Ullunderställströja, modell slitstark men tunn.

Tips på ullunderställströja för sommarvandring önskas. Använder kari traa och ruskovilla och tycker de är perfekt vintertid. Men på sommarfjället upplever jag de för varma. Någon som vet något tunnt märke som ändå är slitstarkt? Till barnen köpt pop och åhlens men tycker inte alls de håller måttet. Hål direkt. Har därefter bara ruskovilla till dem, men då vintertid. Frågan gäller dock vuxenkläder i synnerhet.
 
Tips på ullunderställströja för sommarvandring önskas. Använder kari traa och ruskovilla och tycker de är perfekt vintertid. Men på sommarfjället upplever jag de för varma. Någon som vet något tunnt märke som ändå är slitstarkt? Till barnen köpt pop och åhlens men tycker inte alls de håller måttet. Hål direkt. Har därefter bara ruskovilla till dem, men då vintertid. Frågan gäller dock vuxenkläder i synnerhet.



Titta på Aclimas Lightwoolprodukter - finns till både vuxen och barn.

http://www.outnorth.se/aclima/lightwool-t-shirt-man-12359#DAZZLINGBLUE


..sent using tapatalk
 
Siden

Varför inte testa siden? Sedan flera år använder jag Siden Selmas sköna underställ både sommar och vinter utom när det blir riktigt kallt. Då blir det ylle. Syntet har jag i princip övergivit.

http://www.sidenselma.se/

/Thor
 
Jag är i varje fall väldigt nöjd med hur siden andas (annars hade jag inte förespråkat detta material). Sidenunderställ kan man dessutom använda i flera dagar utan att det luktar skunk, en stor fördel vid framförallt flerdagsturer. Slitstyrkan är också bra.

/Thor
 
Ska man ha ren ull, så blir förvisso tunt vs slitstarkt en olöslig målkonflikt. Jag har själv sedan flera år Aclimas Lightwool (140g/m2), tycker de är jättesköna, men visst får man dra ihop små nöthål med jämna mellanrum, och långkalsingarna är sedan länge... hmm... välventilerade i grenen - i o f s ingen direkt nackdel, så jag har slutat laga dem just där :)
Tyvärr så har Aclima slutat tillverka Lightwoolunderställen i grått, och svart är ju helt hopplöst i solen (det "värmer" mer även under andra ytterskikt).

Polska Kwark har sköna, välsydda, supertunna (120g/m2) underställ av 80% merinoull med 16 my-fiber (dvs supermjuka) och 20% polyamid för att göra dem lite mer hållbara; jag har dock ännu inte testat dem någon längre tid.

Montane har experimenterat med en blandning av 50% merinoull, 25% PrimaLoft och 25% polyester.

Siden är underbart som enda skiktet i riktigt varmt klimat, men varm har jag aldrig känt mig på fjället ;)
 
Jag tycker bambu är ett perfekt matrial för sommarunderställ. Har använt tunna ullunderställ men de blir fort varma, de riktigt tunna har ganska många hål.
 
DHB's merinotröjor är fantastiskt slitstarka och håller formen bra efter många tvättar. Säljs av Wiggle bla.
 
Jeg har meget gode erfaringer med Brynje Super Thermo. Det er laget i polypropylen, men fungerer like bra som ull. Selv når jeg er svett føles det ikke vått, og jeg har prøvd det meste av ullplagg fra mange leverandører. Faktisk foretrekker jeg Brynje foran ull mærmest kroppen. Ull bruker jeg nå bare som ekstra undertøy på vinteren når det er veldig kaldt.

Men når det gjelder slitestyrke er det ingenting som kommer i nærheten av BST. Jeg kjøpte 5 t-skjorter for 8 år siden, og jeg bruker bare disse hver eneste dag fra september til mai. Kona er snart mektig lei av at jeg bestandig har Brynje- merket i halsen. Men til tross for så mye bruk er ikke en eneste av disse plaggene merkbart slitt. Utrolig!

Joda det koster i innkjøp, men det er nok likevel de billigste plagg jeg har når man tar hensyn til antall ganger de er brukt.
Otto
 
Tack för alla superbra tips om ull-märken (har devold till bäbis och ska kolla in den för vuxna, finns på affär där jag bor. Älskat lillans!). Ska även googla de andra märkena ni nämnt.
Siden och bambu var också bra tips! Bambu finns också här på Magazin du Nord så jag ska checka in utbudet. Skriv gärna mer om ni vill, jag gillar att nörda ner mig i ull och naturmaterial :)
Jo, det blir konflikt med slitstyrka när det kommer till material som ulloch även linne. Men hellre nåt hål ibl än syntet. De tunna barnen haft har dock pajat för "ingenting". Bortkastade pengar!
Vill helst inte ha svart av anledning som nämndes ovan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.