uppblåsbar kanot

hejsan jag är på jakt efter en uppblåsbar kanot för två personer som orkar bära lite tält och annan lägerutrustning. Var hittar man sådana? Finns det begagnade och är det nåt att ha?
 
Tillåt mig att ställa en dum fråga i sammanhanget, frågar någon efter en uppblåsbar kajak så frågar man efter en blåsbar kajak men typ varför?
Sett till priser på uppblåsbara kajaker är det inte långt till priser för den billigaste fasta kajaken.
 
Senast ändrad:
hejsan jag är på jakt efter en uppblåsbar kanot för två personer som orkar bära lite tält och annan lägerutrustning. Var hittar man sådana? Finns det begagnade och är det nåt att ha?


www.alpackaraft.com skulle jag själv gärna testa... Tänk vilka fisketripper man skulle kunna göra med en Denali Llama. För två personer rekommenderas Alpacka Dory. Fördelen med alpackorna är ju vikten och packvolymen. De har norsk återförsäljare men tror det blir billigare beställa direkt från USA.
 
hejsan jag är på jakt efter en uppblåsbar kanot för två personer som orkar bära lite tält och annan lägerutrustning. Var hittar man sådana? Finns det begagnade och är det nåt att ha?

Du menar kanadensare då, inte kajak? Vad får den kosta? Vad får den väga? Vad är prio; Vikt, lastförmåga, pris, snabbhet?

Begagnatmarknaden är väldigt liten, du har tur om du hittar en annons. Som synes av svaren så här långt som är väldigt olika typer av farkoster kan du nog förtydliga lite vad du är ute efter.

Nåt i stil med Gumotex's "Palava" kanske kan vara intressant: http://www.avanzakayak.com/Gumotex.htm

Gumotex har vettiga priser och bra kvalitet. Jag är väldigt nöjd med min Safari.

Kanske även Pakcanoe 160 kan vara intressant; http://www.avanzakayak.com/Pakboats.htm

Pakboats (Jag har en Puffin Swift-kajak) har aluminium-ram plus uppblåsbara kanaler i pcv-duk.

Båda tillverkarna har hästlängder mycket bättre kvalitet än Advanced Elements modeller för övrigt, jag hade en sån som slutade i soptunnan efter att den inte gick att sälja ens till vrakpris.

Alpacka rafts är intressanta, särskilt för vandraren som vill ha ett vettigt flytetyg i ryggsäcken vid behov. Man vill nog färdas med hjälp av strömmande vatten helst om det ska bli längre distanser. Förvånandsvärt dyra i förhållande till sin enkla konstruktion dock. Skulle gärna komplettera flottan med en Alpacka Denali Llama i ena änden och en Feathercraft K1 Expedition i andra änden av spektrat. :)
 
Båda tillverkarna har hästlängder mycket bättre kvalitet än Advanced Elements modeller för övrigt, jag hade en sån som slutade i soptunnan efter att den inte gick att sälja ens till vrakpris.

En gammal tråd, men Advanced Elements har inte diskuterats vidare mycket..

Jag är (var?) väldigt sugen på en AdvancedFrame, men efter ovanstående kommentar blir man ju lite rädd.

På vilket sätt suger den så hårt?

Blir runt en 7k för en ny, vilket känns som ett okej pris. Om man kollar på de du länkade till så hamnar man runt 15k vilket tar emot lite, då det är min första kajak.
 
En gammal tråd, men Advanced Elements har inte diskuterats vidare mycket..

Jag är (var?) väldigt sugen på en AdvancedFrame, men efter ovanstående kommentar blir man ju lite rädd.

På vilket sätt suger den så hårt?

Blir runt en 7k för en ny, vilket känns som ett okej pris. Om man kollar på de du länkade till så hamnar man runt 15k vilket tar emot lite, då det är min första kajak.

Jag har en AdvancedFrame 1 och en AdvancedFrame expedition. Att det skulle vara dålig kvalitet har jag svårt att förstå. Väldigt skyssta grejer enligt mig. Jag kör en hel del älvspaddling och tycker att kajakerna går väldigt förnämligt både i fors och flatvatten. De är inga fart monster men oerhört stabila kamrater i forsarna. har kört dem i väldigt grunda och steniga älvar och kan inte påstå att de mått speciellt dåligt av det. De är snabba att montera och snabba att vika ihop, dock bör man ha något utrymme att torka dem på. ett tipps är att googla efter reviews på dem, då får du reda på vad folk tycker rent internationellt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
JohanLund Uppblåsbar kanot? Paddling allmänt 11
Monica P Uppblåsbar kanot SEVYLOR Paddling allmänt 10
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
Jote Uppblåsbar kajak - Advanced Elements Paddling allmänt 9
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
hs Uppblåsbar kajakbrygga? Paddling allmänt 1
Tobbelar Uppblåsbar kajak?? Paddling allmänt 8
Ullis71 Vikbar/uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
Spinspider Paddelflottör - uppblåsbar eller skumplast? Paddling allmänt 33
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
tums Fördelar med uppblåsbar kajak Paddling allmänt 58
David_ uppblåsbar kajak Paddling allmänt 8
bengtfalke Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 1
traser Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
realout Flottör - fast eller uppblåsbar? Paddling allmänt 1
1145 Packsäck/flythjälp - konisk och uppblåsbar Paddling allmänt 5
bunte Uppblåsbar rysk kajak... Paddling allmänt 9
blondin Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 9
torbjorn Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 2
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Anneliee Kanot för storväxt Paddling allmänt 7
Rasmus85 Kanot att ta med barnen i.. Paddling allmänt 12
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
Dcube Renovera kanot Paddling allmänt 3
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
fredolund Tre dagars kanot i Dalsland Paddling allmänt 5
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
Dr.Jones Kanot - dagstur, max en timme från Trollhättan Paddling allmänt 6
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
Askel Turförslag 1v med kanot i Femundsmarka Paddling allmänt 5
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
QBert Identifiera Kanot Paddling allmänt 2
Attila Onak - hopfällbar kanot från Belgien Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.