UL som barnfamilj i fjällen-går det?

Väg all utrustning

Jag har själv två barn 5 och 10 år. Vi har beslutat att vandra i fjällen i sommar. Naturligtvis vill ingen av oss bära tyngre än nödvändigt. Det jag har gjort är att jag väger alla detaljer i utrustningen/person och lägger upp i en Excel-fil, bra för överblicken och då kan man även enkelt se vad som händer om man t ex byter något mot en lättare version. Med denna enkla metod blir man mer benägen att ta bort onödiga saker ur packningen. Det finns många hekton att spara t ex genom att välja lättare fleecetröjor, även om det är tält, ryggsäckar och sovsäckar som väger mest. Jag sydde t ex om en av mina gamla sovsäckar till 5 åringen och minskade därmed vikten från 1500 g till 900 g med bibehållen komfort temp.

Jag har även börjat att väga och provlaga maten vi ska ha med oss för att underlätta viktplaneringen och matlagningen.

Min 10 åring kommer att få bära ca 3-4kg (ryggsäck (500g), sina käder, ätutrustning och ett uppblåsbart liggunderlag på 670g) och 5 åringen ca 1.5 kg (ryggsäck på 500 g och sina kläder, ätutrustning). Jag och min fru delar på resten av packningen. Min packning kommer att väga ca 15-16 kg (inkl tält och mat för ca 3 dagar) och min frus ca 10-12 kg).

Vi har valt att ha två uppblåsbara liggunderlag (som vi lägger på tvären) och två i cellplast vid fötterna.
 
fson; sa:
Den minst sagt annorluda och häpnandesväckande miljön finns det ingen anledning att snuva sina barn på, om man nu själv har intresset förstås.

Och du tror barnen bryr sig mycket om det? Min erfarenhet är att barnen tycker precis lika mycket om en vandring i skogen hemma som en vandring på mer exotiska platser.
 
nermander; sa:
fson; sa:
Den minst sagt annorluda och häpnandesväckande miljön finns det ingen anledning att snuva sina barn på, om man nu själv har intresset förstås.

Och du tror barnen bryr sig mycket om det? Min erfarenhet är att barnen tycker precis lika mycket om en vandring i skogen hemma som en vandring på mer exotiska platser.

Jaha?

Jag skrev "..om man själv har intresset". Inte att föräldrar som går skogspromenader med sina barn är sämre föräldrar än de som fjällvandrar!

Försöker formulera mig ännu tydligare -

Om man själv är intresserad av att vandra i fjällen så går det definitivat att göra det tillsammans med sina barn, utan att utsätta dem för lidande eller säkerhetsrisker. Dessutom tror jag att de flesta barn gillar att uppleva nya miljöer, och kalfjäll är en väldigt speciell och fascinerande miljö.

/Per
 
nermander; sa:
Min erfarenhet är att barnen tycker precis lika mycket om en vandring i skogen hemma som en vandring på mer exotiska platser.

Skogen hemma kanske ÄR en exotisk plats. Det är bara det att vi vuxna lätt glömmer bort det.

Därmed givetvis inte sagt att man inte ska ta med barn till fjällen. Bara att man inte ska glömma bort att det finns "äventyr" på närmre håll.
 
Hur går det...?

Bettega skrev:
Vi har tre barn, 2-, 6-, 8-år och vi gillar att vara ute på vandring. Ska man ta sig bortom stugor innebär det en massa vikt och volym på packningen när 3 barn och 2 vuxna ska iväg. Förutom tält (vi har ett Hilleberg Keron 4GT, ultratungt men hur ska vi annars få plats) ska var och en ha sovsäck och liggunderlag som inte bara väger mycket utan tar väldigt stor plats. Blöjor, mat, ombyteskläder, regnkläder och bärstol till den minsta gör att packningen blir enorm och kan till största delen bara fördelas på två (vuxna). Gosedjur och lite annat kan fördelas på barnen, men de är de enda som egentligen vandrar UL! Vad är era erfarenheter av att minska på vikten (och på volymen) när man har barn med sig på vandring?

Hur går det med era planer att minska vikt och volym inför vandringen? Har ni kunnat anamma några tips av andra och se er använda dom?

Jag tycker att Vi vandrare(även jag) har lätt att ibland sväva ut och att man tappar Kärnan i tråden, dvs eran undran om att lätta vikt/volym med barn!
Istället blir det lätt jämnförelser som inte har något med barn och vandringar att göra, ibland rena pajkastningar...tyvärr!

//A
 
fson; sa:
Om man själv är intresserad av att vandra i fjällen så går det definitivat att göra det tillsammans med sina barn, utan att utsätta dem för lidande eller säkerhetsrisker.

Ja men här var väl grundfrågan hur man undviker att utsätta sig själv för lidande (d.v.s. för tung packning)?

Och då är det väl ett rätt bra grundtips att undvika miljö som kräver tung utrustning? Så man kan lämna den tunga utrustningen hemma och njuta av färden tillsammans med sina barn.
 
nermander; sa:
fson; sa:
Om man själv är intresserad av att vandra i fjällen så går det definitivat att göra det tillsammans med sina barn, utan att utsätta dem för lidande eller säkerhetsrisker.

Ja men här var väl grundfrågan hur man undviker att utsätta sig själv för lidande (d.v.s. för tung packning)?

Det jag svarade på var din fråg om huruvida det på grund av säkerhetsaspeketer överhuvudtaget är lämpligt att vistas på kalfjället med småbarn

Och då är det väl ett rätt bra grundtips att undvika miljö som kräver tung utrustning? Så man kan lämna den tunga utrustningen hemma och njuta av färden tillsammans med sina barn.

Jag håller med, det viktigaste när man är ute med barn är att ha kul! Och i den här tråden har vi diskuterat kring hur man kan lösa det i fjällen. Känns helt onödigt att ställa det mot att man minsann kan ha roligt i andra miljöer oxå, det är ingen som hävdat något annat.

/Per
 
Uppenbarligen är "fjällen" ett alldeles för brett begrepp för att kunna användas för att specificera var man vill vandra.

För mig är "fjällen" inte nödvändigtvis kalfjäll.
 
nermander; sa:
Uppenbarligen är "fjällen" ett alldeles för brett begrepp för att kunna användas för att specificera var man vill vandra.

För mig är "fjällen" inte nödvändigtvis kalfjäll.

OK då, jag satsar på tredje gången gillt för att svara på din fråga om säkerhet för småbarn på kalfjället:

Om man själv är intresserad av att vandra på kalfjället så går det definitivat att göra det tillsammans med sina barn, utan att utsätta dem för lidande eller säkerhetsrisker. Dessutom tror jag att de flesta barn gillar att uppleva nya miljöer, och kalfjäll är en väldigt speciell och fascinerande miljö. Att vandra på andra platser, som t.ex. i fjällskog, låglandsskog eller slottsskogen i Göteborg kan vara precis lika roligt, och passa bra för de som är intresserade av det. Vidare utesluter det ena inte det andra, och man har dessutom det fria valet att skita i alltihop.
 
fson; sa:
Om man själv är intresserad av att vandra på kalfjället så går det definitivat att göra det tillsammans med sina barn, utan att utsätta dem för lidande eller säkerhetsrisker.

Och då följer följdfrågan som drog igång hela detta sidospår: Är det verkligen TÄLTET som är avgörande för den säkerheten?

Jag dristar mig att påstå att utmattade föräldrar är ett större hot mot säkerheten än ett för klent tält.
 
Hursomhelst måste det ju ändå vara bättre för ungarna att den utmattade föräldern hjälper sina ungar ta skydd i ett stormsäkert tält än under en tarp.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.