UL eller inte

Re: Re: UL - långt ifrån civilisationen

haskell; sa:
Jag är mer noggrann och kör mer UL på långa turer där jag är långt ifrån civilisationen. På kortare turer närmare civilisationen tar jag med mig mycket mer onödig "lyx". :)

Jo visst man kan ju se det ur två perspektiv :)
Finns det ingen statistik på olyckor tillkomna pga att utrustning saknats eller varit undermålig?

Jag har då aldrig råkat illa ut pga av undermålig eller snålt tilltagen utrustning. Visst snusen har tagit slut, vatten har sinat osv.

För min del bär jag, som många andra här, massor av "bra att ha"-grejjor och det beror främst på enkel- och smidigheten, inte vid eventuell händelse av nöd.

Jag vill göra det så bekvämt som möjligt, i den mån det går. Jag strävar nog mot lättpackningsfolket mer och mer. Hade för ett tag sedan en fin supervass Eka fällkniv + ett multiverktyg med - ja du gissade rätt, en kniv fanns även på multiverktyget. Helt otroligt onödigt. Multiverktyget är helt hopplös att rensa kantareller med - men det fungerar. Däremot har jag _alltid_ med både GPS och kompass. Om elektroniken skulle krångla.

Min grundpackning varierar mellan 14kg till 18kg. Dätrill kommer mat och vätska (läs: vin (*mums*) & vatten.

En rolig sak som jag kommer att tänka på händer under en långvandring i bergslagen i sommras. I ett ganska tidigt skede på vandringen, märker de flesta i gruppen att packningarna är för tunga. Det som får ge vika i packningarna är vattnet. Det sades att - vatten hittar vi ändå. Ingen gjorde sig av med andra lul-lul-grejjor. Detta trots att chansen fanns i ett sådant tidigt skede. Jag menar vatten är ju ganska bra att ha när man skall gå uppför och utför hela tiden ;)

Tror detta beror på att man "känner" sig "tryggare" med alla "bra att ha"-grejjor. För UL-trenden misstänker jag kommer med åren och erfarenheten.
 
Re: Re: Re: UL - långt ifrån civilisationen

Aknot; sa:
Jo visst man kan ju se det ur två perspektiv :)
Finns det ingen statistik på olyckor tillkomna pga att utrustning saknats eller varit undermålig?

jag är helt övertygad om att fler olycker händer på grund av undermålig kunskap än av undermålig utrustning.. kan du inte sätta upp ditt tält mitt i natten i snöstorm så kvittar det om det är det dyraste hillebergstältet eller ett tält från RUSTA..
 
Vad sägs om att spåna över hur vår friluftsutrustning konkret och realistiskt sett borde kunna vara, utifrån de material och den teknik som finns idag?

Var borde man kunna göra de största framstegen? Lätta, tåliga, vattentäta, smidiga och allround ryggsäckar? Skor / kängor? Tält? Kläder? Kök? ???

Finns det lösningar, material eller teknlogi som inte används idag, men som borde kunna sättas in relativt omgående och göra stor skillnad?

Har Haglöfs, Fjällräven och de andra tillverkarna loggat in? ;)
 
Jag skulle våga påstå att sovsäckarna kommit väldigt långt (längst?). De lättaste dunsäckarna görs i nästan viktlöst material (nåja), och fylls med det idag mest fluffiga materialet (dun). Nästa steg skulle vara självuppblåsbara sovsäckar, som bara består av luft inneslutet i celler som kan tömmas efter sömnen. Detta känns väl avlägset. Dessutom väger en lätt sommarsäck för fjällbruk <600 g, så vinsten i att göra en säck fylld med luft (skulle väga ca 250-400 g) är inte stor.

Kängor och ryggsäckar tror jag har drabbats väldigt hårt av "produktutvecklingen", dvs packats med halvonödiga och tunga bra-att-ha-funktioner.
 
Strykarräven; sa:
Nästa steg skulle vara självuppblåsbara sovsäckar, som bara består av luft inneslutet i celler som kan tömmas efter sömnen. Detta känns väl avlägset. Dessutom väger en lätt sommarsäck för fjällbruk <600 g, så vinsten i att göra en säck fylld med luft (skulle väga ca 250-400 g) är inte stor.

Är det så långt borta,finns det inte en jacka som är uppblåsbar?

Har sett det nånstans,ska se om jag hittar en länk.


peter
 
tigertamjaren; sa:
Vad sägs om att spåna över hur vår friluftsutrustning konkret och realistiskt sett borde kunna vara, utifrån de material och den teknik som finns idag?

Ja! Roligt!
Vad de stora producenterna bör göra är att lära sig ta bort istället för att lägga till, att ta tillvara egenskaperna hos de nya tekniska lösningarn.
Vi konsumenter bör lära oss att inte gå på vad som helst bara för att det är nytt (exempel: mjukskal hyllas först för att det är så vindtätt och andas så bra ändå, sen när stoppar de in ett jäkla plastmembran och pajar andningen utan att egentligen tillföra nåt och då jublar vi IGEN och köper mer).

När vi ändå har bra membran behöver vi ju till exempel inte bygga läderskor längre! Lättare! Större variation! Hårdskalskor, mjukskalskor, windstopperskor! Svetsade sömmar!

När vi ändå har lätta men ändå starka yttertyger till kläder behöver vi inga vindmembran med tyngande foder!

Jag tror helt enkelt att våra moderna material och tillverkningsmetoder faktiskt ger rejäla möjligheter att förenkla och dra ner på antalet prylar!
 
tigertamjaren; sa:
Vad sägs om att spåna över hur vår friluftsutrustning konkret och realistiskt sett borde kunna vara, utifrån de material och den teknik som finns idag?

Som jag ser det så verkar de lätta lösningarna idag inte tas till för att minska vikten, utan bara för att undvika att öka den.

Sovsäckar nämndes och helt klart har utvecklingen där lett till bra lätta säckar (men dunet är ju väldigt dyrt). Men varför finns inte dunvästar och dunjackor i samma tunna tyger?

När det gäller skalplagg finns det idag också mycket lätta saker i membranmaterial. Och ITABs Packaway är ju inte särskilt dyrt. Men samtidigt finns det en uppsjö med tunga skalplagg. Jag har en gammal militär skinnpaj och det är nästan så den är lättare än många av dagens "texmexjackor".

På tältfronten tycker jag att det saknas ett "steg" mellan de lätta och de superlätta. Men det har antagligen med priset att göra, ska man ta till kolfiberstänger, titantältpinnar och tunna kevlarlinor så stiger priset antagligen rejält och då vill folk att vikten skall minska mer (och då blir det enkelväggstält). (Men det kan ju vara jag som har dålig koll på marknaden.)

Ryggsäckarna är väl där man ser det största problemet. Var har de lätta materialen tagit vägen när det gäller ryggsäckar?
 
nermander; sa:
Sovsäckar nämndes och helt klart har utvecklingen där lett till bra lätta säckar (men dunet är ju väldigt dyrt). Men varför finns inte dunvästar och dunjackor i samma tunna tyger?

Klättermusen Liv, Haglöfs LIM, Mountain Equipment Helium jacket? Smalpremium, mainstreampremium eller prisvärd - bara välj!
 
tigertamjaren; sa:
Vad sägs om att spåna över hur vår friluftsutrustning konkret och realistiskt sett borde kunna vara, utifrån de material och den teknik som finns idag?

Var borde man kunna göra de största framstegen? Lätta, tåliga, vattentäta, smidiga och allround ryggsäckar? Skor / kängor? Tält? Kläder? Kök? ???

Finns det lösningar, material eller teknlogi som inte används idag, men som borde kunna sättas in relativt omgående och göra stor skillnad?

Har Haglöfs, Fjällräven och de andra tillverkarna loggat in? ;)

Tittar man på marknaden så ser man att det mesta finns. Ta bara en tillverkare som Golite. De har mycket lätta varianter av det mesta. De startade sin verksamhet som ett nischföretag som byggde på Ray Jardines idéer. Ray fick betalt för design och viss royalty under de första 10 (?) åren eller så.

Utvecklingen hos Golite går dock, liksom hos alla andra, mot tyngre och mer komplicerade prylar. Jardine har varit kritisk mot detta.

De stora tillverkarna som du nämner plus de verkliga amerikanska bjässarna har säkert loggat in. Men de ser förmodligen att marknaden är för liten för lätta produkter om man är en stor tillverkare.

Men jag tycker att det finns både lätta tält, ryggsäckar och kläder på marknaden för den som letar efter just lätta prylar. Men oftast finns de inte hos mainstream-tillverkarna.

Och så länge alla bara vägrar att skala 10 kg från sina packningar trots att möjligheterna finns så har ju mainstreamtillverkarna rätt.

Jörgen
 
NUI; sa:
Ta bara en tillverkare som Golite. De har mycket lätta varianter av det mesta. De startade sin verksamhet som ett nischföretag som byggde på Ray Jardines idéer. Ray fick betalt för design och viss royalty under de första 10 (?) åren eller så.

Utvecklingen hos Golite går dock, liksom hos alla andra, mot tyngre och mer komplicerade prylar. Jardine har varit kritisk mot detta.


Jörgen

Golite bildades 1998. Tvisten med Jardine redogörs för på Golites hemsida ( http://www.golite.com ) ganska intressant läsning faktiskt :)

weeee 600 inlägg =)
[Ändrat av öringen 2005-10-12 kl 15:31]
 
öringen; sa:
NUI; sa:
Ta bara en tillverkare som Golite. De har mycket lätta varianter av det mesta. De startade sin verksamhet som ett nischföretag som byggde på Ray Jardines idéer. Ray fick betalt för design och viss royalty under de första 10 (?) åren eller så.

Utvecklingen hos Golite går dock, liksom hos alla andra, mot tyngre och mer komplicerade prylar. Jardine har varit kritisk mot detta.


Jörgen

Golite bildades 1998. Tvisten med Jardine redogörs för på Golites hemsida ( http://www.golite.com ) ganska intressant läsning faktiskt :)

weeee 600 inlägg =)
[Ändrat av öringen 2005-10-12 kl 15:31]

Den information jag har pekar entydigt på att det inte är så lätt att komma överens med Ray Jardine...

Samtidigt känner jag inte till någon bok om uteliv som varit mer nytänkande och genial än hans "Beyond Backpacking".

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.