Ultralätt tält för en spottstyver

Haha, så är det. Bara fördelar för oss. Min utrustning med sovsäck och kläder väger oftast faktiskt nästan ett kilo mindre än mina genetiskt abnorma vänner som är över 180 cm.

Det där är faktiskt rätt orättvist - man har klara nackdelar som lättpackare när man är fullvuxen. Om det till exempel står att skorna väger 330 gram styck i katalogen så väger de 485 för mig som har storlek 48 (beror kanske till viss del på tillverkarens glädjevägning). Dessutom blir som sagt tälturvalet lite mindre även om det faktiskt är så att tarptälten ofta är rymligare än dubbelväggarna.

En klen tröst att jag å andra sidan får jag mer skor och kläder för pengarna...

Jack wolfskins Gossamer ligger runt tusingen.

Det pallar spöregn i flera dagar,vintercamping och annat jävelskap - det kan även ta två pers i nödfall.
Men då bör det vara en brud då man måste ligga sked.

Ligger runt 1,5kg med allt.

Slet ut ett Gossamer för några år sen - 150 tältnätterdygn innan tältbotten silikonet sa upp sig.

Köpte ett nytt Gossamer samt ett annat lite större Wolskin tält som komplement.

Så dom kan ju beskrivas som prisvärda och av god kvalite.

I jmf - jag plågar mina grejer - ett biltema tält höll runt 10 uppsättningar.
Visserligen vintetid men jag ger inte pinnarna i dom tältena mer än 25 nätter fast
dom används sommartid - dom spricker o sen sitter man där.

Biltema 25 spänn natten, Jack wolskins runt 7 spänn natten - dyrare tältmärken kan ge ännu
lägre dygnskostnad men då blir en stöld en fet förlust.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips