UL tält 2015

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
10 denier

ser intressant ut, men ytterväv är 10d jmf t ex Hillebergs Kerlon 1000(deras allratunnaste) är 20d
Någon konsekvens får det väl? Livslängd? Var går gränsen för t ex ett kalfjällstält?

Nej det är bara en annan variant, som heter PU och väger 3kg

Att i deras bild huvudet ligger mot fel ände kanske bara är för att visa att även detta funkar. Har provat samma i min Spica 2 UL och för att sova går det att ligga åt fel håll. Har tex haft ibland att jag står vid en lutning men vill har absiden ned mot sjön för att ha en mysig utsikt. då kan jag "hänger" i tältet och titta ut och sedan sover rätt i lutningen i alla fall.
Vikten på LW varianten är intressant att ser ifall den kommer stämmer. Mitt lättade men lite mindre Sica är nu på 1438g, vill säger att 1500g egentligen inte borde vara omöjligt då de är ganska lika i uppbyggnaden.

Jag tror att tältet kan väga lite mer, kanske sisådär 50 gram extra, gissningsvis.
Själv har jag ett Nordisk telemark 1lw, som väger lite över 860 gram, istället för 830 som uppgivits.
Om man kollar på den här sidan kan man se vad några av tälten verkligen väger (dock ej Halland):
https://www.elitemountainsupplies.c...lw-carbon-770g-with-free-wind-anchor-kit.html
Här har vi Telemark ulw1, som med allt väger 840 istället för 770.

Telemark lw2:
https://www.elitemountainsupplies.c...mark-2-lw-950g-with-free-wind-anchor-kit.html
...1015 istället för 950.
Gissar att det är påsarna och ev reservdelar som inte räknats med.

Hittills har jag inte upplevt några nackdelar med mitt tält förutom att när tältstången ska in i stånghållaren, så finns där ingen rem att justera och dra åt med, som på Hilleberg. När tältet är torrt då är det inga stora marginaler att jobba med utan man får ta i ordentligt (utav helskotta) för att få in stången i stånghållaren.
Om Halland ser ut likadant då har man två ställen där man får ta i så man blir blå vid uppsättningen.

Har precis skaffat ett Mountain hardware skyledge 3dp. Väger lite drygt 2 kg, vilket är ultralätt för ett 3 pers tält (2). Ska inviga det till helgen så kan återkomma med bättre recension efter det!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips