Ume Älv mellan Hemavan och Tärnaby

Ume Älv mellan Hemavan och Tärnaby?

Hej!

Jag tänkte mig en enklare kanottur i september. Planerna är att kasta i kanoten vid flygplatsen i Hemavan och paddla ner till hängbron i Tärnaby. Det blir alltså paddlig längs Ume Älv och över Laisan.

Min fråga är om det går att paddla kanot i Ume Älv från flygplatsen i Hemavan ner till Laisan?

Sällskapet som ska med är till viss del ovana att paddla kanot.

Någon som vet?

Ja
Jag har bara åkt bilvägen mellan hemavan och tärnaby. Du har vissa strömsträckor där ni måste bära men största delen är möjlig att paddla. Det är ju en hel del sjöpaddling och älven är normalt sätt mycket lugn. Det blir nog en fin tripp.
mvh
ht

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
När jag har paddlat okända älvar här hemma i Norge, har jag haft stor nyttja av dom nivelleringskartor som kraftbolagen alltid har skickat mig när jag har frågat. På dom framgår tydligt lugna sträckor, forsar, regleringar med vidare. Något motsvarande finns säkert att få tag på i Sverige med?

Erling.

Sådärja!

Då var kanotturen mellan Hemavan och Tärnaforsen avslutad.

Det var en lämpligt bekväm tripp med endast två tillfällen där vi behövde bära kanoterna.

Första tillfället att bära är vid den konstgjorda "nacken" strax norr om där E12:an går över. Bara att bära ett 20 -tal meter. Sedan blev det lite mer dragande av kanoterna mitt mellan E12 och Laisan. Där var det en mindre fors på 5-600 meter. Nedre delen av forsen gick att paddla efter kanten. Därefter var det riktigt lugn paddling ner till och över Laisan.

Att paddla från Hemavan fpl till Laisan tog ungefär 2,5 timme och över Laisan till Tärnaforsen tog det 1,5 timme. Allt som allt, inklusive bärande, fika, vätske och lunchpasuer tog det 5 timmar. Vi hade ett hyffsat tempo och "gled" inte så mycket. Vill man ta det riktigt lugnt med familjen eller så bör man räkna med minst 6 timmar.

Jag rekommenderar turen om ni är ett gäng med blandad kunskap i att paddla kanot. Alltid bra att ha någon kunnig med sig.

/Micke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips