Underhåll av Leatherman

Börjar nu få oroväckande mängder rost i min Leatherman-wave och undrar om någon har hittat något verktyg till att få isär fanskapet med så man kommer åt att smörja och putsa alla detaljer. Jag har provat med diverse torksnycklar men ingen passar!

Tacksam för tips!

/Mattias
 
mattiasland; sa:
Börjar nu få oroväckande mängder rost i min Leatherman-wave och undrar om någon har hittat något verktyg till att få isär fanskapet med så man kommer åt att smörja och putsa alla detaljer. Jag har provat med diverse torksnycklar men ingen passar!

Tacksam för tips!

/Mattias
Vet inte om du läst tidigare inlägg gällande Leathermans produkter. Hur som helst. De har 25 års garanti på sina produkter. Om du skruvar isär eller pillar sönder din L-man så gäller inte garantin längre.

Mitt råd är således: Skicka in den till generalagenten i stället för att själv ge sig på den.

~Paul~
 
KLAGER; sa:
Tack för länkarna. Det förklarar en del.

Det kan med andra ord vara svårt att åberopa garantin när det har gått så lång att man har fått rost på verktyget, om jag har förstått det rätt.

Å andra sidan så vet jag att L-man är ganska generösa och brukar reparera sådant här ändå.

~Paul~
 
Dålig skötsel...

Tack skall ni ha för information och länkar. Det känns kanske smått penibelt att komma in i butiken med en rostig tång och dessutom inte ha kvittot kvar.

Jag skall försöka att få bort rosten så gott det går med rostlösare och olja och går inte det får jag väl svälja stoltheten och gå på affären.
 
Re: Dålig skötsel...

mattiasland; sa:
Jag skall försöka att få bort rosten så gott det går med rostlösare och olja och går inte det får jag väl svälja stoltheten och gå på affären.
Jag föreslår Autosol. Brukar få bort ytrost ganska effektivt. Det är först när rosten har gjort små fördjupningar i stålet som Autosol inte längre funkar.

~Paul~
 
Om du har möjlighet att skaffa Militec 1 så skulle jag rekommendera dig att behandla dina knivar och verktyg med det så slipper du rost i framtiden.

~Paul~
 
Militec 1 tillsammans med två andra conditioners som är riktigt bra; Tuf-Glide och Metal Glo. Metal Glo är den amerikanska varianten av Autosol.

MilitecochTufGlide.jpg


~Paul~
 
Det som fungerar allra bäst..

Det som fungerar allra bäst..

Är att pressa ur saften från en citron ner i en plast påse lägg ner kniven ta ut luften och vänta några timmar. Diska kviven låt den torka och vill du va extra petig så smörjer du upp lederna. Har fungerat för mig många gånger ser ut som ny efter en behandling.

Vill du öppna kniven så rekomenderas att köpa en bit sats på CO där bits för torx med säkerhets pinne finns med.

http://www.clasohlson.se/images/products/S/lo/B/308565_X_2006-06-29_155624_257.jpg

-Åke
 
Militec?

Vad är militec och vart någonstans får man tag på det?

Jag skall prova citronen nu ikväll, fungerar det så vore det ju kanon, mycket billigt också!

Skall även se till att behandla stålet ordentligt i framtiden.
 
Re: Militec?

mattiasland; sa:
Vad är militec och vart någonstans får man tag på det?
Militec 1 är ett s k kemiskt compound som på molekylärnivå reagerar med metallen och bildar en skyddande hinna.

Vid prov med bilmotorer kunde man konstatera att bensinförbrukningen gick ner avsevärt eftersom friktionen minskade högst avsevärt.

Medlet används av amerikanska armén, flottan och flyget, samt av en rad knivtillverkare, vapenfirmor och andra.

http://www.militec1.com/miva/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=militec1&Category_Code=1

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.