bättre kvalitet än Advanced Elements modeller för övrigt, jag hade en sån som slutade i soptunnan efter att den inte gick att sälja ens till vrakpris.

En gammal tråd, men Advanced Elements har inte diskuterats vidare mycket..

Jag är (var?) väldigt sugen på en AdvancedFrame, men efter ovanstående kommentar blir man ju lite rädd.

På vilket sätt suger den så hårt?

Blir runt en 7k för en ny, vilket känns som ett okej pris. Om man kollar på de du länkade till så hamnar man runt 15k vilket tar emot lite, då det är min första kajak.

En gammal tråd, men Advanced Elements har inte diskuterats vidare mycket..

Jag är (var?) väldigt sugen på en AdvancedFrame, men efter ovanstående kommentar blir man ju lite rädd.

På vilket sätt suger den så hårt?

Blir runt en 7k för en ny, vilket känns som ett okej pris. Om man kollar på de du länkade till så hamnar man runt 15k vilket tar emot lite, då det är min första kajak.

Jag har en AdvancedFrame 1 och en AdvancedFrame expedition. Att det skulle vara dålig kvalitet har jag svårt att förstå. Väldigt skyssta grejer enligt mig. Jag kör en hel del älvspaddling och tycker att kajakerna går väldigt förnämligt både i fors och flatvatten. De är inga fart monster men oerhört stabila kamrater i forsarna. har kört dem i väldigt grunda och steniga älvar och kan inte påstå att de mått speciellt dåligt av det. De är snabba att montera och snabba att vika ihop, dock bör man ha något utrymme att torka dem på. ett tipps är att googla efter reviews på dem, då får du reda på vad folk tycker rent internationellt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips