Under köket på vintern

Har ni något tips om vad som är bra att lägga under köket på vintern så att det inte sjunker?
Egenskaper: lätt, värmetåligt, isolerande och ej fuktabsorberande.
Var köper man det?

Jag använder en vanlig tunn plywoodskiva som undertill är isolerad med 3 mm skumplastduk (som man lägger under laminatgolv) Skumplasten är fäst med dubbelhäftande tejp.

Funkar även som skärbräda.

Enkel och billig D.I.Y

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag vet inte vad du har för kök men själv använder jag ett gammalt hederligt Trangia.
På vintern ställer jag köket på steckpannan/locket och det funkar bra.
Det gör det även enkelt att få fart på spritöket öven om det är minusgrader.
Jag lägger en bit toapapper i pannan och häller på en liten skvätt rödsprit innan jag ställer dit köket.
Sen är det bara att tända på papperet. Spriten i brännaren blir varm och tar eld av lågorna från förvärmningen.
Det gäller bara att vara måttfull med den första skvätten.

Eluh

fortsättning:
Genom att ha köket på locket är det också lätt att lyfta undan hela köket om man skulle behöva justera underlaget.

Eluh

Trangia säljer en vintertillsats med en extra brännare och ett runt lock som gör att köket inte sjunker ned i snön och kyls. Jag har använt ett gammalt grytlock som fyllt samma funktion. Kolla på loppisar. De kan ha grytlock billigt.

Vet inte om trangias durkslag (lock i plast med hål i och urtag för tamojen) är stort nog och att plasten är tålig nog - risken är kanske att det har lite för liten diameter.
Jag hade nog rekommenderat en hajkbricka i plywood som dessutom kan göra multitjänst som skärbräda, sittunderlag och eldviftare, samt snögrävare enligt tidigare i tråden.

/Patrik

Nej,
Trangias Multi-Disc i plast ska nog endast användas som durkslag/skärbräda, även om Trangia på sin hemsida faktiskt listar "snöbärighetsplatta" som användningsområde. Då får det nog vara rätt kallt och bara till lilla klena spritbrännaren...

Men;
deras "vintertillsats"-kit [500021] innehåller samma tallrik som säljs lös som just "tallrik" [500020], och i vintertillsatskitet används den som reflekterande snöbärighetsplatta. Om man nu inte vill ha vinterbrännaren + spritvärmartillsatsen [vem vill ha det om man kör gasol?] så funkar alltså tallriken lika bra - och den är faktiskt en bra mycket bättre "snöbärighetsplatta" än tallrik, speciellt om man spillt T-doja på den... :(

Trangias durkslaget passar precis bottendelen på köket utan att 'försvinna in'

Kör man gasolbrännare så ser jag heller ingen risk att det blir för varmt nedåt och det börja smälta då gasbrännaren (av primus, G74-modell) har en reflektorplatta som skymmer lågan uppifrån - butan/propanlåga ger väldigt mycket värmestrålning spektralt i lågan även när det brinner blått och därför måste skärmas.

Köket måste uppfylla en massa normer och bla. skall det kunna användas på ett träbord/golv utan att det blir för varmt eller märken och då måste man hålla sig bit under 100 grader C och då funkar durkslaget som snöbärightestplatta under köket utan att smälta.

T-sprit - nja... och då menar jag konsekvenserna av spillet som kanske slår eld...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips