UL som barnfamilj i fjällen-går det?

Vi har tre barn, 2-, 6-, 8-år och vi gillar att vara ute på vandring. Ska man ta sig bortom stugor innebär det en massa vikt och volym på packningen när 3 barn och 2 vuxna ska iväg. Förutom tält (vi har ett Hilleberg Keron 4GT, ultratungt men hur ska vi annars få plats) ska var och en ha sovsäck och liggunderlag som inte bara väger mycket utan tar väldigt stor plats. Blöjor, mat, ombyteskläder, regnkläder och bärstol till den minsta gör att packningen blir enorm och kan till största delen bara fördelas på två (vuxna). Gosedjur och lite annat kan fördelas på barnen, men de är de enda som egentligen vandrar UL! Vad är era erfarenheter av att minska på vikten (och på volymen) när man har barn med sig på vandring?
 
När jag var liten gick vi ofta tungt packade till en plats där vi gjorde ett basläger. Sedan gjorde vi dagsturer för fiske, bärplock etc från detta läger.

(Nog har jag för mej att jag bar mer än några gosedjur när jag var 8)

/M
 
Ett förslag är två mindre tält. Förutsätter att man vill köpa nytt förstås...

Sovsäck väger ett kg, det plus liggunderlag, regnplagg och lite smått bör en sexåring kunna bära.
 
Kanske har ni outnuttjade liggunderlagsytor som skulle gå att kapa eller kombinera annorlunda i bredder och längder?
Fundera också på om dessa är mer än väl tilltagna i tjocklek; en del barn tycks ju kunna sova gott direkt på parketten.
 
Liggunderlag..

Kanske kan ni använda ett stort(byggisolering 7-10mm) som ni skär ut så att det täcker hela innertältet!

Sedan kanske man kan skära upp det i två/tre bitar om det blir otympligt att transportera...

//A
 
För era två äldsta är det nog inget problem, värre är det nog med tvååringen.


Jag har gjort ett par vandringar med mina barn när de varit 6 år. Det har visserligen inte varit fjällvandring, men kan väl fungera som indikation på vad som behöver skilja. Skillnaden mot min "ensampackning" har varit:

En extra lätta-ask (tallrik)
En extra plastsked och en extra plastgaffel
En extra vikkåsa
Sovsäck och liggerunderlag till barnet (juniorsäck och ett kapat liggunderlag)
Barnets extrakläder (regnponcho, förstärkningströja, underställ, mössa)
Vattenflaska till barnet
En teleskopstav till barnet (används som tältstång).

(Då är mitt "ensamtält" ett simpelt 2-manna ryggårstält som kostade 99 spänn på Rusta, det funkar att sätta upp med bara en stav om man kör ett träd i andra änden.)

Det mesta utom en del av kläderna och matsakerna har barnet burit själv i egen ryggsäck (matsakerna har jag burit främst eftersom de packar i varandra).

Sen har det såklart varit lite extra mat också, den har jag burit.
 
Barnfamiljer är enligt min mening de som tjänar mest på lättpackning, av precis de skäl som du anger. För mor och far blir upplevelsen annars TUNG.

Vägen till lättare barnfamiljpackning skiljer sig inte från standardtekniken. För det första måste naturligtvis mamma och pappa banta sina personliga packningar. Principen "max 3 för de 3 stora" är mycket användbar. Detta har ju Nermander gjort och hans råd är därför väl värt att titta på.

Tips om vad man kan göra med liggunderlagen har du redan fått. Det bör man naturligtvis titta på. Ingen skall bära ett längre underlag än man behöver. Tyvärr tjänar man inte särskilt många hekton på detta.

Lätta tältlösningar hittar man på samma sätt som för icke-barnfamiljer. Ett Tarptent Cloudburst rymmer 2,5 personer ett Rainshadow rymmer 3,5 personer gissar jag. Den halva är då ett barn. Billigast är naturligtvis att sy själv, men samtidigt är det här ju grejor som håller i massor med år.

Detsamma gäller sovsäckssidan. Har man råd, köp en lätt dunsäck som håller 10-15 år, om inte köp en liten syntetsäck på Jysk och pälsa på ungen.

Under en period lät vi våra småbarn sova i vinteroverallen i tältet. Då kunde de kravla runt som de ville under sömnen.

Jörgen

PS. Finns naturligtvis mer tips på http://www.fjaderlatt.se, t ex i boken Vandra fjäderlätt där ett avsnitt på slutet ägnas åt lättpackning för barnfamiljer
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Tyvärr tjänar man inte särskilt många hekton på detta.

Det viktiga med den detaljen är att det är hekton på prylar som barnen kan bära själva.

Jag har inte upplevt att det är nåt problem med att få med sig utrustningen när man har barn med sig, det svåra är att få barnen att anpassa sig efter lägerlivet. Barn har generellt svårt för såna här saker som att "undvika att bli blöt", "låta bli att springa in i tältet med leriga skor", "låta bli att spilla mat över sovsäckarna när man på grund av vädret måste äta i tältet" osv.
 
Det finns ju många olika sätt att tänka på här. Själv skulle jag nog köra på varianten basläger. Det viktiga är inte att gå en viss sträcka med en viss vikt packning, utan att komma ut och röra på sig i största allmänhet. Resonerar man så, blir ju värdet lika stort (kanske till och med större) att göra enkla dagsturer från ett basläger.
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Lätta tältlösningar hittar man på samma sätt som för icke-barnfamiljer. Ett Tarptent Cloudburst rymmer 2,5 personer ett Rainshadow rymmer 3,5 personer gissar jag. Den halva är då ett barn. Billigast är naturligtvis att sy själv, men samtidigt är det här ju grejor som håller i massor med år.

Jag vill verligen inte piska upp det tröttsamma "tung- mot lättpackar-tjafset" igen, men är det inte aningens övernitiskt att rekommendera ett tarptent till en småbarnsfamilj på fjällvandring? Ett tält som man dessutom har begränsade erfarenheter av för egen del, än mindre för familjevandringar?

Det pratas mycket om 'funktionsanalys', för en fjällvandrande småbarnsfamilj måste det väl innebära mer än att "torrhålla liggande"? Med småbarn så vill man väl framförallt att de ska ha kul och få en härlig upplevelse? Jag är övertygad om att boendet är en föruttsättning och en del av det, och då krävs det nog lite större marginaler vad gäller bekvämlighet och pålitlighet, åtminstone om småbarnsfamiljen vill vara oberoende av vädret under mer än nåt dygn i de skandinaviska fjällen. Om man däremot utgår från en fjällstation elller någon annan 'bas' där man kan vänta in bra väder för att göra en kortare tälttur kan jag tänka mig att det kan vara ett spännande alternativ för en lätt packning.

Annars tror jag som flera andra på baslägervarianten, alternativt stugvandringar. Stugor och fjällstationer är ju dessutom spännande uppleveser i sig, med goda chanser att träffa andra barn och hitta på roliga saker.

/Per (vars far var en rikitgt tungpackande småbarnspappa när det begav sig, själv hade jag min nalle och en toapappersrulle i ryggan första vandringen - det kallar jag UL!)
 
Ni har ett enormt tält och ett enormt tungt innertält som ni antagligen inte behöver. Kör bara med yttertält och myggnät så kan ni nog tjäna över ett kilo där, även om man räknar med ett lätt golv i halva tältet.
Ett lätt alternativ är också en riktigt stor tarp, inget tarptent utan en rymlig tarp, gorl och myggnät är fortfarande tillrådligt.


Tunnare liggunderlag (rusta/öb variant) åt barnene om de inte redan har det, med mindre vikt och marktryck kan man klara sig med mycket mindre än en vuxen gör, samma anledning till att många barn inte blir tröta i fötterna (trampdynorna) trots "dåliga" skor.
Fundera även över en stor dyna istället för många små, beroende på hur nära man sover osv kan man kanske tjäna lite där (hela familjen skedar), jag tänker mig 150cm lång och samma bredd som tältet kankse. Måste nog testat och räkna på men en ide iaf.

Om syskonsämjan är god kan en vuxensovsäck med breddningsflik kanske fungera för de två största och den minsta kan bo mellan de två vuxnas hopkopplade sovsäckar.

Volymmässigt kan man med lite skicklig kvaksalveri lasta stora skrymande saker som liggunderlag osv på barnen som bär då stoltheten ev blir större och med den orken.

African-style kring maten, dvs inga talrikar eller liknanade utan alla äter ut samma kärl, dvs matlagningskärlet. En variant som jag alltid kör med för gemenskapens skull.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.