Ullmax underställ, vikt?

Då var två merionställ beställda, ett till mig och ett till min far. Jag passade även på att slänga med två par boxerkalsonger i syntet, 150kr är ju trots allt ett mycket bra pris. Ska bli kul att testa de och se hur de står sig. Tack för tipsen.

Strykarräven; sa:
joru; sa:
avslutad210712; sa:
Det tjockare stället väger

Tröja: 438g
Kalsong: 327g

Är 178 cm och väger ungefär 85 kg. Har storlek L vilket passar bra upptill men benen på kalsongerna är lite långa för mig.

Hmm, verkar vara ett tjockt ställ!?! Min tröja90 väger 425 gr i strl 5...kanske mer ull i Ullmax :) (60 % i tröja90)?
438g mot 425g, är det något att yvas över? Två ullfrottéplagg som väger så lika? Jag lovar att om man väger 10 olika tröja90 så varierar säkert vikten mellan de intervallen...

NJa, inte yvas, jag är helt enkelt intresserad av tjockleken, tröja 90 är ju ingen undertröja utan ett isolerande mellanlager och har hellång dragkedja...

Därav min häpnad, ullmax frotte verkar vara som att ta på sig en björn ;)...

//J

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Var och hämtade ut paketet idag, snabb leverans om inte annat. Stället i storlek m passade mig mycket bra, materialet känns elastsikt så det gör inget om man skulle gå upp lite. Verkade riktigt fint liksom kalsongerna. Det ända lustiga var att merionostället luktade lite skumt, nästan lite oljigt. Nåja, om några veckor blir det hårdtest.

langby; sa:
Var och hämtade ut paketet idag, snabb leverans om inte annat. Stället i storlek m passade mig mycket bra, materialet känns elastsikt så det gör inget om man skulle gå upp lite. Verkade riktigt fint liksom kalsongerna. Det ända lustiga var att merionostället luktade lite skumt, nästan lite oljigt. Nåja, om några veckor blir det hårdtest.

Har du hunnit testa det? är dom nått att ha?

Fantastiskt prisvärt

Jag har testat mitt ställ (merino) under två skilda perioder nu. Först en vecka med skidåkning i Riksgränsen (både pist, off-pist, topptur) samt en dryg vecka under en fjällräddningskurs i Jämtland.

För det första så är detta mitt förs ull-underställ. Tidigare har jag bara kört med syntet, mest på grund av priset, så jag kan tyvärr inte dra paralleller till andra ull-ställ.

I alla fall, stället känns mjukt och smidigt och kliar eller sticks inte. Det är stretchigt och med bra passofrom och få sömmar. Sömmar och tyg håller vid en första inspektion bra kvalitet. Det första jag noterade var dock att stället hade en viss egenlukt. Det luktade nästan lite oljigt om det, dock försvann lukten efter användning och tvätt.

Den ventelirer bra genom tyget och det känns sällan vått och om det gör det så värmer det iaf. Under skidåkning med hotellboende då man kunde lufta stället varje natt höll det sig riktigt fräscht. Ingen lukt att tala om alls. Lite värre var det under fjällkursen. Vi bodde i tält och snöbivack hela tiden så det fanns inte ritkigt möjlighet att torka upp kläderna. Antingen hade jag det på mig i sovsäcken eller så fick det ligga över bröstet i sovsäcken för att inte frysa till under natten. Det blev lite sunkigt, men långt ifrån så illa som jag trodde det skulle vara. Men efter att ha levt i stället non-stop under en vecka utan möjlighet att torka det ordentligt är jag ruskigt imponerad. Jag kommer igentligen inte på något negativt alls om det.

Fråga gärna om ni undrar om något mer specifikt.

Edit: självklart rekomenderar jag stället och jag kan nog tänka mig att köpa ett till så småningom. Deras syntetkalsonger har också hängt med och verkar hålla hög kvalitet och bra passform. Kostar inte så mycket att länga med två par.

Har själv funderat på ett varmare underställ och det här låter lovande. Vart köpte du det ifrån? /Liselott

Jag har köpt de båda ställen och de verkar bra. Har bara testat det tunnare idag och det var skönt. aldeles lagom att vandra omring i när det är 5 +. Hade bara en tunn precipjacka över.

Det är gedigen kvalite för en billig peng.

joru; sa:
Strykarräven; sa:
joru; sa:
avslutad210712; sa:

Är 178 cm och väger ungefär 85 kg. Har storlek L vilket passar bra upptill men benen på kalsongerna är lite långa för mig.

Hmm, verkar vara ett tjockt ställ!?! Min tröja90 väger 425 gr i strl 5...kanske mer ull i Ullmax :) (60 % i tröja90)?
438g mot 425g, är det något att yvas över? Två ullfrottéplagg som väger så lika? Jag lovar att om man väger 10 olika tröja90 så varierar säkert vikten mellan de intervallen...

NJa, inte yvas, jag är helt enkelt intresserad av tjockleken, tröja 90 är ju ingen undertröja utan ett isolerande mellanlager och har hellång dragkedja...

//J

Min Large väger 399 gram. Det är inte så tjock men kompakt.

avslutad210712

Gäst
crazy; sa:
joru; sa:
Strykarräven; sa:
joru; sa:
avslutad210712; sa:

//J

Min Large väger 399 gram. Det är inte så tjock men kompakt.

Glömde nämna att jag vägde mitt i använt skick dvs inte nytvättat och torkat så det kan såklart ha påverkat vikten i negativ riktning.

Re: Perfekt!

thomalin; sa:
I min frustration över alla jävulskt svindyra merino underställ, så sökte jag och fann denna tråden... perfekt...

Men ett set för 399:- när de andra kostar 500-600:- per del... blir man ju lite misstänksam mot.

http://www.ullmax.se/products.asp?ProdGroup=1&ProdID=211

Så ni som köpte era ställ för ett tag sen... fortfarande nöjda?... finns det någon hake?

Thomas
Nej, jag är fortfarande lika nöjd. SKa dock säga att jag mest använt stället under höst/vinter/vår men ska se till att använda det ordentligt i sommar också. Ett mycket bra och prisvärt köp enligt mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips