Upgradera växlar - vad behöver jag ?

Håller på att totalrenovera min gamla MTB, en GT Ricoshet. Det sitter Shimano STX SE på den nu men skulle gärna uppgradera i alla fall bakväxeln till LX eller XTR om det går. Det ser ut som om drev och kassett är rätt slitet så det kanske behöver bytas också.

Hittade sidan www.cyclecomponents.com där de verkar ha det mesta. Finns det något annat alternativ ?

Är det något speciellt man skall tänka på och är det möjligt att blanda komponentgrupper med varandra ?

Är det någon som sitter på lite beg. delar så får ni gärna höra av sig.

MVH

Matte
 
Komponenter

Hej!

Bra idé! Vad ska du använda cykeln till? XTR tycker jag verkar lite onödigt om du inte ska tävla superseriöst och då ska du nog köpa en ny cykel tror jag. LX/XT eller bara vanliga Deore räcker gott för vardagsbruk.

Ska du byta kassett måste du även byta kedja. Kolla även klingorna fram om dom är slitna (ser ut som hajfenor). Isåfall kan du ev. byta dom en och en, eller köpa ett helt nytt vevparti (då får klura ut vilket sort det är men antagligen är det gammal fyrkantsaxel)

Köp även nya vajrar och byt dom. Är reglagen ok?

Det bästa är nog att be ngn som har koll titta på saken. Fundera på om du vill uppgradera till 9-delat (om du inte redan har det) och om det isåfall är möjligt.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det är inte några större problem att blanda Shimano-komponenter från olika MTB-grupper. Det kitsliga är att man bör ha rätt kombination av kassett och kedja (använd inte kedja för 9-delat på 7/8-delad kassett). Vidare är det olika nav för 7-delat och 8+-delat.

Personligen tycker jag inte att det finns någon särskild anledning att byta ut bakväxeln om den inte är helt utsliten. Smörj upp och byt trissor samt byt till fräscha vajrar och smörj reglagen så har du alla förutsättningar att ha perfekta växlar. Bakväxeln är dock lätt att byta (krävs endast insexnyckel och stjärnmejsel), så vill du byta är det fort gjort - man skall inte underskatta glädjen med nya prylar! Skall du ta bort kassett och framdrev krävs litet specialverktyg, men dessa finns bland annat på Clas Ohlson (deras verktygskit för 500:- är helt OK för hobbymekanikern).

Cyclecomponents har varit bra när jag handlat med dem.
 
Nya reglage ?

Tror att dtt gamla reglage för bakväxeln är 8-delat, om du nu byter till 9-delat så ska nog reglaget också bytas. Kolla detta så du inte åker på en överaskning, och du, sjävklart så byter du vajrar OCH höljen !!
 
OK tack för all info

Reglagen är Ok men är för 7-delat. Vajrar hade jag tänkt att byta i vilket fall som helst. På senaste tiden har växlarna krånglat mycket men jag tror nog att det kan härledas till att klingorna är slitna samt att kedjan varit rostig och stel. Det har knakat oroväckande mycket i vevaxeln också när man belastar den i uppförsbackar. Nån som vet vad det kan vara ?

Kanske varit enklare att skaffa en ny hoj men jag gillar verkligen denna modellen.

Kanske skall börja med att byta ut slitna delar och se så att det blir bra innan jag ger mig på växelbyte.

Matte

.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips