UL: en fråga om våg

Många av er har en våg till att väga era prylar och utrustning. Jag har ingen våg här hemma och vill skaffa en bra digitalvåg som är exakt som möjligt. Vill ha tips på ställen där man kan köpa en bra våg...Gärna vilket märke och modell...Och pris självklart...

Jonas
 
macpac; sa:
Många av er har en våg till att väga era prylar och utrustning. Jag har ingen våg här hemma och vill skaffa en bra digitalvåg som är exakt som möjligt. Vill ha tips på ställen där man kan köpa en bra våg...Gärna vilket märke och modell...Och pris självklart...

Jonas

Har inte min intill mig så märket kan jag inte ge.
Men pröva vilken bokhandel som helst, de för ju av tradition brevvågar.
 
Hushållsvågar fungerar utmärkt, jag har en Philips som väger max 5kg och med 1 grams noggranhet. Duger gott, kostade ca 450 kr.
 
Biltema har en digitalvåg för 249:- Kapacitet 0–5 kg. Noggrannhet bara 2 gram så det kanske är för "slarvigt" för den riktige gramjägare ;-)

85-642_l.jpg
 
Digitalvågar luras! Det är inte säkert att vågen mäter på grammet rätt, även om displazen visar det (och tillverkaren påstår det). Jag brukar avrunda till "5-tal" (5, 10, 15 osv) på lättare prylar och till jämna tiotal på tyngre (tyngre än 2 kg). Trots att tillverkaren anger +/- 1 g resp +/- 2 g.

Man kan pröva att kalibrera om man har en/flera (exakt) vikt/-er.

/Håkan
 
Lättaste sättet att kalibrera en våg hemma är nog att använda vattenvolym.

Annars kan man kontrollväga några saker på en våg i en livsmedelsbutik (vet dock inte vad det krävs för noggrannhet på dem, men de skall i alla fall vara kalibrerade).

På "postkontor" bör de väl också ha kalibrerad våg, men den kan det ju vara lite svårare att få låna kanske...
 
Det är svårt att väga exakt.När man använder laboratorievåg så litar de flesta på dem och de undrhålls och kontrolleras sällan som de skall. Förövrigt vill jag minnas att just laboratorievågar skall vara eftertraktade av personer som packeterar narkotika!
 
KLAGER; sa:
Det är svårt att väga exakt.När man använder laboratorievåg så litar de flesta på dem och de undrhålls och kontrolleras sällan som de skall. Förövrigt vill jag minnas att just laboratorievågar skall vara eftertraktade av personer som packeterar narkotika!

Problemet för mig är större artiklar som skymmer
displayen - jag har tyvärr inte den maffiga
vågskålen som avbildas ovan.
Jag lyfter dem fort och försöker läsa av.
Så är det väl klart att osäkerheten ökar om
artiklarna sticker långt utanför.

Syftet med att väga enskilda artiklar är för mig
mest att avgöra var det finns utrymme för
att skära. Vidare använder jag vågen
när jag paketerar mat. Självklart måste
man ändår väga packningen som helhet;
eftersom jag svartsjukt bevakar min vikt
har
jag en personvåg så det är bara att väga sig själv
med och utan säck.
 
KLAGER; sa:
Det är svårt att väga exakt.När man använder laboratorievåg så litar de flesta på dem och de undrhålls och kontrolleras sällan som de skall.

Våra vågar här på jobbet kalibreras årligen, och då använder vi dem inte på samma sätt som ett kemisk lab. De kalibrerar antagligen oftare.

Normalt har man ju dessutom en så kallad "dagligkontroll" där man kör vågens självkalibrering.

Jag tror att ett större problem är själva vägningstekniken. Fast nöjer man sig med en noggrannhet på 1 gram så är det nog inga större problem där heller. Annars påverkar ju luftdrag, luftfuktighet, temperatur, massans placering på vågtallriken etc.

Väger man t.ex. vatten vid 25 grader istället för 20 grader får man ett fel på 0,6 promille.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.