Unna mig ett Hilleberg?

Re: HUL

JoW; sa:
Vaude har ett tält som heter Hogan UL som jag provat, men dock bara inomhus. Det var lätt att slå upp och verkar vettigt, finns både som 1 och 2 personers och väger under 2kg.
Enligt Telemark-pyrenees så väger tvåpersonersmodellen ca 2,85 kg, inte helt obetydlig vikt för ett litet tvåmanstält. Av bilden att döma och data verkar det vara bra sitthöjd i tältet, men det har förmodligen en tältduk som vid sidorna ligger inpå en när man sover, dvs kondends.

Re: Re: HUL

brandmansmicke; sa:
JoW; sa:
Vaude har ett tält som heter Hogan UL som jag provat, men dock bara inomhus. Det var lätt att slå upp och verkar vettigt, finns både som 1 och 2 personers och väger under 2kg.
Enligt Telemark-pyrenees så väger tvåpersonersmodellen ca 2,85 kg, inte helt obetydlig vikt för ett litet tvåmanstält. Av bilden att döma och data verkar det vara bra sitthöjd i tältet, men det har förmodligen en tältduk som vid sidorna ligger inpå en när man sover, dvs kondends.

Nä, det är oUL-varianten som väger 2.85 kg, Hogan UL väger under 2 kg.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Re: HUL

brandmansmicke; sa:
JoW; sa:

Som Migael sa så är det Hogan som väger mer, Hogan UL vägen enligt uppgifterna som följer med tältet 1700g komplett, 1550g utan påsar och så. Sitthöjden är bra, men som du säger är det lite trångt i sidled. Innertältet ligger dock långt ifrån yttertältet (om det nu spelar roll, jag har aldrig upplevt problem med kondens så jag vet inget om det heller). Två personer rymms i det utan att ligga allt för obekvämt (om båda har lika tjocka liggunderlag), ska man ha det till ett enmans så är det rymligt och man ligger inte ens i närheten av tältduken.

En stor nackdel är den i min smak alldeles för lilla absiden. Jag vill rymma 3-4 ryggsäckar i min absid.

Men jag har som sagt inte provat sova i det än, bara provlegat inomhus.

Det där var utanför tråden, jag ber om ursäkt Jadde. Lycka med tältköpet!

/Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips