UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen?

Såg att det fann fler här som verkade duktiga på torrdräkter

Är ute efter något som man kan simma i kalla sjöar med samt packrafting. Jag skall ha det vid fjällvandring så det skall vara lätt. Temperaturen i sjöar kan väl vara runt 10 c och uppåt och det räcker med att kunna simma i runt 15 minuter. Tanken är att kunna snorkla lite eller i alla fall kunna undersöka vad som finns under vattenytan.

Tyvärr skriver tillverkar oftast inte ut vikten men de jag hittat hittills är:

Problemet är dock att de verkar läcka lite i halsen. Jag hittar gärna något som är mer prisvärt också.

Vad är det för funktioner som är bra att ha?

Jag har en Ursuit MPS för havskajak paddling och surfski. Grymt smidigt torrdräkt, enkelt att ta på och av. Gjord i GoreTex! Halsmudden är hos mig såpass tät att jag kan rolla utan problem, kanske någon enstake droppe som kommer in. När man bara plurrar med den, så är den torr. Min dräkt i storlek XL väger 800gr. Den dräkten är väldigt prisvärd, Ursuit är verkligen kvalité.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Med stor sannolikhet blir det sämre eftersom flera lagar neopren tätar ganska dåligt om det blir veck.
Kom ihåg, det är ingen dykdräkt!
Om jag tolkar din första inlägg rätt så vill du ha en superlätt dykdräkt som andas och kostar nada. Lycka till med att hitta det.
Att dyka/snorkla med torrdräkt funkar dåligt, eftersom dräkten alltid håller mycket luft och du flyter på vattenytan, dvs. du behöver vikter. Och då börjar saker och ting bli farliga om man inte vet vad man sysslar med.
Jag paddlar kajak och fridyker, så jag har lite aning vad jag pratar om och det du vill göra är enligt min uppfattning inte så genomförbart på ett vettigt och säkert sätt. Satsa på en torrdräkt som funkar för paddling och ska du nu snorkla, skippa dräkten och frysa lite. Alternativet är att skippa torrdräkt helt och köra med en neopren longjohn våtdräkt istället.

Senast ändrad:
Ja, så mycket mer prisvärd än Ursuit MPS blir svårt att hitta. Den är klockren. Brukar gå att hitta för under 5000 kr ibland. Det enda är väl att det bara är 1 lager, så det kan va bra att ha ett slitlager utanpå som nåt gammalt vindställ eller nåt. Det har iaf jag på min.

Med stor sannolikhet blir det sämre eftersom flera lagar neopren tätar ganska dåligt om det blir veck.
Kom ihåg, det är ingen dykdräkt!
Om jag tolkar din första inlägg rätt så vill du ha en superlätt dykdräkt som andas och kostar nada. Lycka till med att hitta det.
Att dyka/snorkla med torrdräkt funkar dåligt, eftersom dräkten alltid håller mycket luft och du flyter på vattenytan, dvs. du behöver vikter. Och då börjar saker och ting bli farliga om man inte vet vad man sysslar med.
Jag paddlar kajak och fridyker, så jag har lite aning vad jag pratar om och det du vill göra är enligt min uppfattning inte så genomförbart på ett vettigt och säkert sätt. Satsa på en torrdräkt som funkar för paddling och ska du nu snorkla, skippa dräkten och frysa lite. Alternativet är att skippa torrdräkt helt och köra med en neopren longjohn våtdräkt istället.

Jag skall inte dyka utan snorkla. Tanken var från början att kunna fridyka men jag skippade det då torrdräkt verkar var överlägset vid packrafting och jag kan även fiska. Jag har dykcert och använt både torr som våtdräkt så lite koll om riskerna även om jag är ovan och vill hitta en kompromisslösning.

Får man hänga på tråden med en fråga -jag funderar på att skaffa torrdräkt för kajak och SUP, och har tittat på just de två modellerna som hejpådig länkar till. Synpunkter på vilken jag bör välja.

Ursuit MPS har funnits i många år, är gjord i GoreTex med den kvalitén Ursuit är känt för, och har en helt OK pris. Den andra dräkten känner jag inte till och kan inte uttala mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips