UL eller inte

Jag höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag kollade in Norrönas nya ryggor. Jag har själv en Norröna "Storen" på 90 l, och med en vikt av 2,85 kilo. Årets nya modell går under namnet Synkron och har behängts en vikt av 3,9 kilo! Visserligen har volymen på Synkron gått upp till hundringen jämt men den extra tygbiten som krävs för det kan väl inte väga dryga kilot?!
Nej. Vid en närmare koll verkar Synkron fått fler spännen, en massa småfickor (med dragkedjor), nätfickor i säcken och en jättedragkedja som går över hela säcken. Det gör att man kan öppna säcken långledes, vilket visserligen medför enkel och praktisk överblick av prylar, men ökar ryggans egenvikt.
Måhända sätter tillverkarna fräck design före den praktiska nyttan i vetskap om att vår fåfänga köper produkten utan tanke på vad kroppen senare får betala i gången svett på fjället.
 
osse; sa:
Måhända sätter tillverkarna fräck design före den praktiska nyttan i vetskap om att vår fåfänga köper produkten utan tanke på vad kroppen senare får betala i gången svett på fjället.
Det är ju vi konsumenter, genom att köpa vad som erbjuds, som bestämmer vad vi vill bli erbjudna nästa gång.

Sedan är det ju så att du och jag tycker att de andra konsumenterna har fattat fel... Men det finns en slags demokrati i detta. Vi röstar med fötterna. Och om vi nu tillhör ett "minoritetsparti" så får vi leta efter behovstillfredställelse utanför de breda lösningarna...
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
nermander; sa:
Det intressanta är att så många förkastar UL utan att ha provat. Jag har provat både klassisk packning och lättare och vet vad jag föredrar.

Jag har kört UL under ett par ganska krävande cykelsemestrar. Det har funkat förvånansvärt bra jämfört med vad jag brukar dra runt med på hajker och läger och liknande. Men samtidigt är det med lite skräckfylld förtjusning jag har packat upp utrustningen och konstaterat att det enda jag inte använt är vindsäcken, blodstopparen och nödchokladkakan...

Hade jag missat en chans att torka kläder hade jag fått gå blöt och kall nästa dag tills kläderna torkat på kroppen. Naturligtvis bara en komfortfråga ibland, men på 2600 m höjd kan det bli rätt så otrevligt.
Kort sagt, UL har sina poänger men man tappar en del i marginaler och flexibilitet.
 
Sedan är det ju så att du och jag tycker att de andra konsumenterna har fattat fel... Men det finns en slags demokrati i detta. Vi röstar med fötterna. Och om vi nu tillhör ett "minoritetsparti" så får vi leta efter behovstillfredställelse utanför de breda lösningarna... [/QUOTE]

Tja, ta till kniven och sprätta bort ryggans nya detaljer?
 
nermander; sa:
Men så som marknaden ser ut idag har konsumenterna för lite att säga till om.
Hmm...
Lyss ni krämare!
En nisch att mejsla ut för egen fridfull vinning...
Försten till att lyssna på kunderna vinner!
[/QUOTE]

Jag håller med Nermander om det mesta, men här vill jag nog hänvisa till mina egna inlägg. Nämligen att de som verkligen på allvar bryr sig om vad grejorna väger och låter detta avgöra sina köp är en väldigt liten grupp. Vi har förmodligen det inflytande vi som grupp förtjänar.

Sedan delar jag Martins förtjusning över att leta lätta prylar på "fel ställen". Och blotta detta faktum är väl en kommentar till Malindos inlägg. Kontinuerlig utveckling av produkter är ju sällan det som leder till kvantsprången, framförallt inte när det gäller mogna produkter.

När det gäller kängor t ex så var det ju inte kontinuerlig utveckling av de gamla hederliga läderbindsulorna osv som har lett till dagens lättare kängmodeller. Istället var det utvecklingen inom löparskor och sneakers som man sedan började använda på kängsidan.

Tyvärr är min erfarenhet att det sällan eller aldrig i någon bransch är de etablerade tillverkarna som står för de verkligt stora innovationerna. De är bra på kontinuerlig utveckling men ofta rädda för nya grepp som kannibaliserar på deras existerande produkter och därmed vinstmarginaler.

Men den viktigaste boven tror jag ändå är att produkternas vikt inte är premierad hos stora delar av målgruppen. Vilket förmodligen är rationellt eftersom 80% av målgruppen inte använder produkterna till det de TROR att de är till för.

Paradoxalt nog får vi som då vill använda produkterna till det de SYNES vara till för istället se oss om efter lätta friluftsprylar i andra sammanhang.

Det är svårt att se någon annan förklaring till varför inte fjällpackningarna i genomsnitt väger mindre idag än för 30 år sedan.

Jörgen
 
Malindo; sa:
Gode Nermander,

som representant för de mörka marknadskrafterna kommer dessa avslöjanden mycket lägligt. Att exempelvis göra en känga lättare OCH samtidigt bibehâlla samma kvalitet OCH samtidigt bibehâlla priset har hitils visat sig vara extremt svârlöst, ja i princip omöjlig ekvation. ...Nu visar det sig alltsâ att det hela enbart är en marknadsfrâga, och inte alls har med tekniska materials egenskaper och kostnader att göra.. Sâ, eftersom du uppenbarligen sitter inne med svaret pâ hur det hela ska gâ till, vänligen ring omgâende!

Oportunity knocks!

Enligt ovanstående resonemang skulle ingen välståndsökning baserad på teknologisk utveckling ske i samhället. Men det gör den, och den innebär i själva sitt väsen att vi hela tiden, om och om igen, år efter år, århundrade efter århundrade, får allt mer, allt bättre och allt billigare prycklar av alla de slag.
 
tigertamjaren; sa:
Men det gör den, och den innebär i själva sitt väsen att vi hela tiden, om och om igen, år efter år, århundrade efter århundrade, får allt mer, allt bättre och allt billigare prycklar av alla de slag.

Du glömde "allt tyngre":)

Jag ser det som ett attitydproblem hos företagen. Förr i världen månade man om varje kund. En missnöjd kund var ett misslyckande. Man hade en slags prestige i att ha nöjda kunder.

Idag så handlar det om att dra in pengar. Så länge de nöjda kunderna ger mer pengar än vad de missnöjda kostar så anses det acceptabelt. Det är inte förrän Sverker kommer in i bilden som företagen börjar backa och erkänna att de kanske inte är så himla bra.

Visst är det sant att vi som konsumenter får göra våra val. Det är därför jag numera kategoriskt undviker de "stora dyra" märkena och siktar på de "små billiga". Det gör min packning lättare och min plånbok tyngre, istället för tvärtom.
 
Well, de lätta och billiga grejerna finns där, men vem vill sälja lite och billigt till de få som känner till dem när han kan sälja mycket och dyrt till de som inte vet bättre? Touché?
[Ändrat av tigertamjaren 2005-09-27 kl 11:02]
 
Visst gâr utvecklingen ständigt framât, och visst är det som sâ att denna utveckling inte nödvándigtvis behöver betyda högre priser i ett lángre perspektiv, och visst är det sâ att en och annan fabrikant i vilken sektor det vara mà, tar mer betalt för en pryl med báttre prestationer även om dess kostnad inte nödvändigtvis är högre.

 andra sidan är det inte sállan som sâ att en förbáttring en en produkts prestationer oftast innebär att man màste anvánda material eller arbets-processer som är dyrare, det kan innebára att man lagt ned en hel del FoU som màste amortiseras etc.

Dvs, att en báttre produkt, i detta fall lättare sàdan, kostar lite mer än än tung, är inte sällan en reell âterpsegling av skillnader i kostnad mellan dessa tvâ alternativ.. skulle man ta mer betalt än konkurenterna för en likvärdig (lätt) produkt sâ är det ju ganska snabbt adjöss.


 tredje sidan kan man ta sitt pick och pack, stánga fabriken i Europa, làta tillverka i nâgot billigare land, och sà har man kompenserat den högre material- eller processkostnaden med lágre löner. Dâ blir det billigt och bra, och den naturliga utvecklingen med Survival of Fittest gâr vidare. Detta är naturligtvis till konsumentens fromma.
 
Nej för fasiken, skicka hela skiten till Kina. Blir ju billigare sâ. Dessutom är det kul att àka dit pà tjánsteresa och köpa billiga kopier pà marknaden.

Tror för övrigt jag ska flytta tillbaka till 7e dimensionen, där företagens màl ár att förlora pengar. Det var mycket mysigare där.
 
Malindo; sa:
Nej för fasiken, skicka hela skiten till Kina. Blir ju billigare sâ. Dessutom är det kul att àka dit pà tjánsteresa och köpa billiga kopier pà marknaden.

Tror för övrigt jag ska flytta tillbaka till 7e dimensionen, där företagens màl ár att förlora pengar. Det var mycket mysigare där.

Det låter bra.

(Ber samtidigt Peter N om ursäkt för det lilla sidospåret.)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips