UL eller inte

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det värsta som kan hända med tarp

ping; sa:
NUI; sa:
ping; sa:
Jo,men om man reser ett tält i en sandlåda,som har en god naturlig dränering,så skyddar tältgolvet.

peter

Hehe, jag har gjort det misstaget en gång, nära Dease Lake i BC. Slog upp tältet i en uttorkad bäckfåra av finaste sand. Regnet under natten ledde inte till översvämning, men sanden luckrades upp så att tältpinnarna släppte och hela tältet föll ihop över mig. Det blev en joggintur i kalsongerna efter stenar att lägga på pinnarna. Sedan gick det bra.

Jörgen

Men blev du blöt genom tältgolvet,eller skyddade det?

peter

Eftersom sanden sög upp vattnet så var det ju inget som rann in under tältgolvet. Men jag känner inget behov av golv normalt, eftersom jag har liggunderlaget som skydd mot markfukt. Om jag inte lägger mig sjöblött och inte lägger mig så att vatten rinner in, så blir ju utrymmet under taket snabbt torrare än omgivningarna om det regnar.

Jag har alltså aldrig upplevt översvämningar som ett tältgolv skulle skyddat mot. Jag har ofta upplevt att det blivit fuktigt under ett liggunderlag som legat på ett tältgolv.

Jörgen

ping; sa:
NUI; sa:
Men för min del struntar jag i den ökade energiåtgången eftersom övrigt välbefinnande uppväger. De med starka knän kan mycket väl tycka annorlunda.
Jörgen

Ungefär som andra resonerar när dom väljer att ta med tält och gå med kängor.

peter

Absolut. Som jag påpekat många gånger så måste var och en göra sina val. Vad jag vill lyfta fram är att det finns betydligt lättare alternativ än "slentrianutrustningen" som fungerat utmärkt för mig. Och som kan vara värda för andra att prova. Innan man förkastar dem.

Jörgen

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Re: Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

alven; sa:
det mest intressanta är inte lättheten i sig utan våra (inbillade?) krav på stabilitet etc.

Man ska nog också tänka på att även om människans fötter är grundprogrammerade för att funka utan skor, så har vi ju faktiskt själva inte TRÄNAT dem på det, vilket innebär att de fotexemplar vi har längst ner på våra ben inte är designade för att funka barfota, helt enkelt.

Sen har vissa av oss haft flyt och äger ett par starka fötter, och man kan ju också träna!

Mer barfota, helt enkelt!

Malindo; sa:
Jag har funderat lite pà hela den här debatten med kängorna, och jag antar att vi alla har rátt, men att vi pratar om olika saker.

NUIs idé att vandra med látta gymnastikskor eller liknande är ju sákert helt rätt för honom givet de förutsättningar han utgâr ifrân: enkel, ledad terráng (stigar?) och lätt packning.

Vidare verkar det som NUIs tidigare utrustning (vadmalsbyxor, pansarpjáxor etc) var sâ pass överdrivet tung att han med stor iver vill värna alla andra för dessa styggelser.

Vidare är det onekligen som sà att det finns en hel uppsjö produkter som ligger mellan "extremerna" UL och tunga prylar; kángor, kláder etc. som ger en bra funktion till en rimlig vikt.

Som nâgon sade: jag tror de flesta av oss utgàr fràn den verklighet de vistas i under sina áventyr, och försöker válja det láttaste alternativet fór den krav-spec- de sátter upp för att kunna genomföra just detta äventyr.

Det kommer naturligtvis alltid finnas folk som inte lyckas pricka in precis rátt, och kanske väljer fór avancerad, eller för enkel utrustning. Dessa personer kommer sákert lära sig av sina misstag, samt eventuellt genom diskusioner som denna.

Som fabrikant bör man försöka göra en sâ pass tydlig produktbeskrivning som möjligt, för att den som söker ska finna det den verkligen behöver. Denna information bör gà vidare genom kedjan, och slutligen finnas hos expediten som sáljer varan.
Ja, det, särskilt 5:e stycket, var väl det hela i ett nötskal. Då är skodiskussionen m.a.p. UL klar nu då?;)

Raskesven

Re: Re: Re: Re: Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

alven; sa:
joru; sa:
Alltså, är det verkligen inbillat? Jag använder själv OL-skor för vandring i vissa fall, men skulle inte vilja använda dessa i ruffig terräng och med tyngre rygga (som jag ibland dras med på långa turer) eller när jag måste gå mycket på snöfält. I den senare situationen går också gummistövlar bort, pga alldeles för dålig spark- eller kantningsförmåga.

Att nybörjare kan utrusta sig overkill vet jag av egen erfarenhet ;), men man lär sig ju med åren vad som funkar och vad som inte funkar.

Jag tror inte att det är inbillat. Men det finns ju i alla fall skäl att ifrågasätta sitt troende/vetande emellanåt. Därför planerar jag nu en liten korttur här i november där jag tänkte hoppa över kängorna till förmån för ett par låga skor. Det blir ingen fjälltur dock, men det kan ge mig en indikation på vad mina vrister och fotsulor gillar saken. (Helt UL lär det inte bli, jag lär få släpa på en massa vatten. (Eller ska man köra med klortabletter... hmm...))

Malindo, du hävdade tidigare att det fanns lätta lågskor med sulor motsv mina Lundhangs Professional. Kan du ge tips (eller tvingar din blygsamhet dig till att avstå)?

Det kommer förmodligen att gå galant ;), jag har själv inte några pansarfötter men det brukar funka bra med OL-skor upp till ca 20 kg om man inte går i allt för bråkig terräng. Om jag gick på en lättvandrad led skulle vikten inte vara någon begränsning alls, tror jag.

//J

Nordesjö; sa:
Malindo; sa:
Alltsâ, ju lättare och klenare gear, báttre fór oss fabrikanter, eftersom lagret roterar mycket raskare.

(Sà, varför envisas jag egentligen med att förorda lite redigare grejs?)

Äsch, det där har ni ju redan löst genom att trycka in membran och syntetfoder även i de rediga skorna - så att de slits ut lite snabbare. ;)

Martin, är det riktigt sant det du skriver? :cool:
[Ändrat av Malindo 2005-10-18 kl 14:33]

Raskesven; sa:
Ja, det, särskilt 5:e stycket, var väl det hela i ett nötskal. Då är skodiskussionen m.a.p. UL klar nu då?;)

Raskesven

jag hann i bràdskan inte avsluta mitt resonomang.. efter det dár om att fabrikanterna ( --> butikerna) bör informera sà tydligt sà möjligt om produkterna tánkta anvándningsomràde etc, sà tánkte jag avsluta med att áven konsumenten bör försöka vara sà kritsik och sjálvstándig som möjligt i sin analys och slutliga val, samt inte vara rádd fór att frâga och ifràgasátta... precis det som NUI ständigt àterkommer till.

Re: Re: Re: Re: Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

alven; sa:
Malindo, du hävdade tidigare att det fanns lätta lågskor med sulor motsv mina Lundhangs Professional. Kan du ge tips (eller tvingar din blygsamhet dig till att avstå)?

Jag tänkte avstâ för att inte verka komersiell, men den här bilden är ju sà pass trevlig i sig (pippin, allstà) att jag inte kunde làta bli. Skon pà bilden hett tips ;-) Fotot kommer fràn Nya Zeeland.´

Race_K_New_Zeeland.JPG

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

Malindo; sa:
alven; sa:

Jag tänkte avstâ för att inte verka komersiell, men den här bilden är ju sà pass trevlig i sig (pippin, allstà) att jag inte kunde làta bli. Skon pà bilden hett tips ;-) Fotot kommer fràn Nya Zeeland.´

Race_K_New_Zeeland.JPG

Men vem f*n vill köpa ett par skor som har en stor fågel mitt på?? Säljer ni verkligen av de där skapelserna och isåfall på vilken marknad? ;)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

Malindo; sa:
alven; sa:

Race_K_New_Zeeland.JPG

Aha! genvägen till lätta men stadiga skor är alltså att ha en dresserad fågel som flyger framför/ovanför fastbunden i skosnörena!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips