Ullmax underställ, vikt?

Då var två merionställ beställda, ett till mig och ett till min far. Jag passade även på att slänga med två par boxerkalsonger i syntet, 150kr är ju trots allt ett mycket bra pris. Ska bli kul att testa de och se hur de står sig. Tack för tipsen.
 
Strykarräven; sa:
joru; sa:
avslutad210712; sa:
Det tjockare stället väger

Tröja: 438g
Kalsong: 327g

Är 178 cm och väger ungefär 85 kg. Har storlek L vilket passar bra upptill men benen på kalsongerna är lite långa för mig.

Hmm, verkar vara ett tjockt ställ!?! Min tröja90 väger 425 gr i strl 5...kanske mer ull i Ullmax :) (60 % i tröja90)?
438g mot 425g, är det något att yvas över? Två ullfrottéplagg som väger så lika? Jag lovar att om man väger 10 olika tröja90 så varierar säkert vikten mellan de intervallen...

NJa, inte yvas, jag är helt enkelt intresserad av tjockleken, tröja 90 är ju ingen undertröja utan ett isolerande mellanlager och har hellång dragkedja...

Därav min häpnad, ullmax frotte verkar vara som att ta på sig en björn ;)...

//J
 
Var och hämtade ut paketet idag, snabb leverans om inte annat. Stället i storlek m passade mig mycket bra, materialet känns elastsikt så det gör inget om man skulle gå upp lite. Verkade riktigt fint liksom kalsongerna. Det ända lustiga var att merionostället luktade lite skumt, nästan lite oljigt. Nåja, om några veckor blir det hårdtest.
 
langby; sa:
Var och hämtade ut paketet idag, snabb leverans om inte annat. Stället i storlek m passade mig mycket bra, materialet känns elastsikt så det gör inget om man skulle gå upp lite. Verkade riktigt fint liksom kalsongerna. Det ända lustiga var att merionostället luktade lite skumt, nästan lite oljigt. Nåja, om några veckor blir det hårdtest.


Har du hunnit testa det? är dom nått att ha?
 
Fantastiskt prisvärt

Jag har testat mitt ställ (merino) under två skilda perioder nu. Först en vecka med skidåkning i Riksgränsen (både pist, off-pist, topptur) samt en dryg vecka under en fjällräddningskurs i Jämtland.

För det första så är detta mitt förs ull-underställ. Tidigare har jag bara kört med syntet, mest på grund av priset, så jag kan tyvärr inte dra paralleller till andra ull-ställ.

I alla fall, stället känns mjukt och smidigt och kliar eller sticks inte. Det är stretchigt och med bra passofrom och få sömmar. Sömmar och tyg håller vid en första inspektion bra kvalitet. Det första jag noterade var dock att stället hade en viss egenlukt. Det luktade nästan lite oljigt om det, dock försvann lukten efter användning och tvätt.

Den ventelirer bra genom tyget och det känns sällan vått och om det gör det så värmer det iaf. Under skidåkning med hotellboende då man kunde lufta stället varje natt höll det sig riktigt fräscht. Ingen lukt att tala om alls. Lite värre var det under fjällkursen. Vi bodde i tält och snöbivack hela tiden så det fanns inte ritkigt möjlighet att torka upp kläderna. Antingen hade jag det på mig i sovsäcken eller så fick det ligga över bröstet i sovsäcken för att inte frysa till under natten. Det blev lite sunkigt, men långt ifrån så illa som jag trodde det skulle vara. Men efter att ha levt i stället non-stop under en vecka utan möjlighet att torka det ordentligt är jag ruskigt imponerad. Jag kommer igentligen inte på något negativt alls om det.

Fråga gärna om ni undrar om något mer specifikt.

Edit: självklart rekomenderar jag stället och jag kan nog tänka mig att köpa ett till så småningom. Deras syntetkalsonger har också hängt med och verkar hålla hög kvalitet och bra passform. Kostar inte så mycket att länga med två par.
 
Har själv funderat på ett varmare underställ och det här låter lovande. Vart köpte du det ifrån? /Liselott
 
Jag har köpt de båda ställen och de verkar bra. Har bara testat det tunnare idag och det var skönt. aldeles lagom att vandra omring i när det är 5 +. Hade bara en tunn precipjacka över.

Det är gedigen kvalite för en billig peng.
 
joru; sa:
Strykarräven; sa:
joru; sa:
avslutad210712; sa:
Det tjockare stället väger

Tröja: 438g
Kalsong: 327g

Är 178 cm och väger ungefär 85 kg. Har storlek L vilket passar bra upptill men benen på kalsongerna är lite långa för mig.

Hmm, verkar vara ett tjockt ställ!?! Min tröja90 väger 425 gr i strl 5...kanske mer ull i Ullmax :) (60 % i tröja90)?
438g mot 425g, är det något att yvas över? Två ullfrottéplagg som väger så lika? Jag lovar att om man väger 10 olika tröja90 så varierar säkert vikten mellan de intervallen...

NJa, inte yvas, jag är helt enkelt intresserad av tjockleken, tröja 90 är ju ingen undertröja utan ett isolerande mellanlager och har hellång dragkedja...

Därav min häpnad, ullmax frotte verkar vara som att ta på sig en björn ;)...

//J

Min Large väger 399 gram. Det är inte så tjock men kompakt.
 

avslutad210712

Gäst
crazy; sa:
joru; sa:
Strykarräven; sa:
joru; sa:
avslutad210712; sa:
Det tjockare stället väger

Tröja: 438g
Kalsong: 327g

Är 178 cm och väger ungefär 85 kg. Har storlek L vilket passar bra upptill men benen på kalsongerna är lite långa för mig.

Hmm, verkar vara ett tjockt ställ!?! Min tröja90 väger 425 gr i strl 5...kanske mer ull i Ullmax :) (60 % i tröja90)?
438g mot 425g, är det något att yvas över? Två ullfrottéplagg som väger så lika? Jag lovar att om man väger 10 olika tröja90 så varierar säkert vikten mellan de intervallen...

NJa, inte yvas, jag är helt enkelt intresserad av tjockleken, tröja 90 är ju ingen undertröja utan ett isolerande mellanlager och har hellång dragkedja...

Därav min häpnad, ullmax frotte verkar vara som att ta på sig en björn ;)...

//J

Min Large väger 399 gram. Det är inte så tjock men kompakt.

Glömde nämna att jag vägde mitt i använt skick dvs inte nytvättat och torkat så det kan såklart ha påverkat vikten i negativ riktning.
 
Re: Perfekt!

thomalin; sa:
I min frustration över alla jävulskt svindyra merino underställ, så sökte jag och fann denna tråden... perfekt...

Men ett set för 399:- när de andra kostar 500-600:- per del... blir man ju lite misstänksam mot.

http://www.ullmax.se/products.asp?ProdGroup=1&ProdID=211

Så ni som köpte era ställ för ett tag sen... fortfarande nöjda?... finns det någon hake?

Thomas
Nej, jag är fortfarande lika nöjd. SKa dock säga att jag mest använt stället under höst/vinter/vår men ska se till att använda det ordentligt i sommar också. Ett mycket bra och prisvärt köp enligt mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micro553 Ullmax vs andra Kläder 9
Smogz Hur bra är Ullmax? Kläder 11
traser Ullmax-microfiber...kvalite´& funktion? Kläder 3
perlarsson Ullmax Kläder 16
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.