UL-kniv!?

Nordesjö; sa:
(Jag ser redan framför mig en 20-sidorstråd och vilka verktyg man vill ha i en sån)
Mitt val:
1. Stort blad med slät egg och bladlåsning
2. Kombinerad konservburk/flasköppnare/skruvmejsel
3. Såg
4. Tandpetare
5. Pinsett
6. Sax
7. Stjärnskruvmejsel

Borde räcka långt.

~Paul~

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Re: Re: Re: Rätt UL kniv? ed II

johankse; sa:
Det senare har bl a Bacho redan haft och de jag känner som har det, använder det inte...
Bahcojaktkniv.jpg

Japp, har den själv. Dock tycker jag att brynet är användbart!

~Paul~

nermander; sa:
Vad tror ni om att slipa ryggen på en sån här?
Nja, skulle nog inte rekommendera det. Ryggen är (förmodar jag) runt 3 mm tjock. Skulle alltså kräva en hel del godsborttagning. Därmed skulle eggvinkeln vara ganska opraktisk (starkt snäv/sluttande) och svår att skära med.

En variant skulle vara att ta av metallen jämnt, längs med hela ryggsidan ända ner till sågtandningen. Problemet är bara att det skulle försvaga sågen.

~Paul~

nermander; sa:
Vad tror ni om att slipa ryggen på en sån här?

http://www.fiskars.com/digitalAssets/143321_9683.jpg

Om den nu ska hålla till bivackbygge alltså. Behövs inget bivackbygge kör man brytbladskniven.

Formen är rätt för sågen. Sågen är i ursprungsutförandet oanvändbar då den inte ens är skränkt! Att har en sabelsipad kniv på ett omvänt skaft verkar mera vapen än redskap för mig. Sannorlikt skulle sågen förlora för mycket ryggrad av en dylik operation. Så det som vinns i multifunktion förloras i praktiken....

Fler händer i luften?

Svampkniv?

Skulle en liten svampkniv kunna vara ett alternativ i UL djungeln? Den väger runt 20-30 g.
Svampkniviplast.jpg

Skaftet går säkert att modifiera på olika sätt. T ex avlägsna borsten, perforera handtaget, korta handtaget osv. Att få tag i ett enklare fodral borde heller inte vara så svårt.

~Paul~

Re: Svampkniv?

dePaul; sa:
Skulle en liten svampkniv kunna vara ett alternativ i UL djungeln? Den väger runt 20-30 g.
Svampkniviplast.jpg

Skaftet går säkert att modifiera på olika sätt. T ex avlägsna borsten, perforera handtaget, korta handtaget osv. Att få tag i ett enklare fodral borde heller inte vara så svårt.

~Paul~

Japp,såga alt. bryt bort bladet också när du ändå är på gång,lär väl väga en del.Sen kan du gå och stoltsera med ditt pyttelilla perforerade skaft.;)

peter

Som tidigare tvåknivsman bar jag en halvstor handgjord lappkniv, som användes vådligt sällan och en IKEAS gönsakskniv, med tillfört hål i skaftet och hemmagjord slida. 72 g(34 kniv, 38 slida), 80 blad, t 1,5 och 110 skaft. Jag fick många kommentarer om att en sån liten kniv inte fungerar, men till matberedning och limpskärning är den utmärkt. Köpta höns och kaniner, fångade fiskar har den gjort om till matbitar. Den följde mig på flera resor och utlandsuppdrag. Jag tror det är den bästa 6 kronorskniven jag köpt!
Stålet är ett molybdenlegerat, skärpan hålls väl och smidigheten när den går loss på rotfrukter är inte att klaga på. Den är tämligen lättskärpt och ger rejäla gnistor mot eldstålet. Tyvärr har jag inte senare sett till den i bodar och butiker. Inneknivarna är för styva.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips